Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: aquaponic.
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 19:33 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

ni som testat detta vad har ni lärt er? vad skulle ni göra annorlunda? vilken typ av bäddar använde ni? vilka grönsaker funka bäst för er? hur stort system byggde ni? vilken fisk använde ni?

många frågor vart de :hm:

Inläggsrubrik: Re: aquaponic.
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 20:31 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Vad jag lärde mig?
Mycket om fisk och vattenkemi, och lite rörmokeri. Lärde mig att det inte går att snabba på processen, man får bygga och göra sina vattentester och ha tålamod. Står det 6-8 veckor innan man ska släppa i fisken (då NH3 är 0 och NO2 är noll) och släpper i fiskarna tidigare blir det problem. Gör som det står i böckerna och vad folk säger på forumen.

Vad skulle jag göra annorlunda?
Skaffat mycket mera växtlampor, byggt större. Större system ger stabilare pH, hårdhet, Nitrifieringsprocess, friskare fiskar etc.
Inte snåla eller bry mig om elräkningen.

Vilka bäddar?
Använde murbaljor ifrån biltema, inte att rekommendera. Iofs stabila,billiga och täta men inte "food grade". När fisk nr.2 dött och du inte vet varför är det sådana saker man börjar fråga sig... Att göra egna i glasfiber var jag inne på. Hade också ett minisystem ifrån ikea, roligt men väldigt ostabilt. Om jag inte stört mig så mycket på brummet ifrån pumpen hade det varit perfekt att ha det i köket.
Blåtunnor är ett bra alternativ om du inte vill bygga ett CHOP-system. Nästa gång blir det IBC och CHOP för min del.

Vilka grönsaker funkade bäst?
Tomater, växte så mycket jag nästan behövde machete. Fick dock aldrig salladen att växa särskilt bra. Men hade för lite ljus. När tomaterna blivit så stora dom tryckte sig mot fönstret blev dom bara större och större. Utomhus eller i växthus hade såklart varit bättre.

Hur stort system?
Hade ett 400l akvarium och två 80liters murbaljor plus ett hemmabyggt extrafilter för "solids". I lägenheten...

Vilken fisk?
Fick ett gäng koi av en vän i gåva. Annars hade jag kört guldfiskar. Var väldigt svårt och krångligt att få tag på lämplig matfisk att odla. Som t.ex tilapia, frågade på diverse stora djuraffärer och några små med mycket akvariefiskar men bara en visste vad tilapia var, och gick inte att beställa hem. Hittade en som odlade tilapia, i Skåne...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ]