Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 11:29 
Med anledning av inlägget http://cornucopia.cornubot.se/2013/06/v ... prism.html hos Cornucopia tycker jag det är läge att påminna om att saker vi skriver kan läsas av svenska eller andra myndigheter, det gäller även epost.

Ett sätt att komma undan det är att använda krypteringsprogrammet GPG http://www.gnupg.org/ som finns snyggt förpackat för enklare användning i programmet GPG4Win http://www.gpg4win.org/ - för windowsanvändare. För Mac finns http://macgpg.sourceforge.net/ och du som kör Linux vet väl var du hittar grejer, men om inte kan man börja här http://www.gnupg.org/related_software/frontends.html

Paranoid? Nja, inte så farligt. Men det händer att jag vill diskutera saker som i dagens samhälle inte är helt ok.

Ett förslag

Vi skapar en tråd (om inte nån vill sätta upp en nyckelserver) där man kan klistra in sin öppna GPG-nyckel så att var och en som vill kan ta emot krypterade mail och PM.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 13:33 
Personligen skulle jag föredra att ingen skickar något till mig, som de känner att de behöver kryptera. (:)

En möjlighet är annars att lägga till ett extra fält för öppen krypteringsnyckel i profilen. Finns det något intresse för det så kan jag lägga till det. Kör en omröstning på lämplig plats (förslag till ändringar av forumet.).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 14:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här var nyligen uppe på forumet i en annan tråd om kryptering på grund av myndigheternas insyn .
Och många på forumet sa något i stil med att krypteringen i sig kunde dra till sig nyfikna blickar och funderingar av vad som skedde hos dem personligen och på forumet .
(Kommer inte ihåg tråden men nån gör det säkert och kan länka ev.)

Många gånger så skarattar vi åt den paranoia som visas i doomsday prepper och liknande amerikaniserade program och det här är väl i så fall att ta ett stort steg mot just den mentaliteten .

Är man rädd för sin egen skull eler sina vänners så kanske det inte borde skrivats i ett media som är så öppet som just intrnet . Och krypteringen är väl ingen sak att öppna för de som har resurser och verkligen vill ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 21:55 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Dweomer skrev:
Och krypteringen är väl ingen sak att öppna för de som har resurser och verkligen vill ??

Krypteringen i sig är inte enkelt knäckbar (till exempel kryptoalgoritmen AES som finns i GPG är godkänd ända upp till "TOP SECRET" av USAs myndigheter). Det enklaste sättet att forcera kryptering av denna klass är att smitta din dator med ett virus som snappar upp din privata nyckel och den passphrase som behövs för att kryptera upp den. Eller förstås att tortera dig tills du lämnar över nyckeln, så kallad Rubber-hose cryptanalysis.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 22:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Var väl inte så länge sedan som det var varningar mm i media för att det i nya datorer fanns inlagt programm som skulle kunna användas för att leta efter dina privata konton mm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 22:36 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Avlyssnande myndighet borde väl vara glad över forumet med tanke på att det i princip skrivs på flera myndighets sajter att om bajset träffar fläkten så ska du klara dig själ ett par dagar eller tre eller kanske en vecka eller två eller....

tror knappast att det intresserar myndighet att jag har 3 paket spagetti och kan laga punktering på en gammal damcykel :D

jag kommer nog göra ganska mycket för att jag kan ta min smarta telefon. Ringa ner till den lokala pizzabagaren, beställa en pizza med allt på och extra beasås. Sätta mig i min eluppvärmda suv, åka 1km, lyssna på reklambaserad radio och handla allt med mitt betalkort. Sitta i kalsongerna och titta på en bra amerikansk film i min uppvärmda bostad och öppna den fungerande kylen och ta fram en iskall öl.

tror nog signalspanande myndighet bör rikta hörlurarna och kikarna mot andra håll.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 22:43 
kör kiss i stället

jag gör det, har inget som är direket hemligt som jag varken snackar med eller mailar om

skulle jag ha det så blir det irl mellan två par ögon och bortanför allt vad elektronik heter

samma med datorer, ha inget på en dator som är ansluten till nätet
eller bättre , se till att vara så grå som det går på allt vad det gäller digitala medier


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: mån 10 jun 2013, 22:04 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Detta forum e rena guldgruva för NSA,CIA ,FBI o FRA :surprised: :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: mån 10 jun 2013, 22:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Säkerligen kan e-post och andra resurser i USA, som t.ex. mina e-postadresser i Gmail och Hotmail, andras Facebookkonton (har inget själv) och så vidare. Att man däremot regelmässigt kan avlyssna e-post mellan svenska servrar är mycket osannolikt. Det kräver att man skulle sitta på tillgång till näten hos svenska internetoperatörer och inte ens FRA har detta annat än vid punkter där trafiken lämnar landet.

Att kryptera sin e-post hjälper självklart och försvårar kraftigt tillgängligheten för alla som kan tänkas faktiskt få tillgång till kommunikationen.

Att detta forum skulle vara en intressant källa för någon utländsk myndighet är otroligt och jag tror ärligt inte någon svensk myndighet heller intresserar sig för inläggen eller kommunikationen här, men eftersom forumet helt saknar säkerhetsfunktioner eller någon som helst garanti för din integritet så är det förstås mindre bra att skriva sådant man tycker är känsligt här. Det gäller ju både inlägg och PM.

Det är dock ett bra initiativ att börja kryptera känsligheter med t.ex. PGP som MulenDag nämner, men framför allt, har man saker som är sååå känsligt att prata om så bör man kanske avhandla det i privata samtal :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 06:25 
grym skrev:
kör kiss i stället

jag gör det, har inget som är direket hemligt som jag varken snackar med eller mailar om

skulle jag ha det så blir det irl mellan två par ögon och bortanför allt vad elektronik heter

samma med datorer, ha inget på en dator som är ansluten till nätet
eller bättre , se till att vara så grå som det går på allt vad det gäller digitala medier


Håller med på alla punkter.
Jag använder datorn till mycket, men ändå inget som kan utnyttjas av andra. Ett relativt säkert sätt att skicka info är med fax.
Jag tror också att man i dom flesta fall krypterar för att dölja något. Och vips så är du intressant i utredningssynpunkt. Oavsett vad som egentligen skickades krypterat. Du står ut i mängden, och det är ett riktigt dåligt sätt att hålla sig privat på.

Jag lallar på som vanligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 08:03 
Bättre sätt att kommunicera utan att ge andra insyn är nog att dölja krypterade meddelanden i till synes oskyldiga bilder som man sedan kan lägga ut helt öppet på en blogg eller liknande. Steganografi. Det finns massor med program och appar för det ändamålet. Prata ihop dig med den mottagande parten och kom överens om vilken mjukvara som skall användas och vilka inställningar. Sedan är det bara att ta en massa bilder och skicka meddelanden genom att posta bilderna online. Bilder på katten, från senaste promenaden, nya kniven, blommor, bebisen, cykelturen, från festen, nyputsade bilen, solnedgång. Och så vidare.

Lämpligen läggs programvaran för att tolka/koda bilder på en dator som inte är uppkopplad. Bilder kopieras mellan datorerna via ett USB-minne. Helst helt olika operativsystem på datorerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography
http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography_tools

Här är en bild med ett harmlöst dolt meddelande, gjort med android-appen Crypsis free. Lagrat helt okrypterat i bilden.

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 08:38 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Hotmail och gmail-konton avslutade efter att innehållet laddats ner till min dator.
Mina mejl ligger nog för all framtid på nån amerikansk hårddisk.
Inte för att jag har nåt att dölja - det är principen. Att snoka i andras email är inte sjysst.
Finns det nån lokal email-leverantör man kan lita på?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tor 13 jun 2013, 13:42 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Om krypteringen blev mer allmänt använt så skulle de flesta myndigheter inte veta vart de skulle börja "nysta i garnet", dock så har myndigheterna för tillfället en stark misstro till individer som använder kryptering.

Som medborgare i landet Sverige och ett par andra europeiska länder (ej UK) så kan man använda kryptering utan att råka ut för repressalier (om man bortser från den uppmärksamhet man drar till sig från säkerhetstjänsterna).
Dock ska man tänka på att kryptering inte är lagligt i alla länder, vilket kan bli problematiskt om man besöker andra länder med datorn, UK har lagar som tvingar dig att ge lösenordet, annars får du fängelse i två år har jag för mig, samma sak i USA dock längre fängelsestraff, dock är det allmänt inte ett problem att resa med krypterade datorer (undantag USA & UK, ironiskt nog, demokratins förkämpar)

Idag finns det olika lösningar för kryptering av kommunikation, ett bra alternative är att använda Thunderbird + enigmail vilket är tämligen enkelt för folk som är något teknikkunniga dock lite svårare för de som inte har så bra koll.
Jag tror kryptering skulle kunna få ett stort genomslag om det kunde levereras som en enkel lösning för gemene man, men men, vem vet, det kanske kan bli verklighet nu med tanke på det senaste media skriver om övervakning.

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tor 13 jun 2013, 14:15 
email är något som på internet kan jämföras med vykort

totalt öppet för alla som hanterar det eller ser det på vägen från ena stället till det andra

om folk bara kunde förstå den liknelsen så skulle dom kanske tänka sig för aningens

jag tänker inte börja med kryptering, mig veterligen är det inget av det jag sagt på nätet som är bekymersamt för mig, och att vara grå har större fördelar än att kryptera och dra på sig uppmärksamhet för något som inte ens är värt att skydda


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt, även epost, har myndigheterna tillgång till...
InläggPostat: tor 13 jun 2013, 14:38 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
grym skrev:
email är något som på internet kan jämföras med vykort

totalt öppet för alla som hanterar det eller ser det på vägen från ena stället till det andra

om folk bara kunde förstå den liknelsen så skulle dom kanske tänka sig för aningens

jag tänker inte börja med kryptering, mig veterligen är det inget av det jag sagt på nätet som är bekymersamt för mig, och att vara grå har större fördelar än att kryptera och dra på sig uppmärksamhet för något som inte ens är värt att skydda


Problemet är dock att allting sparas i databaser, kopplingar görs och profiler upprättas, vare sig man är uppmärksammad eller ej.
Skulle det komma en dag då du behövde hålla dig undan, låt säga; (i våra vildaste fantasier) att Obama bestämmer sig för att han nu vill vara diktator på livstid, han upprättar en pakt med britterna och en invasion av Sverige är nu ett faktum (vi har ju inget försvar som sagt), vips har allt du gjort på nätet att sammanställas till en snygg profil där de kanske framgår att du är ett hot.

Nu är ju detta bara spekulationer och fantasier, men, tänk om?

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet