Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att känna igen lunginflammation?
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 15:57 
Om man bortser från skador och sår så tror jag det vanligaste åkomman man kommer att behöva handskas med är lunginflammation vid händelse av olika kriser och SHTF.

Har nu legat flera dagar med lunginflammation och feber som närmar sig 40 grader varje kväll. Idag känns litte bättre men är jäkla trött och gör ont i hela kroppen.

Började med ont i halsen, sen kände jag lite ont i örat på samma sida. Trodde att jag var frisk men då efter cirka tre dagar började komma konstig ljud vid andning från ena lungan. Därefter började jag hosta och spotta ut massor med färgad slem. Just färgen är avgörande för att själv kunna bestämma om det är virus (som är ofärgat isf) och bakterier som gör att det blir färgat. Mest använda medicinen är då Kåvepenin i sju dagar och hos mig började det bli bättre inom 36 timmar.
Är det orsakat av virus då kan man nog spara sina antibiotika för andra sjukdommar.

Några som har medicinskt bakgrund kan nog bidra med ytterligare information och tips...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att känna igen lunginflammation?
InläggPostat: sön 14 jun 2015, 17:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Andfåddhet,
trötthet
Smärta vid djupandning
Tjockt slem
Som redan sagts, bakteriellt så är det brun eller grönton, viralt så är det ofärgat.
Feber med ev frossa och/eller förvirring är inte ovanligt.

Kan vara lobär (höger lunga har 3 lober, vänster 2) ensidig eller dubbelsidig.

Bakteriella varianter kan ha dödlig utgång utan antibiotika och skall tas på rejält allvar.

Virala varianten har oftast en god prognos utan behandling.

Slemlösande är bra eftersom det hjälper kroppen att få upp det den vill hosta ut och på så vis så minskar även skadorna på lungorna av själva hostningen.

Är man i närheten av någon som har lunginflammation så kan man prova med stetoskop och lyssna på skillnaden mellan en frisk och inflammerad person. Man kan även knacka sig fram över området och lyssna på om det låter dovare någonstans vilket kan vara ett tecken på att där är mycket slem och/eller var.

Man brukar vara återställd inom ca 4-5 veckor och under denna period så ska man hålla i åtanke att om kroppen åkt på en rejäl smäll av den här magnituden så har man försämrat immunförsvar ett bra tag och bör vara jäkligt försiktig så man inte åker på en till känga.

Om någon har lunginflammation så bör denne ligga isolerat eftersom lunginflammation kan vara smittsam i vissa fall och det är svårt att veta utan bättre att utgå från att så är fallet.

Ovan kan vara till hjälp i ett SHTF läge men i normallägen så åk bara till doktorn som vanligt om lungorna börjar kännas risiga.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet