Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Är vapenskåpet EMP skyddat?
InläggPostat: ons 12 dec 2012, 13:04 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Lådan ska jordas, så den blir en faradaybur. Det som ska skyddas får inte vara i kontakt med metallen, så det behövs ett isolerande material på insidan.

Mer än så kan man nog inte begära.

Just vapenskåp och andra säkerhetsskåp är idag allt oftare utrustade med elektroniskt lås...

InläggPostat: ons 12 dec 2012, 13:09 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 12:21 
Luktar inte fotogenkök illa?

Jag har lagt som några före sagt led lampa, sol cell walki talkis radio och en smartphone med allt den kan inehålla (telefondelen är redan död) i en hyfsad tätt kakburk.
Grejerna ska ju ändå ligga någonstans
Gick en endagars emc kurs förut och fick visat att det var svårt att få en kastrull tätt vi la en telofon i och ringde den. Men blev tvungen att tejpa locket och det lilla hålet med koppartejp.
Nu när jag testa min kakburk så klara den telefontestet med min fungerande smartphone direkt jippi.
Dock när jag testa call funktionen på walki tslking så falera den.
Varför? Jag anntar att det är sänd effekten. För buren minskar ju bara energi flödet.
Så hur mycke behövs det tro?
Jag vet inte riktigt vad jag är rädd för med EMC tänkte mest att det inte skadar att förbereda för sådan senarier.
Hur mycke hjälper en jordning?
En bur funkar utan se bil och flyg
Men man jordar ju alltid en skydds fläta och jordningen där somjsg förståt är hellt avgörande

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 12:59 
som sagt jordning har inget med saken att göra
det är för esd och liknade lågfrekventa fenomen

om man ska vara krass så tänk radiovågorna som man kastar frisbee
där man kan få in en frisbee genom en fysisk öppning så får man in radiosignalerna
tänk på att en sådan sak som verikal/horisontal/cirkulär polariserade radiovågor är ingefär som man kastar en frisbee liggandes på höjden och sist där den rollar hela vägen fram

storleken på hålet/fresbee är ungefär ljushastigheten delat med frekvensen delat med fyra för en kvartsvåg
så 300/100/4 ger ungefär 0.70 m så en spricka med 70 cm längd och millimeter brett leder in frekvenser från 100Mhz

för mobiltelefoner så är det 300/900/4 = 8cm
3g 300/1800/4 = 4cm
wlan 300/2400/4 = 3cm
wlan 5.8 ghz 300/5800/4 = 1.3cm

detta är bara grovt vad det går ut på

sedan går radiovågor igenom material med, dämpninen är olika för frekvens och material
så även om du har en svetsad stålkub så kommer det in radiosignaler, men dämpat

stål är inte så bra, men för låga frekvenser funkar den vettigt, koppar och aluminum funkar bra på höga frekvenser, guld och silver med, men inte om materialen oxideras på ytan, det är därför man har guldbelagda högfrekvenskontaker

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 13:12 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Största problemet med en EMP är var den härrör ifrån.

Är det en atombomb så är det möjligt i större grad att skydda saker, men om det är en massiv solstrom som är orsaken så är det värre, det är ett bredspektra som täcker i princip alla frekvenser, har läst någonstans att det krävs 2km berg för att man ska vara helt säker om det är något sånt som sker.

Så en liten kakburk av guld gömd i kirunagruvan är väl då den lösningen som är bäst?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 16:20 
Luktar inte fotogenkök illa?

grym skrev:
som sagt jordning har inget med saken att göra
det är för esd och liknade lågfrekventa fenomen

om man ska vara krass så tänk radiovågorna som man kastar frisbee
där man kan få in en frisbee genom en fysisk öppning så får man in radiosignalerna
tänk på att en sådan sak som verikal/horisontal/cirkulär polariserade radiovågor är ingefär som man kastar en frisbee liggandes på höjden och sist där den rollar hela vägen fram

storleken på hålet/fresbee är ungefär ljushastigheten delat med frekvensen delat med fyra för en kvartsvåg
så 300/100/4 ger ungefär 0.70 m så en spricka med 70 cm längd och millimeter brett leder in frekvenser från 100Mhz

för mobiltelefoner så är det 300/900/4 = 8cm
3g 300/1800/4 = 4cm
wlan 300/2400/4 = 3cm
wlan 5.8 ghz 300/5800/4 = 1.3cm

detta är bara grovt vad det går ut på

sedan går radiovågor igenom material med, dämpninen är olika för frekvens och material
så även om du har en svetsad stålkub så kommer det in radiosignaler, men dämpat

stål är inte så bra, men för låga frekvenser funkar den vettigt, koppar och aluminum funkar bra på höga frekvenser, guld och silver med, men inte om materialen oxideras på ytan, det är därför man har guldbelagda högfrekvenskontaker

Men finns det inte underfrekfenser för i praktiken så kommer telefon in igenom små hål och glipor som man enkelt kan tejpa igen

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 01:42 
Är varmvattnet slut?

Hej!

Jag tror att en solstorm kan bli det som blir sista dödsrycket för oss.

Om man nu har en ammunitionslåda helt i metall och man tar bort gummitätningen.
Vad ska man skydda och hur? Ta ex UHF/VHF radio, ska man ta av antennen? Ska antennen skyddas? Ska batteriet skyddas? ska 12 volt laddaren skyddas? Öronsnäckan?
Ska man slå in dom i plastpåsar och vika in dom i tjock aluminium folie? Sedan slå in dom i plastpåse igen för att aluminium folien inte ska ta i lådans väggar?
Finns det bättre sätt?

Vad mer kan man tänkas skydda? Vanliga batterier? led-lampor?
18650 batterier har en skyddskrets, kan den ryka?

Är det bättre att ha grejerna i vapenskåpet?

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 04:00 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Välkommen till forumet!

Svaret på nästan alla dina frågor är JA.

Är dock osäker på om det hjälper något att ta bort antennen när radion väl är i din plåtlåda. Har du inte skyddat med lådan så hjälper förmodligen inget och när det gäller aluminiumfolie så TROR jag det kan hjälpa mot en del av en EMP, men jag är knappast expert.

Led-lampor behöver skyddas och dina 18650-batterier också om jag förstått allt rätt. Vanliga batterier kan nog också ta stryk av en ordentlig EMP.

Finns de som kan detta bättre än jag här och som dessutom kan förklara hur allt hänger ihop, men det är bättre de får svara själva nu när jag klämt ur mig mitt amatörmässiga svar (och som jag baserar mina egna skyddsåtgärder på).

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 09:23 
nu jämförs äpplen och päron

emp, pulsformade radiovågor med hög energi
tar sönder elektronik där ledningarna verkar som antenn
då kan man dämpa, upprepar dämpa energi genom att ha det i täta metallådor
då blir det bättre om man plockar bort kablar, antenner och får in det i metallåddor

solstormar ger spänningar i lååånga ledningar och saker ovanför jordens magnetfält
sateliter lär ryka
och elkraftsförsörjningen, men inte enstaka elektroniksaker, om man pluggar ut dom från elnätet

välj om man ska skydda sig mot emp eller solstormar

InläggPostat: tor 03 jan 2013, 09:51 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Kanske jag är ovanligt trög idag men jag läste först att plocka bort antenn som att ta loss innan man lagrar handradio i ammunitionsplåtlåda och inte att man pluggar ur en rigg, lätt sömnbrist kanske ;)

NATO-låda för .50 är väl den mest vanliga och billiga storleken. Finns större förstås eller riktigt stora men de blir fort dyra. Jag har även sett schweiziska lådor för .50 som hade lite annat utförande men i praktiken samma storlek, möjligen kan man bättre klämma ihop en "packning" av rullad aluminiumfolie med dem då haspel & gångjärn sitter på långsidan. Fanns väl också en egen tråd om ammocans nånstans.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2