Swedish Survivalist

Är du förberedd?



Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 23:03 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
grym skrev:
ok

två frågetecken, vilka batterier och hur ordnade du kortare mellendel?

http://www.banggood.com/BLF-A6-Flashlight-18350-Body-Extension-Tube-p-1012718.html
http://www.banggood.com/1PCS-Keeppower-IMR-18350-3_7V-750mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-p-981561.html

Jag har också köpt denna, som är en "vidareutveckling" av BLF-A6. Marginellt bättre finish, och 18350-röret var med som standard:

http://www.banggood.com/Astrolux-S1-CREE-XPL-1600LM-7-4modes-LED-Flashlight-18650-18350-p-1012721.html

Jag köpte några extra clips också, för att inte behöva flytta dem mellan batterirören:

http://www.banggood.com/BLF-A6-Flashlight-Stainless-Steel-Titanize-Body-Clip-p-1009960.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 01 aug 2016, 17:46 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
En liten varning för dessa USB-laddare:

http://www.ebay.com/itm/282081940854

Bild

Batterifacket är 64 mm långt och batterierna är sällan mindre än 65 - snarare 68. De enda batterier jag lyckades pressa ned efter att ha bucklat till hela apparaten var några fejk Ultrafire så det blev inte så mycket kapacitet jag hade hoppats på.

Så köp inte eller var varnad i alla fall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 23:25 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 869
Derzu Uzala skrev:
Problem.

Har ett Panasonic NCR18650B som djupurladdats så att skyddskretsen slagit till.

Min laddare Opus BT-3100 verkar inte känna av batteriet.

Min teori är att det är för att skyddskretsen brutit strömmen helt och det inte längre finns någon kontakt genom batteriet alls. Dvs laddaren märker inte att det är där.

Min andra laddare som är "dum" står på jobbet.

Hur lösa problemet?

Förbikoppla skyddskretsen, den sitter utanpå batteriet. Ladda direkt på cellen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 31 okt 2016, 21:43 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Denna tråden vill jag hålla vid liv.

Bra priser på vettiga 18650 är alltid välkommet.

Nu köpte jag några Sanya 3500 från Kina billigt, vet inte mode är bra men vill ha backup om panasonic är för långa.

https://www.aliexpress.com/snapshot/8332382629.html?orderId=79677881724258&productId=32692277606


Fasttech kan inte leverera längre ...till vettig transportkostnad.

Tyvärr kan jag inte testa dessa men villa ha lite kortare batterier då panasonic med skydd inte passar alla.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 19:22 
någon som provat biltemas än?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 14:20 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Eftersökte mina batterier från Fasttech som skulle kommit med ETA den 28 oktober och fick detta svaret:

We apologize for that we got the notice from the shipping agency that PostNL cannot ship battery to Sweden any more due to the strict custom security checking.

We get a new way, registered airmail via Emirates Post which takes 7-10 business days for delivery normally. Do you like to try this way?

Or you prefer to cancel the order and get a refund?

Emirates post kostar bra mycket mer i frakt så hoppas de kan få tillbaka PostNL, men verkar bli tuffare och tuffare att skicka batterier. Är det båt som gäller i framtiden ?


Blev så trött att jag beställde från NKON.NL är ju lite snabbare leverans än från Asien:

https://eu.nkon.nl/sanyo-18650ga.html oskyddade för 4:59 euro då de inte hade skyddade Panasonic och Sanyo skyddade är dubbelt så dyra Keeppower för 12:45 euro eller 10:75 för 10 st.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/keeppower-18650-3500-li-ion.html.

Kommer väl bli batteripack av dom senare.

Men om ni ser lite bra rabatter på skyddade Sanyo/Panasonic skriv gärna.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 22:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
krippaz: Hände mig också igår.
Får beställa från Holland också.

Har en leverans från DX som "försvunnit", de fick tillbaka den men har skickat med någon annan. Nu har det gått 1,5månad med 4x26650.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 22:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Testade på nytt från Fasttech, ser ut som det är kört båt som gäller :(

Regular Air Mail - cannot ship battery cells
Registered Air Mail - cannot ship battery cells
EMS Speedpost Global Express - cannot ship battery cells
Registered Airmail via Singapore Post - cannot ship battery cells
DHL Express - cannot ship battery cells
Registered Airmail via China Post - cannot ship battery cells
Registered Airmail via Emirates Post +$6.33 (13 to 25 days in transit typical)
Registered Airmail via Sweden Post - cannot ship to this address
USPS First-Class ePacket - cannot ship to this address
Canada Express ePacket - cannot ship to this address
United Kingdom (UK) Express ePacket - cannot ship to this address
Australia/New Zealand Express ePacket - cannot ship to this address
Registered Airmail via Malaysia Post - cannot ship to this address
USPS First-Class via Hong Kong Post - cannot ship to this address
Philippines Post - temporarily unavailable
Registered Surface Mail via Hong Kong Post - cannot ship to this address
France Express ePacket - cannot ship to this address
Russia Express ePacket - cannot ship to this address
Registered Airmail via Hong Kong Post - cannot ship battery cells
Germany Express ePacket - cannot ship to this address
Norway Express ePacket - cannot ship to this address
South Korea Express ePacket - cannot ship to this address
Singapore Express ePacket - cannot ship to this address
Vietnam Express ePacket - cannot ship to this address
FedEx ePacket SmartPost - cannot ship to this address
Registered Airmail via Russian Post - cannot ship to this address
TNT-PostNL Registered Airmail for Battery Products - cannot ship battery cells
Registered Airmail via PostNL - cannot ship battery cells
Australia Expedited Air - cannot ship to this address
USPS Expedited for Battery Products - cannot ship to this address
UPS/FedEx (Large Parcels) - cannot ship to this address
European Express - cannot ship battery cells
China Post Surface Mail - cannot ship to this address
DHL Global Mail - cannot ship battery cells
Speedpost via Singapore Post - cannot ship battery cells


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 22:19 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Effective January 1, 2017, UPS will require Section II batteries to be fully regulated.
Effective January 1, 2017, UPS will change its requirements for shipping lithium batteries by air. These changes support our continuing efforts to ensure the safety of our employees while at the same time meeting the needs of our customers.

The change will require that all U.S. Air and international Air shipments of lithium ion or metal cells and batteries shipped without equipment by a UPS Air service be prepared and shipped as fully regulated dangerous goods. Beginning January 1, 2017, UPS will no longer allow air shipments under reduced regulations, such as:

Section II of IATA Packing Instructions 965 (ion, UN3480) and 968 (metal, UN3090)
49 CFR 173.185(c)

Shippers will need to enter a UPS Dangerous Goods service agreement before shipping lithium ion or lithium metal batteries without equipment by air. This requirement does not apply to UPS® Ground shipments. Additional service fees may apply to these changes. For more details on UPS Dangerous Goods service refer to the UPS Guide for Shipping Ground and Air Hazardous Materials.



https://www.ups.com/content/us/en/resou ... eries.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 18650 tråden
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 01:21 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
grym skrev:
någon som provat biltemas än?

Japp men är novis på dessa batterityper.
Biltema anger 2950 mAh men tre olika batterier och flera tester visar på 2500-2600 mAh. Enligt min Liitokala 500.
[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161108/f14537be2e64cb1e1fbaf6184d70b92a.png[/img]
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 09:02 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 408
Ort: Norrland
pre skrev:
Jag kör bara begagnade laptopceller som jag har kapacitetstestat, dvs panasonic, sanyo, samsung etc. Alla är utan skyddskrets, Bygger man större paket vill man ju ha balansering och då kan lika gärna den kretsen agera skyddskrets också, precis som det fungerar i ett laptopbatteri. Har ett hundratal celler iaf. Funderar på om man behöver någon vettig lagringslösning då att bara ha dem fria tillsammans kan gå rätt dåligt om en får för sig att börja brinna/explodera.


Jag kör med en bag in box från systembolaget. Perfekt för att stapla 18650 celler i.
Drick up, ta ur plastpåsen, skär bort en kortsida.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 13:21 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Fråga angående 18650 batterier i pannlampa (som kanske går att utvidga till andra batterityper också): hur hanterar batterierna kyla? Säg att jag bär med mig ett extrabatteri till pannlampan som hinner bli kring 0 grader, kommer det funka när jag stoppar det i lampan? (Mobilen laddar ju ur, eller slutar åtminstone att funkar, på stört). Pannlampan blir rätt varm när den är igång, räcker det för att värma batteriet, eller behöver man dessutom räkna med sämre prestanda i kallt väder?

Hur funkar det med en laddbar batteribank av usb-typ och kyla?

Någon som testat/vet?

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 14:58 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
jöns skrev:
Fråga angående 18650 batterier i pannlampa (som kanske går att utvidga till andra batterityper också): hur hanterar batterierna kyla? Säg att jag bär med mig ett extrabatteri till pannlampan som hinner bli kring 0 grader, kommer det funka när jag stoppar det i lampan? (Mobilen laddar ju ur, eller slutar åtminstone att funkar, på stört). Pannlampan blir rätt varm när den är igång, räcker det för att värma batteriet, eller behöver man dessutom räkna med sämre prestanda i kallt väder?

Hur funkar det med en laddbar batteribank av usb-typ och kyla?

Någon som testat/vet?


Generellt fungerar alla batterier sämre i kyla. Men enligt nedan så verkar de fungera bättre än vissa andra batterityper.

http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

The performance of all batteries drops drastically at low temperatures; however, the elevated internal resistance will cause some warming effect because of efficiency loss during use. At –20°C (–4°F) most batteries stop functioning. Although NiCd can go down to –40°C (–40°F), the permissible discharge is only 0.2C (5-hour rate). Specialty Li-ion can operate to a temperature of –40°C but only at a reduced discharge rate; charging at this temperature is out of the question. With lead acid there is the danger of the electrolyte freezing, which can crack the enclosure. Lead acid freezes quicker with a low charge when the specific gravity is more like water than when fully charged.

Matched cells with identical capacities play an important role when discharging at low temperature and under heavy load. Since the cells in a battery pack can never be perfectly matched, a negative voltage potential can occur across a weaker cell in a multi-cell pack if the discharge is allowed to continue beyond a safe cut-off point. Known as cell reversal, the weak cell gets stressed to the point of developing a permanent electrical short. The larger the cell-count, the greater is the likelihood of cell-reversal under load. Over-discharge at a low temperature and heavy load is a large contributor to battery failure of cordless power tool.

test på Sanyo 18650ga

https://www.imrbatteries.com/content/sanyo_ncr18650ga.pdf

test Panasonic 18650A

https://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf2/ACI4000/ACI4000CE25.pdf

Så försöka hålla de varma.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 14 nov 2016, 15:41 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Tack för tips - jag får prova mig fram helt enkelt,
om några veckor ska jag ut på en liten strapats där jag kommer behöva pannlampeljus i ca 8h+ (det blir mörkt tidigt i december). Jag tänker använda min Lumonite Compass 1000 som primär lampa, den utlovar 230 lm i straxt över 8h. Jag kommer ha ett extrabatteri med ifall det skulle fallera. Men jag kommer nog ändå testa lite för bättre kunna fastslå exakt vad jag kan förvänta mig.

Får återkomma med ev experiment.


krippaz skrev:

Generellt fungerar alla batterier sämre i kyla. Men enligt nedan så verkar de fungera bättre än vissa andra batterityper.

http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

The performance of all batteries drops drastically at low temperatures; however, the elevated internal resistance will cause some warming effect because of efficiency loss during use. At –20°C (–4°F) most batteries stop functioning. Although NiCd can go down to –40°C (–40°F), the permissible discharge is only 0.2C (5-hour rate). Specialty Li-ion can operate to a temperature of –40°C but only at a reduced discharge rate; charging at this temperature is out of the question. With lead acid there is the danger of the electrolyte freezing, which can crack the enclosure. Lead acid freezes quicker with a low charge when the specific gravity is more like water than when fully charged.

Matched cells with identical capacities play an important role when discharging at low temperature and under heavy load. Since the cells in a battery pack can never be perfectly matched, a negative voltage potential can occur across a weaker cell in a multi-cell pack if the discharge is allowed to continue beyond a safe cut-off point. Known as cell reversal, the weak cell gets stressed to the point of developing a permanent electrical short. The larger the cell-count, the greater is the likelihood of cell-reversal under load. Over-discharge at a low temperature and heavy load is a large contributor to battery failure of cordless power tool.

test på Sanyo 18650ga

https://www.imrbatteries.com/content/sanyo_ncr18650ga.pdf

test Panasonic 18650A

https://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf2/ACI4000/ACI4000CE25.pdf

Så försöka hålla de varma.

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 07:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
jöns skrev:
Tack för tips - jag får prova mig fram helt enkelt,
om några veckor ska jag ut på en liten strapats där jag kommer behöva pannlampeljus i ca 8h+ (det blir mörkt tidigt i december). Jag tänker använda min Lumonite Compass 1000 som primär lampa, den utlovar 230 lm i straxt över 8h. Jag kommer ha ett extrabatteri med ifall det skulle fallera. Men jag kommer nog ändå testa lite för bättre kunna fastslå exakt vad jag kan förvänta mig.

Får återkomma med ev experiment.


Jag har precis fått hem pannlampan Skilhunt H03 från Banggood.com. Den har flera lägen (7st), och utlovar 11h med 150lumen. Det kanske räcker?
Lampan håller hög kvalité och är lätt, fanns för ca 300kr med coupon.


Top
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008
phpBB SEO
Portal XL 5.0 ~ Plain 0.2
Skapa forum | Våra villkor | Integritet | ForumPortalen | Rapportera forumet