Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 18650 pannlampa: Nitecore HC50
InläggPostat: sön 09 nov 2014, 21:45 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Jag får stämma in i hyllningskören! Orkade inte mecka med gruppköpet, så jag köpte den för ~385 SEK på eBay enligt följande:

http://www.ebay.com/itm/281428709893

Den visade sig skickas med "DHL Global Mail", vilket innebar att den efter en knapp vecka kom som ett rekommenderat brev från Tyskland (där den verkar mellanlandat). Det kanske var ett misstag från säljarens sida, men jag klagar inte! :)

InläggPostat: ons 12 nov 2014, 19:51 
Cyklade nyss en dryg mil på grusvägar ute i skogen, i beckmörker med lite stilla duggregn, med min HC50 på fullt ös i pannan. Mycket bra ljus och kombinationen av fokuserat ljus och vidvinkel spill fungerar perfekt på cykel. Det blir inte väldigt långt ljus, men mer än tillräckligt för att cykla i bekväm fart, ca 20-25 km/h. :up:

Normalt har jag en gammal Convoy M1 med XM-L på styret. Det fungerar också mycket bra och lyser längre, men den högre placeringen av pannlampan och mer spill ger bättre ljus att cykla i, även om duggregnet precis framför lampan "lyste" i mörkret. Duggregnet var lite som stjärnorna "warp-speed" i Star Trek. :alien:

InläggPostat: ons 12 nov 2014, 21:04 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Det verkar ju vara en jättefin lampa det här.
Skogsbonde, om du jämför med Zebralight i AA-version hur stor skillnad är det då rent praktiskt? Skulle du gjort samma cykeltur med zebran exempelvis? Jag har för mig att jag läst att du har någon sådan variant av zebra, därav frågan.

Jag var i färd att beställa en zebra H52fw (bra format och samma batterier som min pipmonterade eftersökslampa) men började tveka lite när jag såg denna tråd.

InläggPostat: ons 12 nov 2014, 22:16 
Jo, jag har ett par AA Zebralights också. De fungerar mycket bra till fots, inomhus eller när man läser eller mekar och donar i mörker, och märks knappt jämfört med HC50. Men klart mindre ljus i maxläge och kortare räckvidd. Om jag cyklar så fungerar det mycket bra med en floody AA Zebralight för spill på nära håll tillsammans med en normal 18650 ficklampa som Convoy M1 på styret för fokuserat ljus längre fram. Med HC50 känns det som att jag får båda de funktionerna i samma lampa, och dessutom där jag tittar.

En Zebralight är mycket lättare och bekvämare att ha på huvudet... Mössa eller cykelhjälm hjälper med HC50.

För mig är mina AA-batterier och D/AA-lampor mm det som jag fortfarande ser som lösning på längre sikt, TEOTWAWKI. 18650 ser jag som kul för dagligt bruk till vardags, förstärkning av EDC och övergående SHTF. Så det ena utesluter inte det andra.

InläggPostat: fre 14 nov 2014, 23:02 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Tack för svaret, jag missade det tidigare. Tror jag hoppar denna då och kör Zebran istället.
Har en ledlenser H7 idag som funkar fint, dock känns den lite för rapplig för att den ska platsa i jakt/uppdrags-väskan plus det där med olika batterier.

InläggPostat: fre 14 nov 2014, 23:19 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Fick min Nitecore HC50 idag. Riktigt nöjd hittills...

Nu snart skall den testas utomhus i mörkret, har bara provat inomhus.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: lör 15 nov 2014, 16:36 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Fin byggkvalité. Ser riktigt bra ut.

Lite OT, men om man ska ha någon med längre batteritid för cykling har jag kört med denna på pendlingen, man får komplettera med batteripack.
http://www.kaidomain.com/product/details.S022856
Den har en fin bredd på bilden, och är otroligt liten. Skulle funka bra som hjälmlampa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2