Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2 typer av kriser - katastrofer
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 21:22 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 19:52
Inlägg: 37
Ort: Östra Blekinge
Hej
Det som jag saknat när jag läst här på trådarna är hur ni ser på skillnaden på akuta och mer långsiktiga kriser - katastrofer. Ett av de större och mer troliga senariona är en IT-kolaps med dess följdverkningar. Hur mycket i vårt samhälle fungerar utan IT, datorer och fibernät ? All form av telefoni slås ut, det kontantlösa samhället slutar fungera, det blir omöjligt att tanka på macken, att handla mat osv. Det som också kommer att hända är att strömen försvinner då all driftövervakning av elnäten (stam o regionnät) är centraliserade till ett fåtal driftcentraler. Jag har ingen aning om har lång tid ett återställande kan ta men troligen lång tid. Ett liknande senario blir det om en isstorm slår ut infrastrukturen i tex halva Sverige. Om detta skulle inträffa pratar vi om månader utan ström pga att elnätet (och järnväg,telecom osv) kommer att få enorma skador. Detta är vad jag menar med akuta kriser. Mer långsikta kriser är tex ekonomisk kolaps, tredje världskrig, ny istid osv. För akuta kriser har jag ett 2 kw elverk, minst 200 L bensin, rejält med torr ved, ca 5000 kr kontant hemma, mat osv. För långsiktiga kriser har jag inte gjort någonting då jag tror mig få gott om tid (minst 6 månader) till förberedelser.

_________________
Det är försent att börja förbereda när man står med skit till knäna
Den som står med bägge fötterna på jorden står still


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2 typer av kriser - katastrofer
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 22:11 
Jag uppfattar att det finns en uppdelning mellan störningar och förändringar (som jag kallar dem http://svealanding.wordpress.com/2013/0 ... andringar/) här på forumet men det kanske inte skrivs ut. Jag tolkar det som att när man pratar om lagerhållning så handlar det om störningar och när man pratar om odling, djurhållning och energiförsörjning handlar det ofta om förändringar.

Det är ju lite av en glidande skala och det är kanske inte så viktigt att definiera vad det är, speciellt som en förändring lär innehålla störningar och störningar antagligen kan utlösa en förändring.

Välkommen förresten! :)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2 typer av kriser - katastrofer
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 22:31 
Hej och välkommen till forumet :)

Jag preppar för båda typer. I första hand för en övergående kris som jag ser som mest sannolikt. Mat för ett par månader, gasolkök att tillaga maten på, hygienartiklar, ved för ett år osv.

För en mer långsiktigt förändring åt det negativa hållet men som samtidigt överlappar ovanstående förbereder jag mig med andra saker. Har redan ett värmesystem med självcirkulation som alltså är oberoende av el. Vedspis har införskaffats men inte installerats än. Höns och kaniner har jag för kött- och äggproduktion. Grönsaksland och bärbuskar för matproduktion. Mark att hugga ved på och jaga samt skjutvapen för jakten. Verktyg av god kvalitet som kan vara bra att ha och svåra eller omöjliga att tillverka. Liar, räfsor, högafflar, spadar, hackor, sågar, yxor osv.

I framtiden skulle jag vilja ha grisar och får eller getter samt helst ett par kor för ytterligare matproduktion. Komplettera de hästdragna redskap som finns kvar på gården sen tidigare generationer. (Hur många man behövs för att dra en hästplog? (:)) Skulle gärna återställa farfars smedja till brukbart skick och mura upp en riktig bakugn. Det fina för mig är att nästan allt som jag gör eller vill göra också sammanfaller min mina övriga intressen. Grönsaksodling och djurhållning är alltså inget nödvändigt ont utan något som jag tycker är kul att pyssla med.

Vissa saker är såklart svåra eller rent av omöjliga att förbereda sig för men det gäller att göra vad man kan. Tänker på exempelvis istid som kanske inte helt seriöst nämns av TS, eller plundring i samband med krig eller (S)ombieuppror. All förberedelse är till nytta om skiten skulle träffa fläkten.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet