Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: fre 11 maj 2012, 21:56 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Har inte direkt med tråden att göra men jag noterade under valborgsmässoafton (då jag stod och väntade med övriga familjen på en lokalbuss) en kille från den finländska frivilliga räddningstjänsten (VAPEPA) som i sin tur väntade på sin kollega som strax anlände med buss. I bältet hade han något gissar var en Wouxun som T-72 nämner ovan. Allt bra prisvärda grejor, dessa Baofengar och Wouxuner, lite mera sprutt i dem än "bara" PMR446.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: lör 12 maj 2012, 01:29 
En liten varning: jag och en annan medlem på forumet att upptäckt att Baofeng'en "sänder" på 156.000 MHz utan att man trycker på PTT. Det var samma problem med två olika enheter. Frekvensen blir helt oanvändbar. Satsa på Wouxun istället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 16:52 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Funderar på att köpa en sådan här med tillbehör:
WOUXUN KG-UVD1P
Läste någonstans att den har problem att starta upp vid temperaturer under nollan....
Någon som har märkt något av dettta?
Är det en bra radio eller skall man satsa på en Baofeng UV-3R Mark II ?
Verkar prisvärd om inte annat :)

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 17:22 
Har båda modellerna och skulle alla dagar i veckan rekommendera Wouxun'en. Problem att starta under noll grader? Vet inte..har haft min hela vintern med mig ute, fast inne i jackan och med headset.
Finns mängder med utrustning och tillbehör till den. Det är riktigt bra kvalitet, med tanke på priset.
Baofengen och Mark II sänder störsignal på 156.00 MHz, jag vet inte varför men det är bara så med min (Baofeng) och min väns (Mark). Det är verkligen synd det iom vi kan lagligt kommunicera med 5 W utefekt på den frekvensen utan radioamatör licens.

Att försöka välja frekvens är rena drömmen med Wouxunen medans du får kramp i fingrarna tills du kommer fram till den önskade frekvensen. Sen när du programmerar radion via USB kabeln det gäller att ha bra minne iom Baofengen visar inte frekvensens namn medans Woxung kan du programmera via Meny 21 att den enbart visar namn såsom: PMR1, PMR2, SRBR1, Jakt1, Repeatrer i olika städer döper man helt enkelt till Malmö, Ystad, .... du kan gissa vilken är enklare att använda sig av :) ....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 17:37 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Låter som ett lätt val då....

Tänkte mig denna kombon:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110412413034
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170466933287
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110600443904
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170708672819

Allt för det facila priset av 1090 SEK inklusive frakt (om man slipper tull och moms då)

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 17:54 
Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Jag har även köpt mig adapter och en magnetsfotanten som jag använder mig av när jag kör med bilen.....jag har skrivit lite i blogg'en om extra utrustning och programmering (fick hjälp av några läsare också) av Wouxunen...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 18:14 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Har spanat på din blogg också,mycket matnyttigt där!
Hmmm en magnetfot kanske man skulle slänga med också...

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 20:37 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
T-72 skrev:
Baofengen och Mark II sänder störsignal på 156.00 MHz, jag vet inte varför men det är bara så med min (Baofeng) och min väns (Mark). Det är verkligen synd det iom vi kan lagligt kommunicera med 5 W utefekt på den frekvensen utan radioamatör licens.


Störningen är med all sannolikhet en utstrålad överton från den oscillator på 13 MHz som står för frekvensstabiliteten i radion. 12 x 13 MHz = 156 MHz. Tråkigt, men svårt att göra något åt med den kompakta storleken och det billiga byggsätt som gör radion till vad den är. Det borde finnas störningar på flera övertoner av 13 MHz, och de borde enligt teorin vara ännu värre på udda övertoner (143 och 169 MHz till exempel).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 14 maj 2012, 21:08 
Fotogenmannen skrev:
T-72 skrev:
Baofengen och Mark II sänder störsignal på 156.00 MHz, jag vet inte varför men det är bara så med min (Baofeng) och min väns (Mark). Det är verkligen synd det iom vi kan lagligt kommunicera med 5 W utefekt på den frekvensen utan radioamatör licens.


Störningen är med all sannolikhet en utstrålad överton från den oscillator på 13 MHz som står för frekvensstabiliteten i radion. 12 x 13 MHz = 156 MHz. Tråkigt, men svårt att göra något åt med den kompakta storleken och det billiga byggsätt som gör radion till vad den är. Det borde finnas störningar på flera övertoner av 13 MHz, och de borde enligt teorin vara ännu värre på udda övertoner (143 och 169 MHz till exempel).


Fotogenmannen, tack för en väldigt logisk förklaring. För det första så inser jag att isf i dagsläget är det inte riktigt intressant för en Survivalist/Prepper att satsa på en Baofeng om primära tanken bakom inköpet är att kommunicera via 156.00 MHz. Men jag är också "lättad" eftersom jag inser att det är inte fel på min radio heller utan den går att användas vidare för PMR, SRBR och 155 MHz jaktradio i väntan på att jag skaffar mig radioamatör licensen.

Men den låga kostnaden, låga vikten och storleken gör den idealisk att den ska ingå i någon form av väska såsom Bil BOB, GHB, osv....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: ons 18 dec 2013, 16:32 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Bumpar denna tråd istället för att skapa en ny.

Dessa eminenta små kinesradioapparater verkar ju intressanta även i "fredstid" som ett alternativ till PMR med längre räckvidd, tänker då främst på möjligheten att köra "jaktkanal 5" eller 156,00 MHz. Tyvärr så verkar det ju som att just denna frekvens är omöjlig att använda på apparaterna i tråden... men vad säger juryn, finns det någon billig/bra radio som inte störsänder på 156 och gärna klarar PMR också i samma maskin?

Tänkte att det kunde vara bättre att skaffa en eller två sådana än att köpa enbart PMR-radio eftersom jag redan har jaktradio.
Tips önskas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 10 feb 2014, 00:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag köpte nyss ett par såna här, och tänkte väl ha dom mest som reserver.... kostar ju så lite.
Har inga problem med att dom störsänder på 156MHz eftersom jag bara väljer en annan frekvens istället ;)
Får se hur kvaliteten är, men jag räknar med att lämna en sån här radio till kompisar i närheten som jag vill ha kontakt med under telekollapser. Blir väl så att man köper på sig lite tillbehör, AA-hållare och liknande för att få dom funktionabla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 10 feb 2014, 08:49 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Har haft en i min ägo i ca 4 veckor nu och är mer än nöjd. Liten, bra standby och hyfsad räckvidd. Ljudkvaliten/högtalare har väl en del frågetecken men det fungerar bra ändå.
Har beställt en UV-B5 med lite mer watt så nu sitter man och väntar på paket =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 10 feb 2014, 11:47 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
swehank skrev:
Har haft en i min ägo i ca 4 veckor nu och är mer än nöjd. Liten, bra standby och hyfsad räckvidd. Ljudkvaliten/högtalare har väl en del frågetecken men det fungerar bra ändå.
Har beställt en UV-B5 med lite mer watt så nu sitter man och väntar på paket =)


:D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 10 feb 2014, 15:19 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng UV-3R Mark II, den ultimata survivalistradion?
InläggPostat: mån 10 feb 2014, 16:41 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 21 apr 2013, 21:23
Inlägg: 18
Jag har en UV-5R som jag är rätt nöjd med. 2m/70cm med knappsats. Vad jag förstår så är det i princip uppföljaren till UV-3R men jag har aldrig testat 3an.
Det är en väldigt populär radio om man kollar på internet. Jag gillar den lilla storleken på radion så det är alltid baofengen som följer med och min dyrare radio får stanna hemma.

Bristerna vad jag vet är att den är något känsligare mot störningar än dyrare apparater samt att den strålar en del på resonansfrekvenser(tror jag det hette).

Detta är dock inget som jag märkt av då jag använder den och 270:- ink frakt från aliexpress tycker jag den lätt är värd.

Det kom nyss en uppföljare på UV-5R som heter GT-3. Det är i stort samma radio men dom har bytt ett par komponenter och fixat bristerna i UV-5R samt den är lite snyggare.
Jag får hem en GT-3 om någon vecka, 400:- ink frakt på ebay.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet