Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att anlägga ett nytt odlingsland
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 18:28 
Jag håller på att anlägga ny gräsmatta vid huset. En sydvästsluttning som såg ut lite som en ost där man hyvlat skivor men lämnat kanten om ni förstår vad jag menar. Nu har jag fyllt upp med matjord upp till 50 cm för att fä en jämnare sluttning. Funderar nu på om när istället skulle göra ett potatisland. Ska jag bara låta det vara och kanske täcka med gräsklipp? Eller ska jag så in med klövern som blev över från viltåkern och plöja till hösten? Tips mottages tacksamt från de med mer erfarenhet :)

Inläggsrubrik: Re: Att anlägga ett nytt odlingsland
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 18:32 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Misstänker att det blir extra jobbigt att hålla snyggt runt potatisarna om du sår in klöver. De lär väl hinna blomma innan du plöjer? Vet att när jag hade havre samtidigt med potatis blev potatisen inte något att ha, den kvävdes. Av ren bekvämlighet skulle jag nog täcka och sen köra potatis.

Eller kort sagt: Ingen aning. :D

/MulenDag

InläggPostat: tor 03 jul 2014, 19:04 
Jag uppskattar din uppriktighet :mrgreen:

Tanken jag hade med klövern var ju dess kvävebindanse egenskaper. Samt att hålla tillbaka besvärligare ogräs. Matjord jag fyllt på kommer från en gammal åker jag plöjde som inte brukat på 25 år. Under år den gamla gräsmattan som bara var ogräs och som inte klippts på minst 5 år. Dessutom blev ju matjordslagret tunt på vissa ställen eftersom jag ju fyllde ut en svacka så är det tjockare lager i mitten och ner mot ingenting vid kanterna. Lär bli svårt att få ner potatisen där jordlagret är tunt utan djupare bearbetning så plöjning ligger ju ändå nära till hands.

InläggPostat: tor 03 jul 2014, 19:32 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag skulle sätta klöver i varannan rad och mellan varje rad med klöver sätta sådant som solros och/eller honungsört. Sedan vända ner honungsörten i samband med att den blommar, och ta bort solrosorna ovan mark till hösten. Och låta klöverna vara kvar och få bre ut sig hela vintern. Just för att hålla nere ogräs lite, och för att förbättra jorden. Att sätta gröngödselväxter i rader gör att du lättare kan ogräsrensa och hålla efter ogräs medan gröngödslingen etablerar sig. Eventuellt kan du också sätta en rad snabbväxande grönsaker. Kinesisk bladkål, dill eller sommarmorötter. Och kanske lite tagetes och ringblomma om du har. Eventuellt förbereder du även för att sätta en rad med vitlök till senhösten. Tacksam att odla om man gillar vitlök.

Det är risk för att du har en rejäl fröbank med ogräsfrön i ditt nya land. Det är bra att odla sådant som du kan enkelt vända ner utan att bli ledsen då. Och sedan potatis.

Tidigt till våren vänder du ner klövern och odlar potatis där. Kupar du några gånger så knäcker du lätt klöver som självsått sig.

InläggPostat: tor 03 jul 2014, 19:51 
Användarvisningsbild

Jag skulle inte sätta klövern så här sent på säsongen . Tror inte den hinner komma igång så pass att du får värst mycket nytta av kvävefixeringen ändå .
Jag skulle så tex ärtor nu , skörda ärtorna och plöja ner "halmen" , den är lättare att "kompostera" än klövern när du plöjer ner den ,och ger bra utbyte av växtnäring . Den samlar ju också luftkväve .
Sockerärtorna kan nog hinna med en skörd fast det är sent . Eller vanliga ärtor som skördas när de är unga och frys in .

När du sätter potatis så sätt bondbönor mellan potatisarna i raderna , inte mellan raderna , då kommer du åt att slaa och kupa ändå .
Bondbönorna drar ner kväve de med .

InläggPostat: tor 03 jul 2014, 20:43 
Bra, konkreta tips där, Skogsbonde och Dweomer! :up:
Jo jag funderade själv på det där om klövern skulle hinna bli något av. Tror jag gör som så att jag sår ärtor och klöver i varannan rad och sen får jag se vad det blir av det hela.

Men plöjningen, den bör jag väl ändå göra på hösten så att tiltorna får frysa sönder under vintern.

Jo jag märker att det blir väldigt mycket ogräs, framförallt kvickrot (äxingen säger vi här). Har en viltåker som vi återuppodlade för ett antal år sen. Växte bara kvickrot och sedan björk upp till 15 cm i diameter. Första året kom det väldigt mycket ogräs. Nu i våras nästan inget alls samtidigt som man börjar få bra jord att arbeta med. Eller bra och bra, det är torvmark som är ca 40 cm djup innan man är nere på alven. Grov sand just under torven som nu är rätt uppblandad i torven. I våras spred jag några ton aska i ett experiment för att se vad resultatet blir.

Har även haft problem med "gulmasken" (knäpparlarver?) som mumsat på potatisen men det ska vad jag förstår bli bättre efter ett par år. Slänger iaf bort alla jag hittar när jag gräver.

InläggPostat: tor 03 jul 2014, 21:04 
Användarvisningsbild

Du kan ta reda på kvickrotsrötterna . De lite grövre vita-gula rötterna innehåller mycket socker och det går att koka en sirap på dem .
De odlades en gång i tiden just för sockerframställning .

Det brukar ju vara ett bra sätt att få nåt man vill odla att dö medans ogräsen frodas . Så gör en nyttoväxt av ogräset så kanske :lol: :lol:

Höstplöjning är bättre om det är riktig jord , mo eller mjäla kan vara bättre att vårplöja i .

InläggPostat: fre 04 jul 2014, 10:32 
Användarvisningsbild

Ja, ärtor är väldigt bra som sen gröngödsling.

Jag köpte två kilo gula ärtor på ICA och satte i ett land där jag håller på att utrota ogräs. Kommer förmodligen att bli svarta vinbär eller hallon där. 30:- för två kilo utsäde. Hade säkert varit billigare i större bulk, men två kilo räcker med råge för mitt land.

Nu efter lite regn kommer ärtorna fin-fint.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]