Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Äldre/udda litteratur (f.d.'Biblioteket')
InläggPostat: lör 21 mar 2009, 14:58 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Våra bibliotek är en resurs man lätt glömmer bort, men det finns mycket användbart där.

Idag har jag lånat en bok om torkning av mat ("Sigris bok om torkning") och en om jordkällare och matförvaring däri. Är de intressanta och jag vill ha ett exemplar kan jag sen jaga rätt på dem via vanlig bokhandel, eller antikvariat, istället för att köpa på vinst och förlust.

Och när man kollar i hyllan efter den boken man tänkte låna, så kanske man hittar något relaterat och kan låna det också.

Bibliotek har ofta gamla böcker. I vissa lägen är det mindre bra, men när det gäller självhushållning så har det inte alltid hänt så mycket. Och vissa böcker, som t.ex "Sigris" finns inte att köpa nya idag.


Senast redigerad av Jacob Creutzfeldt tis 24 mar 2009, 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 21 mar 2009, 15:08 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Om man bor i en större stad finns det dessutom magasin som man kan beställa fram böcker ur. Där kan man hitta böcker som i vissa fall har över hundra år på nacken och speglar en helt annan världsbild än idag. Man hade inte alltid så höga krav förr i tiden på vad vi idag kallar "politisk korrekthet" och man slipper läsa lika mycket mellan raderna som man ofta behöver idag i böcker.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 19:18 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Vill man få tag på äldre litteratur finns ju andra resurser än biblioteken. Tyvärr blir det lite mer chansning.

Tradera är en sådan, men det känns som den är bäst för säljaren. Jag har inte riktigt tålamod att krångla med auktioner och sitta och refresha webbläsaren för att vinna. Jag har dessutom en känsla av att det mesta som handlas på Tradera går runt mellan ett antal "storhandlare".

Idag hittade jag Bokbörsen, en annonssite för böcker som förmedlar kontakt mellan säljare och köpare (både privatpersoner och företag) Fasta priser.

Jag har just beställt lite böcker från 30-50-tal om konservering från en privatperson och ett antikvariat, får se hur det går. Är de inte bra får jag väl sälja dem på Tradera.

Och så fick jag just ett mail att en bok jag beställde inte fanns hos säljaren längre. Vilken klåpare! :evil:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 22:35 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 25 okt 2007, 19:41
Inlägg: 23
biblioteket är en utmärk resurs som används alldeles för lite. kan tipsa om att det går att få biblioteket att ta in de böcker som du vill ha, bara att säga till så tar de hem den bok du efterfrågar. har funkat för mig vid de flesta tillfällen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 23:41 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Biblioteket är helt klart en underskattad resurs. Jag har ibland när jag haft tråkigt gott till biblioteket och valt ut ett nytt ämne på måfå... tar ju bara tre bra böcker för att lära sig grunderna i ett nytt ämne (allmänbildande).

Nu för tiden har jag dock aldrig så tråkigt. :lol:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet