Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 17:30 
Vill bara dela med mig av lite filosofier, och vill gärna ta del av era tankar kring det hela...

När jag hade mitt senaste anfall av prepper fatigue i höstas; så pass allvarligt att hela grejen inte längre kändes värt besväret, försökte jag identifiera vad som kändes allra jobbigast med prepping. Slutsatsen blev bunkrandet.

Det där med bunkring av varor är egentligen svårt. Jag fann det ångestframkallande och utmattande att konstant hålla koll på matlager, förbrukningsvaror, allt det andra som man "tror sig behöva" om något skulle hända. Att sedan leva under stressen att klara sig genom en SHTF i en lägenhet i stad... Mjaa. Därför har jag numer inte mer än ett par veckor torrvaror och kanske en bal dasspapper och annat. Dvs. vardagsobjekt, men inte i större mängder.

Jag siktar nämligen på att i längden ställa om mitt liv till "full-time-prepper", inte nödvändigtvis för preppandets skull, utan för att det alltid ha varit min dröm att vara lite offgrid, bo nära naturen, och kunna odla åtminstone en del av min egna mat (samt ta del av det vilda skafferiet också). För preppingens skull kommer det dock att kräva lite bunkrande av saker, men vad ska man egentligen bunkra?

Jag vill gärna bunkra så få kategorier som möjligt. Allt som inte är relativt lätt att improvisera ur naturen känner jag kan vara bra att ha, men vad hör till detta? Om vi förutsätter att jag har en liten odling, några enkla djur, fiskevatten, egen brunn, smedja, och lite övriga "normal-självhushållnings-grejer", vad behövs ytterligare som inte är så lätt att göra själv?

Jag har kommit fram till några punkter:

- Skräpmetall. Jag har alltid varit intresserad av smide, och tar varje chans till att öva på det. Att börja framställa metall däremot... Inte en chans. Bara jag kan få tag på några trågfull av kolstål, blötjärn, rostfritt och annat är jag på det torra med att åtminstone göra basala verktyg för ett par år framöver.

- Dasspapper. Näver och mossa i all ära, men dasspapper är bra skit. Även andra former av papper, typ hushållspapper, skrivpapper och annat är värt att ha mycket av, samt skrivdon i form av blyertspennor. Jag kan tillverka bläck av bär, men vilken jävla tid det tar att skriva med fjäderpenna/reservoarpenna.

- Kryddor. Inte för att jag tror att det är svårt att ha kryddor i kruka, men om man hypotetiskt allokerar så mycket mark och krukor som möjligt åt att producera kalorier kan det bli tight.

- Sprit. Hembränning är som bekant olagligt, och sprit har många användningsområden utöver dess värde som drog.

- Böcker. Vill ha både skönlitteratur och referenslitteratur. När internet lägger ned (märk väl när), så finns det bara ett sätt.

- Underhållning. Tack och lov lärde jag mig spela trummor och gitarr i min ungdom, så något har man att underhålla sig med. Man ska nog inte underskatta vikten av mental underhållning, så kortspel, instrument, dylikt, är helt klart en punkt.

- Viss mat. Ja, man måste nog tyvärr svälja det bittra pillret och lagra mat trots allt, men vad för slags mat? Jag vill ha stora mängder av sådant som håller extremt länge, inte grejer som förgås direkt (och gärna sådant som är lite svårt att odla själv).

Tankar, förslag, funderingar? Ordet är fritt?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 17:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om du tror dig behöva verktyg så är det ju enklare att lagra några yxhuvuden och spett än att smida dom av skräpmetall. Sprit är ju lätt att lagra med....inget bäst före där inte ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 18:42 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Björngrillarn skrev:
Jag siktar nämligen på att i längden ställa om mitt liv till "full-time-prepper", inte nödvändigtvis för preppandets skull, utan för att det alltid ha varit min dröm att vara lite offgrid, bo nära naturen, och kunna odla åtminstone en del av min egna mat (samt ta del av det vilda skafferiet också). För preppingens skull kommer det dock att kräva lite bunkrande av saker, men vad ska man egentligen bunkra?

Idealet skulle ju vara självförsörjning från dag 1. Ett "levande matförråd" är bättre än konserver.
Björngrillarn skrev:
Jag vill gärna bunkra så få kategorier som möjligt. Allt som inte är relativt lätt att improvisera ur naturen känner jag kan vara bra att ha, men vad hör till detta? Om vi förutsätter att jag har en liten odling, några enkla djur, fiskevatten, egen brunn, smedja, och lite övriga "normal-självhushållnings-grejer", vad behövs ytterligare som inte är så lätt att göra själv?

Sågblad och filar är knepiga att tillverka själv. Skor och handskar. Elastiska gummiband och resår kommer jag att sakna.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 20:40 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Tror dock att för att självhushållning ska va riktigt resilient så krävs också ett stort matföråd... ifall skörden skulle gå fel...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 21:47 
Sånt som är svårt att göra och behövs... :roll: Nä men övriga har ju gett bra förslag. Om vi struntar i all elektronik och sånt och tar bort elgrejer också så blir det lättare väl?

Tycker det mesta är sagt ovan så jag ger bara lite tillbaka att tänka på. Det är ju också olika för många av oss. Jag har börjat samla på mig lite hästgrejer för dem börjar det bli ont om och så länge jag inte behöver häst finns det antagligen också traktorgrejer att köpa.

Grejer för odling. Här skulle jag gärna ha några ton konstgödning stående också.
Kanske delar till växthus.
Grejer för jakt.
En del kläder/skor.
Lite grejer för sjukvård.
Såpa.
Diskmedel. Slösar man inte med disk och diskar lite försiktigt räcker en stor flaska YES i över ett år.
Håller med Ongrid om att lagra yxhuvuden, spett, spadblad, lieblad och liknande istället för skrotmetall. (RF förresten, hur hanterar du det utan att förstöra RF-egenskaperna...)
Sågblad som nån skrev är nog väldigt bra. Bågsågsblad går att hitta billigt nog att köpa flera.

Mat så du klarar dig ett tag :? Frystorkad köttfärs och kycklingbitar från Mountain House i burkar håller i 25 år, dyrt men bekvämt och finfina proteiner. Med ris till klarar du dig länge även om det inte är gott efter en månad. Vitamintabletter med mineraler.

Framförallt tror jag, personligen alltså - min sanning, att det är bra att skapa bra förutsättningar nu när det finns maskiner och billig energi. Så gräva diken, återskapa åkermark, bryta väg, gräva jordkällare o.s.v. känns som fina investeringar. En slags "lager" som består av lagrade tjänster istället för lagrade produkter, om det gills.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 21:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Om du köper frystorkat skit som ska klara sig i 10-25 år så får du punga ut med ca 160 TSEK för fixa förråd för 10 år. Kan ju vara en plan. Om det inte fixat till sig och/eller du hittat ett sätt att ordna med försörjningen på 10 år kanske det är lika bra att checka ut.


Senast redigerad av CPT Fantastic mån 12 jun 2017, 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:20 
Men man kan ju köpa ett år för en person https://shop.conserva.de/en/value-packs ... -port.html ca 20 kr per portion. Proteinbrist är nästan svårt att uppnå om man inte äter helt vegetariskt. Jag tänker mig att en sån portion om dagen (7300 kr för ett år) kombinerat med bönor, ris och vitamintabletter så överlever man. Förutsatt att man lyckas pressa i sig den smaklösa maten - lär ju smaka sådär efter det första halvåret. :mrgreen:

Att bunkra för många år tycker jag verkar svårt. Då är det nog bättre att ha en jordkällare och rotera sättpotatis varje år. Sättpotatis är ju fantastiskt billigt i vår nuvarande värld.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:23 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
7 300 kr/år. Billigt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Frön förstås.

Små metallsaker från nålar och häftstift till metkrokar och skruvar och spikar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:35 
Jag är helt inne på din linje, Björngrillarn. Visst finns det ekonomiska begränsningar att jag inte förköper mig, men ett utgångsläge jag har i bakhuvudet i "preppandet" är min by nere på Balkan, där man idag lever i en SHTF-tillvaro med små ekonomiska resurser. Visst vill man ha en viss buffert, men samtidigt tror jag att man kan begränsa sig hyggligt och dessutom ha siktet inställt på ett olje- och ellöst/ snålt liv.

Det du nämner håller jag med om. Husgeråd, verktyg och redskap vill jag ha. Lite byggmaterial (extra fönster, spik, nät t.ex.), diverse oljor- lite kemikalier. Bra med bra kläder och skodon (jobbigt/ näst intill omöjligt att göra allt själv). Mycket salt.
Underhållning är också "vardagspyssel" (som kan vara livsviktigt nog): jag samlar gärna på mig litteratur kring hantverk jag inte bemästrar (d.v.s. det mesta), klädsömnad mm mm. Mycket som man kan få idéer kring i "Åter".
Sångböcker och låttexter är bra underhållning.

Som sagt, det finns alltid saker man kan önska, men jag skulle kunna dra till Balkan-BOL i morgon och dra igång ett nytt liv. Inget perfekt liv kanske, men när f-n är livet perfekt? Eller snarare: vad är ett perfekt liv? Böka lite i jorden, ta hands om djuren, ljuga lite med grannen, ta ett järn, krypa till kojs och möta morgondagen.


Senast redigerad av James Bonde mån 12 jun 2017, 22:43, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:35 
Är mycket som låter bekant i BG's tankar. Själv har jag lämnat lägenheten och ökar på självförsörjningen hela tiden, sakta men säkert. Har mycket kvar men är mycket lyckligare än för några år sedan. Grönskan, tystnaden och djuren, både dom vilda och dom tama, gör verkligen skillnad.

När det kommer till mat lagrar jag i princip bara saker som är gott, som jag äter till vardags. Blir mindre stress då. Preppingen blir då mer att köpa tre av varje då det är billigt än köpa en pall med vita bönor som jag aldrig äter.
Kan rekommendera att börja äta bönor och andra baljväxter typ kikärtor, kidneybönor, mungbönor, borlotti-bönor etc. Dom håller i evighet och är nyttiga och rätt goda. Speciellt om man t.ex gör chili på kidneybönor och kött, "riktig" falafel eller bönsallad med olja, örter och vinäger till "vanliga vardagsmaten".

Angående kryddträdgård. Att göra en "vertical garden" med diverse örter tror jag man kommer långt på och tar inte upp någon plats om man t.ex hänger den på en södervägg.
Bild
En annan sak jag gjort som underlättat väldigt i mitt liv är att jag slängt alla "onödiga prylar", mest serviser, möbler, prydnadssaker, kläder etc. Saker jag inte använder eller behöver. Det blir som att alltid ha nystädat hemma då alla ytor är rena och fria från "plotter och lull-lull".
Bild
Metall, verktyg och toapapper går ju ha i förråd eller utomhus i en vattentät behållare.
Förresten så är skruv väldigt krångligt att göra själv och överlägset spik, något att bunkra lite av kanske.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 22:50 
jag gör det enkelt för mig

jag skulle kunna bygga mig en flotte, raka upp järnmalm (har dykt och hämntat ) milat trä till träkol, murat en masugn genom att först bränna mitt eget tegel , gjort gjutjärn, gjutit en del och förädlat gjutjärnet till dom stålsorter jag vill ha

men, att köpa järn i fabricerade storlekar kostar mig 10 -20 kr kg, och jag tjänar lite över 100kr per timma efter skatt, så jag skulle behöva göra5-10 kg färdigt järn i timman för att det ska vara lönt, i småskalig produktion så lär jag behöva 10,000 gånger mer tid än vad det kostar mig att köpa

en hel del saker är historiskt sätt snorbilligt tack vara storskalig industriell framställning och oljedrivna transporter
salt, en hel del mat, material som stål och betong

jag kan prova att göra saker för mitt höga nöjes skull, har gjort det allt för många gånger
men om du vill förbereda dig så kan man göra det på många olika sätt, ex att utnyttja det som finns idag och köpa sådant som man har svårt att göra själv

men den andra sidan är att ha en beredskapsnivå som gör att man blir oberoende av samhället, ex kunna odla sin egen mat, många gånger får man bättre produkter , man kan jaga, fiska eller göra saker som är lönt att både kunna och som är kul

en del saker är jobbigt att ordna , ex diesel och bensin

en del saker kan du inte göra själv, inte från grunden, ex mobiltelefoner eller en modärn dator

en hel del av det modärna samhället är däremot helt onödigt, mycket på tv, mode , och sport, , skippa det istället och bunkra istället :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 08:04 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Till maten eller odlingen satsa på något som både du och djuren äter.
Medicin är inget jag kan göra själv så det lagrar jag. Oljefat har flera användningsområden fyll dem inne eller ute med vatten, jord, bönor, ammo osv, grilla i dem, odla, bygg etc

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 08:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Jag har inte förutsättningar för att året om löpande förse mig och min familj med mat från naturen utan vi behöver lagra när det finns överskott. Utöver vad som är sagt redan lägger jag därför till salt och konservburkar med tillbehör, extra packningar etc.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 08:19 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
  • Salt i stora behållare för eget bruk
  • Salt i små behållare, typ 1 kilos plastflaskan från ÖoB - som handelsvara
  • Shampoo
  • Diskmedel
  • Tvål
  • Såpa

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet