Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 19:05 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

PMR och jaktradio använder jag idag. Och jag tänker mig att det blir praktiskt att använda emellanåt även i brunt läge för att kommunicera med min grupp.

Men fet-radio. Med massor av frekvens, watt och antenn. Massor med räckvidd. Jag vet inte vad jag ska ha det till. Så här är mina uppriktiga funderingar riktade till er med fet-radio.

Vilka tänker ni prata med? Och varför?

Vad/vilka tänker ni lyssna på? Och varför?

Över å ut!

Inläggsrubrik: Re: Användning av fet-radio vid brunt läge
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 19:32 
Jag kan inte mycket om detta så jag har försökt lyssna på andra och gått nån slags 40/20-väg (40% av funktionen till 20% av priset) eftersom 80/20 inte verkar finnas i radiovärlden, vad jag har förstått. Åtminstone inte om man vill vara oberoende av repeatrar och liknande.
CPT Fantastic skrev:
Men fet-radio. Med massor av frekvens, watt och antenn. Massor med räckvidd. Jag vet inte vad jag ska ha det till. Så här är mina uppriktiga funderingar riktade till er med fet-radio.

Vilka tänker ni prata med? Och varför?

Vad/vilka tänker ni lyssna på? Och varför?

Fet-radio med tillhörande nätagg, avstämmningsenheter och antenner blir dyrt, riktigt dyrt. Dessutom är det förhållandevis få som har såna. De som har ligger förstås bra till. Men då kommer priset... Så jag har valt att gå på en "trimmad" 27 MHz som har SSB. Med den når jag i mitt taskiga radioläge gissningsvis mellan 1 och 10 mil beroende på riktning. Dagar och speciellt nätter, har jag fått för mig, när det är rätt förutsättningar så att man kan studsa på atmosfären bör jag kunna nå i princip hela landet. När förutsättningarna är rätt alltså. Det får duga åt mig...

Primärt tänker jag mig att prata med mina egna - familj och några kompisar - när förutsättningarna stämmer. Annars vem som helst för att möjligen få uppdateringar om vad som händer i omvärlden ifall tele och rundradio ligger nere.

Lyssna? Tja... Kan väl stå på så man hör om det finns några andra, men det har jag inte tänkt så mycket på. Vill man lyssna skaffar man väl nån scanner, tror jag det heter, som kan lyssna av massor av frekvenser utan att bli jättedyr. Tror jag, tror... Har ingen scanner...

/MD

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 19:42 
en enkel sak, säg ett totalt sammanbrott av internet, rikstäckande

ingen mobil eller normal telefoni då det går på nätet
då kan du lyssna på utlandet och höra vad som händer eller inte händer på olika ställen

kommer zombieutbrottet(ersätt med valfri annan epedemi) så kan man kanske höra mer vad som händer runt om i värlen

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 19:49 
Även om man inte kan sända så är det aldrig fel att ha en radio som man kan lyssna på många frekvenser.
Sätt upp en trådantenn med skaplig längd så kan du få in långväga kommunikation om fasta radionätet i Sverige slås ut.
Information i brunt läge för att kunna värdera ev åtgärder ser jag som mycket viktigt
Kunna sända på kortvåg är bra prepp men en prioritetsfråga. Kostar ju minst 15-20k om man vill ha en bra "fet" anläggning.
Massor av watt är väl inte det viktigaste utan istället en bra antenn men även dom kostar, men du kommer långt men bara tråd

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 20:21 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Vilka och varför etc.. ? Helt enkelt fortsätta med radiohobbyn,
även om resten av världen suger hårt...

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 20:31 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Fet-radio med tillhörande nätagg, avstämmningsenheter och antenner blir dyrt, riktigt dyrt. Dessutom är det förhållandevis få som har såna. De som har ligger förstås bra till. Men då kommer priset...
/MD

Begagnad radio, tex. icom ic-706. Avstämningsenhet behövs inte om antenn är avstämd för den frekvens den används till, tex. dipol. Dipol trådantenn för 80meter (3.6MHz) kan man enkelt bygga själv, den är då knappa 40 meter lång. Nätagg kan ersättas med ett bilbatteri.
Då kan man täcka nästan hela landet dagtid till en kostnad av kanske 5kkr. Det är dubbelt upp från trimmad CB-radio(med ssb) + antenn. Så jättedyrt är det inte.

Det går ca 1 sändaramatör per 1000 invånare i västländer på ett ungefär. I Sverige är antalet 11000, så visst finns det motstationer.

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 20:37 

Jaakko skrev:
MulenDag skrev:
Fet-radio med tillhörande nätagg, avstämmningsenheter och antenner blir dyrt, riktigt dyrt. Dessutom är det förhållandevis få som har såna. De som har ligger förstås bra till. Men då kommer priset...
/MD

Begagnad radio, tex. icom ic-706. Avstämningsenhet behövs inte om antenn är avstämd för den frekvens den används till, tex. dipol. Dipol trådantenn för 80meter (3.6MHz) kan man enkelt bygga själv, den är då knappa 40 meter lång. Nätagg kan ersättas med ett bilbatteri.
Då kan man täcka nästan hela landet dagtid till en kostnad av kanske 5kkr. Det är dubbelt upp från trimmad CB-radio(med ssb) + antenn. Så jättedyrt är det inte.

Det går ca 1 sändaramatör per 1000 invånare i västländer på ett ungefär. I Sverige är antalet 11000, så visst finns det motstationer.

:up:

InläggPostat: fre 28 apr 2017, 21:14 
:lol: Visste jag skulle få mothugg! Bra! :up: /MD

InläggPostat: lör 29 apr 2017, 08:58 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

En "Fet-radio" behövs framförallt under contest, när man måste tränga sig fram genom myllret av många stationer. I ett brunt läge skulle jag själv inte vilja behöva ordna fram ström till ett 500W slutsteg :)

För att öka signalstyrkan hos mottagaren med 1 S-enhet(liten skillnad i hörbarhet) så måste jag öka min signalstyrka med 6dB. Det betyder att jag måste fyrdubbla min effekt för att höras "lite tydligare". Om jag har en vanlig transceiver på 100W, så behöver jag alltså ett 400W slutsteg för att höras "lite bättre". Enligt samma devis kan jag sända med enbart 25W och fortfarande höras "lika bra".

Kortvågsutrustning är relativt dyr, om vi tittar på nya prylar så behöver man i princip:

ICOM 718: 6500kr
Tuner: 2000kr
Nätagg: 700kr
Diverse kablar: 300kr
Totalt cirka 10.000kr

Nackdelarna med HF är:

Stor dödzon: på 80m bandet kan man inte prata med någon närmre än 500-600km nattetid i bästa fall. Högre banden har längre dödzoner.
Opålitligt: Konditionerna varierar, helt oförutsägbart. Jag har tagit med radio på många av mina resor och inte kunnat kommunicera hem alls.
Antennerna: Dessa är förvisso billiga(görs normalt av sladdar) men tar stor plats.

Jag skulle vilja påstå att VHF är betydligt bättre, på grund av det låga priset, pålitligheten och dom små antennerna. Nackdelarna här är att ens plats i terrängen är väldigt viktig. Om alla hade haft en 2m anläggning skulle man snabbt kunnat bygga ett nätverk från kiruna till malmö. Tyvärr är det uppdelat, amatörerna kör 2m, många andra kör PMR och en del kör 155/Jakt, och några kör 27MHz. Nu finns det ett nytt band på 69MHz tror jag.

Dessutom används 2m/FM inte av särskilt många radioamatörer eftersom man anser att dessa inte är "riktiga" radioamatörer. Det är inte alltid det pratas raketforskning på repetrarna kanske...

27MHz är bra för lokala kontakter, men har nackdelen att dödzonen är mycket stor. "Skip propagation" gör att man kan få kontakt med folk mycket långt borta, typ södra europa. Om man har tur kan man få kontakt via sporadisk E kanske i grannländerna. Dessa förbindelser brukar dock vara kortvariga och variera snabbt i styrka. Det är dessutom mycket sällan under nuvarande plats i solcykeln som man lyckas med skip på 27MHz. Kolla Maximum Usable Frequency på denna kartan:

Bild

http://dx.qsl.net/propagation/propagation.html Som ni ser är vår placering på jordklotet inte fördelaktig för HF kommunikation.

InläggPostat: lör 29 apr 2017, 10:42 

Fyrop skrev:
En "Fet-radio" behövs framförallt under contest, när man måste tränga sig fram genom myllret av många stationer. I ett brunt läge skulle jag själv inte vilja behöva ordna fram ström till ett 500W slutsteg :)

För att öka signalstyrkan hos mottagaren med 1 S-enhet(liten skillnad i hörbarhet) så måste jag öka min signalstyrka med 6dB. Det betyder att jag måste fyrdubbla min effekt för att höras "lite tydligare". Om jag har en vanlig transceiver på 100W, så behöver jag alltså ett 400W slutsteg för att höras "lite bättre". Enligt samma devis kan jag sända med enbart 25W och fortfarande höras "lika bra".

Kortvågsutrustning är relativt dyr, om vi tittar på nya prylar så behöver man i princip:

ICOM 718: 6500kr
Tuner: 2000kr
Nätagg: 700kr
Diverse kablar: 300kr
Totalt cirka 10.000kr

Nackdelarna med HF är:

Stor dödzon: på 80m bandet kan man inte prata med någon närmre än 500-600km nattetid i bästa fall. Högre banden har längre dödzoner.
Opålitligt: Konditionerna varierar, helt oförutsägbart. Jag har tagit med radio på många av mina resor och inte kunnat kommunicera hem alls.
Antennerna: Dessa är förvisso billiga(görs normalt av sladdar) men tar stor plats.

Jag skulle vilja påstå att VHF är betydligt bättre, på grund av det låga priset, pålitligheten och dom små antennerna. Nackdelarna här är att ens plats i terrängen är väldigt viktig. Om alla hade haft en 2m anläggning skulle man snabbt kunnat bygga ett nätverk från kiruna till malmö. Tyvärr är det uppdelat, amatörerna kör 2m, många andra kör PMR och en del kör 155/Jakt, och några kör 27MHz. Nu finns det ett nytt band på 69MHz tror jag.

Dessutom används 2m/FM inte av särskilt många radioamatörer eftersom man anser att dessa inte är "riktiga" radioamatörer. Det är inte alltid det pratas raketforskning på repetrarna kanske...

27MHz är bra för lokala kontakter, men har nackdelen att dödzonen är mycket stor. "Skip propagation" gör att man kan få kontakt med folk mycket långt borta, typ södra europa. Om man har tur kan man få kontakt via sporadisk E kanske i grannländerna. Dessa förbindelser brukar dock vara kortvariga och variera snabbt i styrka. Det är dessutom mycket sällan under nuvarande plats i solcykeln som man lyckas med skip på 27MHz. Kolla Maximum Usable Frequency på denna kartan:

Bild

http://dx.qsl.net/propagation/propagation.html Som ni ser är vår placering på jordklotet inte fördelaktig för HF kommunikation.

Faktum är att ju högre upp i frekvens man kommer desto mer kunskap fodras.
Att ta en kabel och stämma av på 80 meters bandet klarar de flesta.
Men att göra antenner för gigahertz banden kräver lite mer kunskap både teoretiskt och praktiskt.

InläggPostat: sön 30 apr 2017, 14:02 
En rejäl "fet-radio", eller ett nätverk av sändare, behövs under återuppbyggnaden och etablering av en centralmakt för propaganda, underhållning, information och utbildning. Att kunna tillhandahålla en radiostation med god räckvidd till en presumtiv framväxande ny centralmakt kan vara en bra affärsidé PAW. Men också en måltavla för sabotage från konkurrerande presumtiva centralmakter.

På kort sikt är det nog bäst att bara lyssna... Då räcker det rätt långt med en enklare radio och en bra antenn.

InläggPostat: sön 30 apr 2017, 17:57 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Citera:
På kort sikt är det nog bäst att bara lyssna... Då räcker det rätt långt med en enklare radio och en bra antenn.

Att tala är silver, men att tiga är guld! :D

InläggPostat: sön 30 apr 2017, 22:20 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Att använda fet-radio för att kommunicera med vänner och släkt verkar ju bra. Men i mitt fall finns inga vänner eller släktingar utanför min grupp som har kunskap och utrustning för att kunna kommunicera med.

Att ha fet-radio som hobby är väl bra. Men jag räknar inte med att ha så mycket tid för hobbys vid brunt läge:)

Att ha och kunna använda fet-radio kan mycket väl vara ett sätt att göra sig nyttig och på så sätt få skydd och försörjning. Men för mig är det enklare att åstadkomma skydd och försörjning på annat sätt.

Men att använda fet-radio för underrättelser är intressant för mig. Att hålla sig informerad om utvecklingen kan vara värdefullt. Det lär vara en hel del trafik att lyssna på initialt. Sedan lär det rimligen bli mer glest med sändningar att lyssna på. Hur lyssnar man effektiv på radio? Är man tvungen att bemanna radion dag och natt? Hur ska det funka praktiskt då det antagligen finns mycket annat att stå i?

Och ni som planerar att sända. När det gäller pejling i syfte att lokalisera er position. Hur tänker ni kring det?

InläggPostat: mån 01 maj 2017, 08:12 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

CPT Fantastic skrev:
Att använda fet-radio för att kommunicera med vänner och släkt verkar ju bra. Men i mitt fall finns inga vänner eller släktingar utanför min grupp som har kunskap och utrustning för att kunna kommunicera med.

Ta reda på vem som är aktiv och har en station nära dina vänner och släkt. Öva kommunikation på förhand. Vid brunt läge kan stationen berätta vad situationen är och eventuellt vidarebefodra meddelande.
Citera:
Att ha fet-radio som hobby är väl bra. Men jag räknar inte med att ha så mycket tid för hobbys vid brunt läge:)

Det är bättre än att sitta i mörkret och fundera på vad som har hänt och vad som kommer att hända.
Hur vet man ens att det är brunt läge om man inte får information?
Citera:
Att ha och kunna använda fet-radio kan mycket väl vara ett sätt att göra sig nyttig och på så sätt få skydd och försörjning. Men för mig är det enklare att åstadkomma skydd och försörjning på annat sätt.

Mer troligt att den som har radio får sköta kommunikation åt andra och sköta allt själv i alla fall.
Det är ingen som tänker "Jag vill få reda på om min familj där hemma (50 mil bort) är okej, så jag går till grannen två hus bort, han är sändaramatör. JAG TAR MED MEJ BULLAR & KAFFE FÖR HAN ÄR VÄL HUNGRIG."
Citera:
Men att använda fet-radio för underrättelser är intressant för mig. Att hålla sig informerad om utvecklingen kan vara värdefullt. Det lär vara en hel del trafik att lyssna på initialt. Sedan lär det rimligen bli mer glest med sändningar att lyssna på. Hur lyssnar man effektiv på radio? Är man tvungen att bemanna radion dag och natt? Hur ska det funka praktiskt då det antagligen finns mycket annat att stå i?

Sätt igång fet-radion på en känd frekvens. Ställ in brusspärren. Ställ en PMR-radio nära högtalaren och aktivera VOX på den. Ta sen med en annan PMR med öronsnäcka och gör det du ska medan du lyssnar.
Citera:
Och ni som planerar att sända. När det gäller pejling i syfte att lokalisera er position. Hur tänker ni kring det?

NVIS. Lägg antennen så att signalen går upp mot himlen. Det som studsar tillbaka kan inte spåras. För att pejla behöver pejlaren få in signalen rakt från sändaren, och det fungerar bara på nära håll.

InläggPostat: mån 01 maj 2017, 08:15 
ju högre i frekvensa ju lättare att pejla

nvis med studs är mycket svårt att pejla om det inte är riktigt nära så man kan gå på direktvåg

tänk på att militär pejligt går på tiondels sekunder numera ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa