Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Aluminium över eld, hur är det nu?
InläggPostat: tor 31 mar 2016, 11:35 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Tackar för era synpunkter!

Blir nog till att använda aluminiumgeråden då och då, och samtidigt hålla koll efter en fin kaffekanna och kökkärl i stål :up:

InläggPostat: tor 31 mar 2016, 20:06 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Det finns fina fältkaffepannor i rostfritt stål också även om jag personligen tycker att de väger as jämför med aluminiumkärlen, men kaffepannan rör man ju normalt sett inte invändigt med redskap då man använder den och vid behov diskar man den med en mjuk borste. Men i och med att man hettar upp den över 85 grader och femton minuter så dödar det alla normalt förekommande skadliga organismer man riskerar att få i sig ute i skogen innan man dricker kaffet. Så det räcker som regel att skölja ur den från unkna kafferester för smakens skull och låta den torka ordentligt invändigt innan man packar ner den längre perioder.

Om du köper en gammal kopparpanna på loppmarknad eller liknande så kom ihåg att den måste vara förtent på insidan eller lämna in den för omförtenning annars kommer du att be om magproblem ute i skogen...

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 16:16 
Bor numera i en bunker

Mizzarrogh skrev:
Det finns fina fältkaffepannor i rostfritt stål också även om jag personligen tycker att de väger as jämför med aluminiumkärlen, men kaffepannan rör man ju normalt sett inte invändigt med redskap då man använder den och vid behov diskar man den med en mjuk borste. Men i och med att man hettar upp den över 85 grader och femton minuter så dödar det alla normalt förekommande skadliga organismer man riskerar att få i sig ute i skogen innan man dricker kaffet. Så det räcker som regel att skölja ur den från unkna kafferester för smakens skull och låta den torka ordentligt invändigt innan man packar ner den längre perioder.

Om du köper en gammal kopparpanna på loppmarknad eller liknande så kom ihåg att den måste vara förtent på insidan eller lämna in den för omförtenning annars kommer du att be om magproblem ute i skogen...

Gamla kaffepannor är ju kopparfärgade på insidan så uppenbarligen funkar det utan tennskikt? Du får gärna utveckla här, jag kan ha missuppfattat.

Senast redigerad av pre tor 08 mar 2018, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 16:46 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Koppar är giftig så använd absolut inte kopparkärl som inte har nån form av beläggning på ytan.

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 17:02 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Hängtyr skrev:
Ang bestik, alu eller ej, fullständigt onödigt att göra packningen tyngre med. Naturen erbjuder lämpliga pinnar, barkbitar etc som funkar, bara ta nytt varje måltid och lämna kvar vid avfärd. Varje pryl som inte är livsnödvändig är extra vikt, många bäckar små.

Det kan vara vanskligt med bakterier på pinnar o d. En gång täljde jag en pinne under marsch och åt med. Sju gånger kräktes jag senare. Jag har bara varit så sjuk ett fåtal gånger i mitt liv.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 19:32 

@somvanligt För att spekulera lite; kan även ha varit bristande handhygien eller kanska kniven som var smutsig. Inte nädvändigtvis pinnens fel.

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 19:34 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Herman30 skrev:
Koppar är giftig så använd absolut inte kopparkärl som inte har nån form av beläggning på ytan.

Koppar är absolut inte giftigt, men har jag för mig rätt så är koppar oxid 2 giftigt.

Anropssignal:830 eller Parabellum

InläggPostat: tor 08 mar 2018, 22:48 
Borgmästare i Jericho

Parabellum skrev:
Herman30 skrev:

Koppar är absolut inte giftigt, men har jag för mig rätt så är koppar oxid 2 giftigt.

Håller med Föregående talare.

Hur menar du när du säger att koppar är giftigt?
Som rörmokare med X antal kilometer dragna kopparrör och inmonterade kopparberedare/pannor och fortfarande levande kunder (hoppas jag ;) ) så tror jag att det är hyfsat ofarligt.

InläggPostat: fre 09 mar 2018, 07:51 

Varför tennades kopparpannornas insida om det var helt riskfritt och onödigt? Måste ju betyda att kopparpanna utan beläggning var giftig att koka kaffe i.
Man skall ju heller inte dricka varmvatten från vattenkranen pga kopparutfällning, har jag blivit lärd som liten.

InläggPostat: fre 09 mar 2018, 08:21 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Anropssignal:830 eller Parabellum

InläggPostat: fre 09 mar 2018, 20:43 
Borgmästare i Jericho

Herman30 skrev:
Varför tennades kopparpannornas insida om det var helt riskfritt och onödigt? Måste ju betyda att kopparpanna utan beläggning var giftig att koka kaffe i.
Man skall ju heller inte dricka varmvatten från vattenkranen pga kopparutfällning, har jag blivit lärd som liten.

Beror vem man lyssnar på.
Väldigt sällan man kommer upp i farliga halter eller ens gränsvärden ens på varmvatten i kommunala vattennät.
Det som sägs nu iaf är att man inte ska dricka Varmvatten pga möjlig bakterietillväxt i VV-nätet.
Även slamutfällningar i botten på beredaren som inte är särskilt goda/nyttiga.
Spola är en rekommendation som är ganska ny och den har ganska och noll verkan i större hyrershus-komplex eftersom koppar-näten är så stora i dem. I villa kan man spola en stund så kommer man åt vattnet från backen och förhoppningsvis från PEM-slang.

Som kuriosa vet jag en by en bit från mig där man inte kunde färga håret pga kopparhalten i vattnet. Det blir alltid GRÖNT :mrgreen: :mrgreen:
Nu har man bytt råvattentäckt i den byn.

InläggPostat: lör 10 mar 2018, 00:47 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Koppar och aluminium har jag inget emot, däremot uppskattar jag inte teflon (PTFE), alltså nonstickbeläggningar. Förstår inte att vissa campinggrejer har det... (antar det är teflon baserat på utseende, så kan ha fel).

Faran är då den värms över 300grader och då bryts ned till annat dumt. Snackas även att det är dumt att äta från repiga teflonpannor tex...

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_fume_fever

InläggPostat: lör 10 mar 2018, 00:58 
Bor numera i en bunker

jr_36 skrev:
Koppar och aluminium har jag inget emot, däremot uppskattar jag inte teflon (PTFE), alltså nonstickbeläggningar. Förstår inte att vissa campinggrejer har det... (antar det är teflon baserat på utseende, så kan ha fel).

Faran är då den värms över 300grader och då bryts ned till annat dumt. Snackas även att det är dumt att äta från repiga teflonpannor tex...

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_fume_fever

Hårdanodiserad aluminium KAN se ut som PTFE. exempelvis detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000035726/

Senast redigerad av pre lör 10 mar 2018, 02:00, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 10 mar 2018, 01:04 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

pre skrev:
Hårdanodiserad aluminium KAN se ut som PFTE. exempelvis detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000035726/

Kan vara det jag sett då. Anodisering får tumme upp :up: då det ger en finare tåligare yta.

Oj, googlade på det nu, brutalt lik denna vilket påstås vara av teflon
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72418
Bild

Teflon ska man ju inte ens använda metallbestik mot för att skydda mot repor tex...

InläggPostat: lör 10 mar 2018, 02:03 
Bor numera i en bunker

jr_36 skrev:
pre skrev:
Hårdanodiserad aluminium KAN se ut som PFTE. exempelvis detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000035726/

Kan vara det jag sett då. Anodisering får tumme upp :up: då det ger en finare tåligare yta.

Oj, googlade på det nu, brutalt lik denna vilket påstås vara av teflon
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72418
Bild

Teflon ska man ju inte ens använda metallbestik mot för att skydda mot repor tex...

Håller dock klart med om att teflon inte har med kök för skogen/utomhus att göra. Det du länkade är klart skräp.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa