Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 09:47 
skulle tagit något typ

http://butik.limmared.nu/sv/basantenner ... 75mhz.html

och en kabel därifrån med, ring och prata med en, han kan sina saker hyggligt i varjefall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 01:05 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Så här ser mitt QRP-kit ut:
Bild
BOB, det sitter även en handjagare på sidan, den yttersta gröna fickan är radiokitet.

Bild
Radiokitet avtaget för användning.

Bild
De två svarta drop-pouchen innehåller 2st ca 20m kastlina + 1st kastpåse. Med "arboristkastet" http://www.youtube.com/watch?v=EP_xDU0-I8o når man typ 15-20m upp med hygglig precision. Kräver lite övning eller fallenhet

Bild
Yaesu 817 (160m-70cm samt "öppnad" för TX utanför amatörbanden) med extra batterier, antenn och mikrofon.

Bild
Och nu till självaste poängen med inlägget, den viktigaste beståndsdelen:) Klicka på den första länken nedan för att se detaljerna...
Antennen är en fullängdsdipol för 80m (ca 20m i vardera ben) som är gjord av "DX-Wire UL" och matningen är 25m DXW-174 även den från firma "DX-wire". Totalt väger antenn och matning 500g.

Tricket med denna setup som gör att jag tycker att det är en bra survivalist-antenn (förutom vikten, packbarheten och att det är svårt att upptäcka den tunna antenntråden även fullt utsträckt då man hänger den lågt för bästa NVIS-effekt) är att jag satt markeringar med tillhörande dragöglor på valda längder som stämmer med amatörbandens centerfrekvenser. Detta ihop med det faktum att jag alltid rullar ut/in antennen från änden i en med vulktejp fastställd "ring" av ändstumpen på antenntråden gör att jag kan köra på alla frekvenser med en och samma dipol utan tuner och utan hög SWR. Givetvis blir det ju lite pundigt när man skall köra på 70cm men från 2m och neråt i våglängd funkar det faktiskt riktigt smidigt ihop med den lilla Yeasun:) Jag har inget mittupphängning på den ännu utan kör i princip alltid horisontellt på HF och vertikalt på VHF men med en liten ögla i mittpunkten ökar ju applikationsalternativen dramatiskt...

En annan detalj är att jag inte använder en kontakt i mittpunkten utan löder, krympslangar och sedan smältlimmar in kablarna med stumpar av buntband eller nylonsnören som armering/dragavlastning. Detta gör att det sparar mycket vikt, det syns mindre och jag slipper problem med fuktinträngning och glapp i mittkontakten. Nackdelen är att jag inte kan byta antenn men det behövs ju inte:) Materialet från DX kostar ca 400:- inkl frakt och mittpunkt samt övrigt gör jag med krympslang samt svart smältlim från Classe O så det är ingen dyr historia heller:)

I vanliga fall om jag kör portabelt så använder jag, för att inte slita på de ömtåligare lättviktsgrejerna, en manuell liten traveltuner med inbyggd balun som matar en fullängdsdipol av militärens DL-1000 med en gammal hederlig, 200m lång, dubbelledad telefontråd, allt inklusive draglinor upprullat på en elkabelvinda. Det funkar på "alla" band utom 70cm och ibland inte på 2m heller (fattar inte varför det överhuvudtaget funkar där ibland heller, tunern skall inte klara så hög freq?)


Bilderna i större format:
http://egetfoto.se/a4K
http://egetfoto.se/a4O
http://egetfoto.se/a4h
http://egetfoto.se/a4v
http://egetfoto.se/a4x


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 11:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
1000 DL har jag ju några kilometer av :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: fre 18 okt 2013, 12:10 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
1000 DL är grym till antenner, inbyggd dragavlastning, korriderar inte i första taget, billig och diskret. Nackdel är väl att när man skall sära de två ledarna ifrån varandra behövs tålamod och utrymme om man inte skall bli vansinnig:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 21:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
DL 1000 suger lite, den trasslar lätt och är envis att hantera.
Jag rekommenderar stålwire, finns på biltema för ok peng.
Koppar är bäst ja, men jag har testat en del, och skillnaden är knappt märkbar.
Stålwire är mycket hållbar, och töjer inte på sig som koppar gör.
Små antenner märks det inte på, men en antenn för 80-meters bandet så märker man det
efter att den suttit ett tag. Den plastade wiren är smidig att hantera dessutom.
En smidig antenn är oxo en ändmatad dipol, men den bör förses med en 9:1 balun samt ett antal meter motvikt, eller hygglig jord.
Väl mött på banden 73

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 23:58 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Jag rekommenderar DL1000 som antenntråd utan att blinka.

Förutom när de två ledarna skall separeras från varandra första gången så jag själv inga som helst problem att hantera DL1000. Som gammal ljudtekniker har jag i och för sig rullat ut och ihop många mil mikrofonkabel, högtalarkabel, multikabel, vajer och 230V kabel under stress:) Man måste hjälpa kabeln att rulla sig genom att kvajla i en omkrets som kabeln gillar och snurra den med fingrarna ett varv per varv när man kvajlar så går det finfint...

Har haft en 160m dipol (80m lång) av DL1000 uppspänd på ca 20m höjd mellan två träd mer eller mindre hela tiden sedan 2004. Draglinorna har gått av några gånger, bla en Biltema vajer och mittfästet samt lödningarna har ballat ur någon gång. När jag tog ner den i våras så mätte jag den för skoj skull. Det kan lika gärna vara ett mätfel i lasermätaren eller hur jag sträckte ut den på backen när jag mätte men den hade töjt sig 60cm enligt lasermätaren. Alltså ca 8 promille? Då har ändå ett gäng stormar inkl Gudrun och Per varit och dragit i den. Däremot var höljet grånat och hade tecken på sprickbildning, så det var nog dags att byta:)

För er som inte känner till kabeln så är DL1000 bestående av två ledare som är hoptvinnade med varandra. Varje ledare består av fyra koppartrådar och tre försträckta ståltrådar. Koppartrådarna är till för att leda och ståltrådarna är till för att öka kabelns draghållfasthet (75kg) och motstå töjning. Trådarna är även belagda med ett tunt lager tenn för att hindra korrosion så den är i princip rostfri. Egenvikten är så låg att nedhänget på 40m kabel (80meters dipol) är 50 cm enligt spec. Den kostar dessutom för det mesta ca 25 öre metern så den är m.a.o. som gjord för antennexperiment:)

Edit: Kom på en nackdel med DL1000. Om man inte är bra på att löda, så är det svårt att få till lödningarna med den. Jag är rätt så kass på att löda så jag har svurit mig hes ett par gånger:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 17:44 
Grunnat fram och tillbaka över en smidigare antennlösning till 27MHz i husvagnen.
Har tänkt mig någon form av GP antenn (ground plane)
Visst en 5/8 är kanske bättre i riktverkan och behöver mindre jordplan men jag vill begränsa
storleken utan att tappa allt för mycket. 2,6m spröt kan jag leva med.

Tre alternativ:
1. Balkongantenn sittande på samma maströr som TV/FM antennen. (Max ca 1,4m över husvagnens tak)
Exempelvis President Aravali eller Sirio 27W
Har jordplansspröt för att hjälpa med jordplanet dock blir väl jordplanet knappast perfekt om man så säger

2. Borra hål i taket och montera antennspröt någorlunda mitt på taket. Använda husvagnens aluminiumplåt som jordplan.
I så fall fällbar fot så man kan lägga antennen längs taket när man kör. Problemet här är väl att få riktigt bra kontakt med aluminiumplåten

3. Magnetfotantenn mitt på taket på limmad galvad plåt för att få magneten att fästa.
Känns bara lite tveksamt att man får med taket som jordplan då?

Vilket tros vara det sämsta alternativet?
Jo jag vet att man kanske inte ska tänka föör mycket men lite rätt vill man ju ligga innan man drar igång...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 17:49 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Exodus skrev:
Grunnat fram och tillbaka över en smidigare antennlösning till 27MHz i husvagnen.
Har tänkt mig någon form av GP antenn (ground plane)
Visst en 5/8 är kanske bättre i riktverkan och behöver mindre jordplan men jag vill begränsa
storleken utan att tappa allt för mycket. 2,6m spröt kan jag leva med.

Tre alternativ:
1. Balkongantenn sittande på samma maströr som TV/FM antennen. (Max ca 1,4m över husvagnens tak)
Exempelvis President Aravali eller Sirio 27W
Har jordplansspröt för att hjälpa med jordplanet dock blir väl jordplanet knappast perfekt om man så säger

2. Borra hål i taket och montera antennspröt någorlunda mitt på taket. Använda husvagnens aluminiumplåt som jordplan.
I så fall fällbar fot så man kan lägga antennen längs taket när man kör. Problemet här är väl att få riktigt bra kontakt med aluminiumplåten

3. Magnetfotantenn mitt på taket på limmad galvad plåt för att få magneten att fästa.
Känns bara lite tveksamt att man får med taket som jordplan då?

Vilket tros vara det sämsta alternativet?


Vad sägs om att fästa ett maströr i dragoket och staga den mot vagnen eller med linor mot marken? då kan ha längre rör och slipper kliva på taket, själv har jag goda erfarenheter av den lösningen, hade 6m delbart rör med 3,3m duobandsantenn på, inga problem med hård vind heller.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 18:13 
northwise skrev:
Vad sägs om att fästa ett maströr i dragoket och staga den mot vagnen eller med linor mot marken? då kan ha längre rör och slipper kliva på taket, själv har jag goda erfarenheter av den lösningen, hade 6m delbart rör med 3,3m duobandsantenn på, inga problem med hård vind heller.


Det funkar men söker ändå en enklare (och visst lite sämre) lösning
Står och väger mellan balkongantenn och borra genom taket..
Balkongantenn enklaste lösningen. Man kan ju alltid pröva om inga större invändningar inkommer.
Antenn genom taket tänkte jag förskjuta framåt så jag precis når den om jag står på dragbalkarna för att kunna fälla upp den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 19:13 
nr 3 funkar rent tekniskt, det blir en kondensator mellan plåt och plåt och i stort sett som ett oavbrutet jordplan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 22:14 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Martinstig skrev:
Jag rekommenderar DL1000 som antenntråd utan att blinka.


Någon som har tips om var man kan köpa DL1000. Har tittat rund på överskotts-siter på nätet utan att hitta den.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 22:41 
fulfundering på husvagnsdilemmat

om man kommer åt balkarna till draget och dom är som ett öppet Y kan man montera ett fäste för maströr där relativt lätt och som är stadigt nog för ett par meter maströr, om man då vill ha bra hög antenn så slänger man upp den, om inte så har man bara en enkel men avstämd antenn på taket

tja
http://gronradio.sm7dlf.se/hogant1.htm
funkar med, står från 30Mhz, men den är ok på 27 ändå, i värsta fall ordna man med några spröt till
och 10m antenn är ok


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: sön 03 jul 2016, 00:51 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag har i flera år haft en 27-halva på maströr på husvagnen. Det tar inte många minuter att sätta ihop och resa antennen. Antennen liknar Solarcon A-99 och heter Skipmaster. Sektionerna är gängade och går snabbt att skruva ihop. Antennen sitter på fyra vanliga 38mm 1,5m maströr. Jag har ett snabbfäste på dragstången.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: sön 03 jul 2016, 08:32 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
R8N skrev:
Jag har i flera år haft en 27-halva på maströr på husvagnen. Det tar inte många minuter att sätta ihop och resa antennen. Antennen liknar Solarcon A-99 och heter Skipmaster. Sektionerna är gängade och går snabbt att skruva ihop. Antennen sitter på fyra vanliga 38mm 1,5m maströr. Jag har ett snabbfäste på dragstången.

Använder du husvagnens egen stödhjulsklämma eller har du satt en extra klämma på dragstången?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Antenner för kommunikationsradio...
InläggPostat: sön 03 jul 2016, 13:34 
Har idag en lösning med Skipmaster på en 4m teleskop-flaggstång (lite lågt jag vet.. men det funkar :) )
Stången passar ok i ordinarie klämfäste för stödhjul och sitter stabilt
Dock inte alltid smidigt om man står på campingplats och har därför letat ett alternativ

Bild


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet