Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: +3, allt är blött i skogen. Hur gör du upp din eld?
InläggPostat: sön 10 sep 2017, 13:44 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

I fall det är en granskog så finns där de facto en hel del som är brännbart så länge det du vill ha inte bokstavligen ligger under vatten, inte minst likt vad tidigare nämnt att det ofta är relativt torrt under granar med täta grenskikt även om det regnar kraftigt och under längre perioder. Kåda (särskilt från gran - men även tall fungerar väl i min mening) är bra antändningskällor som dessutom brinner väl och länge, och faller sig naturligt i denna skogsmiljö. Om det där emot är lövskog så är näver det jag skulle eftersöka, alternativt söka mig till rotvältor där en hel del torrt material kan finnas samlat och fortsatt hållas torrt även vid regn och rusk.

Om jag har lyxen att ha min ryggsäck med mig så finns där både en burk vaselin och ett vakuumförpackat fnöske-kit (fjolårsgräs, 25-30 st små 3 mm tjocka "pinnar", näver, kåda och lite bomull i vaselin). Bär med mig såväl eldstål, tändare och stormtändstickor i ryggsäcken - och om det skulle krisa så får vi ta fram en bit snöre, två pinnar och ett vedträ samt veva för livet. :D

Inläggsrubrik: Re: +3, allt är blött i skogen. Hur gör du upp din eld?
InläggPostat: sön 10 sep 2017, 14:35 
Luktar inte fotogenkök illa?

Om man inte skall fuska och ha med sig olika typer av material att tända med får man börja samla i tid. När allt är dyngsurt kräver det förberedelse för att få igång och att sedan hålla elden vid liv. Värsta tiden är egentligen sommaren när fjolårsgräs och liknande försvunnit. Vinter, vår och senhöst är betydligt lättare om man skall starta elden med eldstål. Någon har redan nämnt det, men de tunna, fina strimmorna av bark/näver från ungbjörkar är bra att använda. Plocka det, torka det i fickorna på byxorna. Är det inte sommar så plocka fjolårsgräs, ludd från olika blommor/växter som på samma sätt torkas i fickor och nära kroppen. Gör en liten boll av detta, tryck tummen i mitten så att en skål bildas som fångar gnistorna från eldstålet. Detta är ganska enkelt. Sedan är det kråkris från gran som gäller samt grövre bitar av björknäver. Kråkriset skall vara utan lavar och mossa för att brinna intensivt. Det funkar bra med grenar med en del gröna barr kvar. Terpentinet funkar faktiskt som en booster. Sedan kommer egentligen utmaningen. Hålla den statade elden vid liv och växa den i den +3 grader, dyngsura skogen. Bäst är grenar från gran, gråa och silvriga funkar fint eller de som knäcks med ett ordentligt krasande. Ta bort barken, lavar och mossa. Samla ordentligt av allt som nämnts ovan innan du startar elden. Samla dubbelt så mycket du tror att du behöver, sedan en tredjedel till.

Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2