Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 14:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Om man med framtiden menar långsiktigt så är jag övertygad om att både cykeln och hästen kommer att få en renässans.
I övrigt så blir det nog att gå till fots för de fattiga (= den förkrossande majoriteten ). Man arbetar lokalt på sitt lilla jordbruk eller
i den lokala fabriken/affären etc och dit går man eller cyklar man. Någon gång om året kanske man kan kosta på sig en resa in till
den lilla staden några mil bort. Vi levde så här för mindre än hundra år sedan så återgången blir inte så dramatisk som många kanske
skulle vilja tro.

För de med mycket pengar så kommer det dock säkert att finnas bekväma alternativ även i framtiden. Utlandsresor och solsemester etc
blir förståss åter något som bara de rikaste får möjlighet till.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 17:25 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Förstår inte hur jag kunde missa cykel :smack: !

Var å kände å klämde på en spark idag. Har ingen egen. Man får väl hoppas på en grön vinter så att de rear ut dem till våren....

Kom på ett färdmedel till hundspann. Kräver förvisso både snö å en massa hundar. Plus utfodring av dessa :hm: .

Troligtvis kommer det bli en renässans vad det gäller transporter sjövägen. Av gods å människor där det finns naturliga förutsättningar. Är nog inte bara kusterna som kommer att berikas av flytetyg utan även de större sjöarna som kommer att besudlas av allehanda farkoster. Vem vet kanske Zorns gamla kullor återigen kommer att ro folk över tex Siljan?

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 19:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Urd
Det verkar som du ser framtiden som en tillbakagång? Jag tror att en framtida kollaps inte nödvändigtvis leder till "gamla" transportsätt. Kriser och kollapser leder till teknikutveckling också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 20:09 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Ongrid skrev:
@Urd
Det verkar som du ser framtiden som en tillbakagång? Jag tror att en framtida kollaps inte nödvändigtvis leder till "gamla" transportsätt. Kriser och kollapser leder till teknikutveckling också.

Initialt kommer det nog i min värld att fallererar vad det gäller bla transporter. Sedan vet ju ingen vad som väntar runt hörnet?
Men troligtvis kommer det komma nya påfund vartefter folket/fårket börjar sakna bekvämligheter å snabbare res sätt!

Det måste man ju ge cred till apropå mänskligheten. Nya idéer å framåtanda.

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 22:46 
svårt att hitta på saker
det blir tillbakagång, kanske med undantag av små små eldrivna fordon

ex, eldrivna cyklar eller mopeder


skidor , spark på isarna

om det finns statlig infrastruktur så gissar jag att enkla eldrivna järnvägar kommer bli en stor sak

ångbåtar är nog en bra sak


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 23:14 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
grym skrev:
svårt att hitta på saker
det blir tillbakagång, kanske med undantag av små små eldrivna fordon

ex, eldrivna cyklar eller mopeder


skidor , spark på isarna

om det finns statlig infrastruktur så gissar jag att enkla eldrivna järnvägar kommer bli en stor sak

ångbåtar är nog en bra sak


Just elbilar/elcyklar etc är något som jag är rätt skeptisk till efter att ha tittat på denna teknik. Visst, det kan fungera idag med vårt högteknologiska samhälle
men inte ens idag är det något vidare alternativ. Elcyklar är väl en väldigt tilltalande idé men idag så tar batterierna slut redan efter något/några år, vilket gör
detta till en dyr och dålig lösning.

Elbilar verkar stendött - trots att de kostar skjortan så duger dessa fordon inte mycket till idag och det är hela tiden problemet med att lagra energi säkert och billigt som sätter gränsen.
Man får betala mycket pengar för att få något som man i bästa fall kan pendla till jobbet med, men inte så mycket mera och kommer man ut på motorvägen så är det
en plågsam tur i 80 km/h som väntar. Visst - man KAN köra fortare men då åker också alla räckviddskalkyler snabbt all världens väg...

Visst, det finns en del idéer om hur man skall göra batterierna bättre och det är ju bra, men batterierna behöver fortfarande viktiga råvaror som vi har brist på, och det gör
att detta nog aldrig kommer att bli någon massmarknad som dagens bensindrivna bilar. Sedan fantiserar en del om bränsleceller, men ett problem med dem är bl a
att minsta förorening gör att cellerna tar slut i förtid och eftersom de är så dyra är detta en show-stopper.

Och dessutom, även om det blir en lite större spridning på dessa bilar i den inte allt för långt-borta framtiden så ser jag inte hur denna teknik kan ha någon framtid
på längre sikt utom möjligen för de allra rikaste. Det finns framförallt inte behov av denna typ av högteknologi när övriga resursbegränsningar tvingar in världen i
en mera lågteknologisk framtid där mat för dagen och uppvärmning blir det skiljer de som har det gott ställt från alla andra.

Transporter sjövägen kommer säkert att bli viktiga i framtiden precis som de varit i historien och det blir nog åter fördelaktigt att färdas långsamt men billigt istället för snabbt
och dyrt i framtiden, eller med andra ord - segel och ånga. Redan idag så skissar man på allvar på segelfartyg igen.

När energikrisen slår till på allvar om några år så kommer man säkert också att överge alla tidigare idéer om en framtid i rymden. Rymden är en kall och ogästvänlig plats och
jag tror att vi kommer att få nöja oss med att titta upp på stjärnorna och fundera på hur det är där ute i evigheten. Tar vi oss mot förmodan till Mars, vilket ju är fysiskt möjligt med
dagens teknik, så kommer vi nog snabbt bara att upptäcka hur himla bra det var att bo på Jorden...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 23:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Och om infrastrukturen försvinner mer eller mindre så kan man inte lita på att elen alltid finns i uttaget . Så att ladda batterier blir nog inte så säkert som idag . Alla kommer inte att ha egen produktion .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 23:49 
inte fan kommer det bli som idag med bilar

skulle kunna tänka mig en liten flakmoppe/bil som skulle kunna köra någon mil till stan en gång i månaden eller så
när det behövs lite tyngre transporter

gissar att bilåkande minskar till , hm, kanske
0.001 av dagens körning

våta nife funkar i många många år så det går, men dom är aningens omoderna i dagsläget
fördelen med ett batteripack och solceller är att man då annvänder packet till mer än bilen, ex belysning och frys eller lite annat smått


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 08:30 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
grym skrev:
...
gissar att bilåkande minskar till , hm, kanske
0.001 av dagens körning

våta nife funkar i många många år så det går, men dom är aningens omoderna i dagsläget
fördelen med ett batteripack och solceller är att man då annvänder packet till mer än bilen, ex belysning och frys eller lite annat smått


Jag har läst att när jag växte upp fanns det ungefär en tredjedel så många bilar som det finns idag i Sverige, och det
var inte sååå länge sedan. Jag förväntar mig att under min livstid åtminstone få se en återgång till den nivån igen. Men det beror nog också på hur det hela utvecklar sig. Kanske blir det istället så att mängden bilar fortsätter att öka år för år för att
sedan helt tvärt, när fossilbränslena blir omöjligt dyrbara, förvandlas till ett lika stort berg av obrukbara bilar som bara står och rostar. Det sunda hade ju förståss varit en stegvis avveckling av den fossilbränsledrivna fordonsflottan, men hur ofta gör vi människor det som är rationellt och sunt? Istället så handlar det oftast om att krama ut så mycket pengar som möjligt och att sälja bilar är fortfarande en lönsam business...

Jag tilltalas av idén att ha ett eldrivet fordon (som du säger t ex flakmoppe) som man kan åka och handla med eller göra andra ärenden idag, men inser samtidigt att det i framtiden och efter SHTF skulle bli problematiskt att både ladda denna maskin och underhålla den - all elektronik går ju ganska snart sönder och när sådant går sönder efter SHTF är det inte säkert att det finns något att laga med.

Cykel med efterföljande kärra eller för mindre ärenden väskor på pakethållaren ser däremot ut att kunna vara en ganska långsiktigt stabil lösning som man kan färdas rätt långt med utan problem. Jag har dock bara cykeln ännu så länge.

Jag vill minnas att jag en gång för många år sedan läste en intervju med dåvarande statsministern Göran Persson, där han sade något i stil med (Jag minns inte exakt) att: - man kan ju inte tala om för människor att de redan om bara tio år kanske bara kan använda bilen i nödsituationer. (Jag reserverar mig för att jag kan minnas fel). Jag tror alltså att insikten om vad som kommer finns bland våra politiker, men man kan helt enkelt inte sälja in detta budskap utan måste istället komma med löften och fagra drömmar som gör att man blir omvald, även om man kanske inte själv tror på vad man säger. Det är därför den bistra realiteten inte diskuteras så ofta, om alls...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 09:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tekniken har blivit status och för att hänga med krävs det senaste . Sedan att tekniken blir mindre hållbar trissar upp behovet av att hela tiden köpa nytt .
Marknaden styr oss .
Så även om många vet så gör de inget åt det .

Samma fenomen som i en annan tråd på forumet där det sågs som fattigt med en äldre bil och att man då skulle dö bland de första då bilen inte skulle kunna ta sig någonstans på grund av fel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 09:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Allt beror ju på hur denna brist på råvaror ser ut. Pratar vi om en snabbt uppdykande katastrof kommer det nog att bli mycket problematiskt, men som jag så många gånger sagt är jag, trots att jag förbereder mig på det värsta, alltid optimist.

Det finns stor potential i eldrift, både för mindre fordon och större (cykel med elektrisk hjälpmotor, moped, motorcykel, bil och till och med större fordon). Vätgas nämndes och så länge som infrastrukturen fungerar någorlunda och vi kan producera el i landet så an det bli ett alternativ för fordonsparkens tyngre fordon.

Småskalighet tror jag är melodin både för tillverkning av bränslen och elektricitet, men dit har vi en lång väg kvar att gå.

Att vi skulle se en ökad användning av hästar tror jag inte ett dugg på förrän den dag allt kollapsat, men redan idag ser vi ju en dramatisk ökning av cyklandet i våra större städer och utbyggnad av kollektiva färdmedel och acceptans av aningen längre restider i kombination med detta kan säkerligen minska behovet av ett personligt fordon i stora delar av landet.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 11:40 
en liten tre fyrhjulig elmoped behöver inte ha avancerade saker
batteripack, nife, håller 20-40 år rätt underhållet
elmotor, ingen elektronik, håller många många timmar, men kräver kolbyte och kanske svarvning av kollektor och lagerbyte
med 48v paket så kan man få 12-24-48v till motorn tre växlar :mrgreen:
laddning via solpanel eller vindkraft om det inte finns normal el

eller samma sorts mopedbil med gengasaggregat
en B&S 5 hästare räcker ganska långt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 11:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ingen har heller nämnt biogasen .

Finns både jordbruk och värmeverk nu med den tekniken .
Skit som rötas och sedan ger gas för att driva en motor för el och värme .
De jordbruk som har , tillverkar el nog för att sälja endel med .

Vattenkraften kan byggas ut den med i små och medelstora vattenleder .

Den största svarven som finns här har en växellåda som ligger öppen , man ser alla drivhjul . Och det är för att kunna skifta växel genom att lägga om en balatarem . Driften sker nu med en motor under svarven men från början så drevs den med ett snillrikt system av remmar från ett vattenhjul . Vattenhjulet gav kraft åt en hel industri där kraften leddes via drev och axlar i taket på industrin så att när maskinerna skulle användas så la man på remmen för att få drift .

Ett billigt sätt att få industrin att hålla igång , inte på samma sätt som idag men tillverkning av delar till jordbruk och transport .

Finns några sågar i området hät med som idag drivs av motorer av äldre snitt tex volvo starke är populärt . Men från början var de här sågarna drivna via vattenhjul . Så ombyggnaden tillbaka till vattenkraften behöver inte bli stor .
Då finns ju alternativ att välja på vattenkraft i mekanisk styrka eller via generator och eldrift , beroende på vad som fungerar för tillfället .

Vattenhjulen kräver ett jämt flöde och det kan vara svårt , om man inte tex begränsar arbetstiden per dygn eller årstid .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 12:12 
även tändkulemotorer är enkla och driftsäkra, med stor möjlighet att drivas på nästan vad som som är flytande och brinner

så tändkulebåt , tändkulebil, tändkuledressiner

för enklare saker, ex en liten moped så kan man ju köra den på sprit

några liter sådant är ju lätt att tillverka per vecka :alien: :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativa färdmedel i framtiden.
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 12:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Förr behövde man inte batterier för att starta motorer och vissa motorer har ju mekanisk start även idag som gräsklippare och motorsågar m.fl .
Traktorer hade startvev och stora svänghjul som gjorde att de kunde vara svåra att stanna tom .
Fanns en traktor som hade ett alternativ med i form av en hagelpatron utan hagel för start .
Slogs igång med hammare .

Och att hitta en äldre traktor med starvev är inte så svårt .

Gamle fordson bensinaren som står här ska gå att köra på bensin eller fotogen eller en mix av bensin och diesel . Och den bör man kunna tillverka drivmedel åt .
Fanns även remskivor på traktorerna för att driva stationära maskiner som tröskverk och vedkap/klyv mm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet