Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 20:05 
Samlar kokböcker från 1800-talet

For vår del er det å bugge inn som er planen. Vi bor et stykke utenfor en relativt stor by, men ikke i veien for en av de normale utfartsveiene. Allikevel er vi så nær at det er mer enn sannsynlig at vi kan få uønsket besøk.

Svært mye av vår prepping dreier seg nettopp om dette; vi er kanskje lett å komme nær, men vi skal være svært vanskelig å ta over. Om et brunt lege inntreffer, så må vi ta til oss flere mennesker, så mye av preppingen gjennomføres med det i tanken.

InläggPostat: sön 31 dec 2017, 13:24 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Charlie** skrev:
Eftersom flertalet människor inte har någon annanstans att ta vägen så kommer det i alla fall att lysa i 95% av alla husets fönster och människor springer dagligen in och ut genom portarna med vattenhinkar och latrintunnor. OPSÄK handlar då om att inte avslöja sitt midjemått och vikten på skittunnan.

Exakt min mening.

Instämmer jag med. Det finns för många människor för att städerna och deras förorter ska kunna tömmas. Man lämnar sitt hem som den allra sista utvägen och de flesta har inte alternativ att ta till.

Jag och den äkta hälften börjar bli gamla och har även sjukdom att ta hänsyn till. Vi klarar inte att dra till skogs. Vi kommer därför klamra oss fast i bostaden så länge vi kan. Lönnskåp får vara vårt äss i rockärmen. Där ska matförrådet läggas undan och så ser man till att det finns lite framme som kan stjälas om någon vill ha det. Men visst är säkerheten ett stort orosmoment.

Tvingas man bort så är det färdiga ryggsäckar som gäller och hopp. Och som ni vet är hoppet det sista som lämnar människan.

Vår största utmaning är den livsviktiga medicinen som behövs - att bunkra den känns som helt omöjligt. Recepten är så exakta att det inte blir mer än några enstaka piller över. Har läst era tips om att få mer medicin men det är inte så enkelt. :cry:

InläggPostat: sön 31 dec 2017, 22:23 
Bor numera i en bunker

Overlevare2017 skrev:
Instämmer jag med. Det finns för många människor för att städerna och deras förorter ska kunna tömmas. Man lämnar sitt hem som den allra sista utvägen och de flesta har inte alternativ att ta till.

Jag och den äkta hälften börjar bli gamla och har även sjukdom att ta hänsyn till. Vi klarar inte att dra till skogs. Vi kommer därför klamra oss fast i bostaden så länge vi kan. Lönnskåp får vara vårt äss i rockärmen. Där ska matförrådet läggas undan och så ser man till att det finns lite framme som kan stjälas om någon vill ha det. Men visst är säkerheten ett stort orosmoment.

Tvingas man bort så är det färdiga ryggsäckar som gäller och hopp. Och som ni vet är hoppet det sista som lämnar människan.

Vår största utmaning är den livsviktiga medicinen som behövs - att bunkra den känns som helt omöjligt. Recepten är så exakta att det inte blir mer än några enstaka piller över. Har läst era tips om att få mer medicin men det är inte så enkelt. :cry:

Vad är det för medicin? narkotikaklassat?

InläggPostat: mån 01 jan 2018, 02:45 
Inte utan min morakniv...

Ta ut det ni har på recept sen beställ nya recept via weben.
Krånglar sjukvården säg att du råkade tömma burken i slasken.
Om blistförpackade säg att du fyllde upp doseringsburkar för en månad och råkade tappa dom i diskhon just när din man diskade.
Osv...
Vet att apoteken är ovilliga att ge ut för mycket på recepten då dom vet att pensionärer säljer medicin mellan varandra för att spara pengar

InläggPostat: mån 01 jan 2018, 14:36 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

pre skrev:
Overlevare2017 skrev:

Vad är det för medicin? narkotikaklassat?

Waran-blodförtunnande mot stroke, blodfettssänkande, blodtryckssänkande, beta-blockare för att hålla hjärtat i schack, metformin för att hålla insulin i schack, astmainhalatorer. Astmamedicin och metformin kan man hitta på nätet men inte de andra och där kan man inte chansa. Så inget knark - bara livsuppehållande och läkare och apotek är vansinningt tajta.

InläggPostat: mån 01 jan 2018, 14:41 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:
...
Om blistförpackade säg att du fyllde upp doseringsburkar för en månad och råkade tappa dom i diskhon just när din man diskade.
Osv...
Vet att apoteken är ovilliga att ge ut för mycket på recepten då dom vet att pensionärer säljer medicin mellan varandra för att spara pengar

DEN var bra! Diskhon nästa - vi har funderat på att "tappa" "glömma" mm men det känns lite genomskinligt och skulle leda till en massa frågor. Diskhon är bara klantigt - precis nåt som man kan klanta till det med när man förvararar dosetten över vasken! Tack! :D

InläggPostat: tis 02 jan 2018, 20:45 
Inte utan min morakniv...

Kan säga att jag nästan har samma medicinlista som du och jag har hamstrat rätt mycket. Beställer nya recept via 1177vårdguiden brukar vara annan läkare än ordinarie som skriver ut och jag brukar be om flera uttag på apoteken, med motiveringen det är ju en kronisk sjukdom så jag lär behöva äta detta preparat X länge och jag planerar inte att dö just nu! Brukar gå bra.
Sen är man snart där igen och frågar vänligt om man kan få lite uttaget för jag har inte koll och hade vägarna förbi. Då är dom snälla och hjälpsamma. Brukar bli en eller två kassar!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4