Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 23:25 
Vi blev vittne till singelolycka med personbil, ung förare i hög hastighet flyger över rondellen, hamnar på körbanan mot oss, kör på stora skylten och hamnar i diket femtio meter framför våran SUV. Precis innan jag skulle svänga och köra in i åkern för att undvika frontalkrock.

Jag parkerar bilen på säker avstånd, frugan ringer 112 och Söndagskväll kl 21.30 är systemet överbelastad? :smack: Vi kommer fram efter en bra stund där vi flera gånger får höra på inspelade rösten.

Föraren klarade sig utan skador men det var inte det jag tänkte skriva om, jag önskar skicka "hälsning till alla som funderar på att ringa 112 vid SHTF". Lycka till! :-g :up:

Bonusmaterial: frugan säger till operatorören att vi ringer ångande singelolycka i trafiken och hennes svar var "Vad vill du?"; frugan får förklara att hon vill bli kopplad över till Polisen!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 23:40 
Låter som en obehaglig upplevelse. Man vill ju gärna 1. komma fram snabbt 2. få stöd 3. få hjälp. Låter som att ni inte fick någotdera. :(

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:06 
SOS alarm är kanske snart outsourceat till utlandet som färdtjänst och transportstyrelsen. =/

Mer OT: kanske enklare att prova med 114 14 om det är upptaget på 112? Dom gånger jag ringt 114 14 har det inte varit någon väntetid alls.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:11 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Nikenik skrev:
SOS alarm är kanske snart outsourceat till utlandet som färdtjänst och transportstyrelsen. =/

Mer OT: kanske enklare att prova med 114 14 om det är upptaget på 112? Dom gånger jag ringt 114 14 har det inte varit någon väntetid alls.

De gånger jag ringt 114 14 har det varit några minuters väntetid, men om man är två och den ena ringer 112 och den andra 11414 så är det väl en rimlig riskspridning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:14 
icke förvånande och tragiskt, men , frågan är vad dom är överhopade med för saker vid den här tidpunkten?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:22 
i och för sig så är inte frågan om vad ni ville så illa ändå, finns ju ambulans, brandkår och polis som är rimligt möjliga allternativ
dom kan inte veta vad som är viktigast för tillfället


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:38 
pre skrev:
De gånger jag ringt 114 14 har det varit några minuters väntetid, men om man är två och den ena ringer 112 och den andra 11414 så är det väl en rimlig riskspridning?


Ja, precis. Har väl fått vänta någon minut då jag ringt under dagtid, ingen väntetid på kvällen dom två gånger jag ringt för att tipsa. Ringa båda tror jag är bra. :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 08:22 
grym skrev:
i och för sig så är inte frågan om vad ni ville så illa ändå, finns ju ambulans, brandkår och polis som är rimligt möjliga allternativ
dom kan inte veta vad som är viktigast för tillfället


Frugan blev överaskad över frågan "vad vill du?", uppfattades på gränsen till otrevligt. Bör inte standardfrasen vara "vart vill du att jag ska koppla dig vidare?". Nej, hon blev inte "kränkt" men kunde inte förstå frågan och när vi körde vidare det fastnade i hennes hjärna hur det hade sagts.

Många stannade, flera som hjälpte till och ännu flera som frågade om hjälp behövdes. Känndes verkligen bra :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 09:21 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag har ringt 112 ett antal gånger av skäl jag inte kan gå in på.
Det jag är förvånad över är:
(1) De har svårt att förstå min adress, de har ingen aning om varifrån jag ringer trots att jag ringer från fast telefon.
(2) De ställer en massa onödiga frågor, ofta flera gånger trots att jag är lugn. Jag tror de försöker snacka för att lugna, men det jobbiga
är att deras frågor tar tid, tid du ofta hellre spenderar med den som behöver akut hjälp.
(3) När väl ambulansen kommer, har de trots att jag angivit personnummer till 112, ingen som helst bakgrundsinformation om personen i nöd,
mer än vad som angavs till 112 (om ens det).
(4) Trots att jag bor i relativt liten stad och har fått ett tiotal ambulanser sista 5 åren, har det varit olika personal varje gång.
(5) Ibland är ambulansen nära ibland långt borta. Det har tagit mellan 5 - 35 minuter. Så stor variation..

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 09:30 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
grym skrev:
i och för sig så är inte frågan om vad ni ville så illa ändå, finns ju ambulans, brandkår och polis som är rimligt möjliga allternativ
dom kan inte veta vad som är viktigast för tillfället


Larmcentralens funktion är att ställa frågor så de får förståelse av situationen, och sen fatta beslut om vilken insats som behövs och se till att det verkställs.

Det kan inte vara slumpartade civilister som råker vara först på plats som avgör hurvida ambulans behövs, så frågan "vad vill du" är helt åt skogen - jag är i panik, jag vill hem. "Berätta, vad har hänt?" tycker jag var en bättre öppning, sen följdfrågor som "ser du någon som blöder?", eller "brinner det nånstans?"

Varför kan man inte se till att ha krav på kompetens i sina upphandlingar???

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 112 - Just nu är systemet överbelastad men vi svarar..."
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 09:57 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
grym skrev:
icke förvånande och tragiskt, men , frågan är vad dom är överhopade med för saker vid den här tidpunkten?


Liten risk för händelser, lite personal, därav finns risk för väntetid oavsett vilken tid man ringer.
Förr vid olycka sprang någon till en koppartråd och ringde SOS, i dagens samhälle med mobiler blir SOS nerringda vid varje liten händelse.

Satt ett barn på räcket mellan motorvägen och kom således inte därifrån pga all trafik, över 300 samtal fick SOS ta i mot för detta. Alla dom som ringde för annan konstaterad olycka eller sjukdomsfall fick garanterat vänta under den tiden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet