Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Bästa landet av dessa tre?
Argentina 19%  19%  [ 3 ]
Brasilien 25%  25%  [ 4 ]
Chile 56%  56%  [ 9 ]
Antal röster : 16
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 22:58 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:45, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 23:16 
TheRoad skrev:
Länderna i Sydamerika tror jag inte är något bra ställe att leva på, vare sig före eller efter SHTF.

Jag skulle ändå säga Australien, huvudsakligen därför att där finns mycket orörd mark att försvinna på. Befolkningen är koncentrerad till ett fåtal befolkningscentra
medan kontinenten är stor som hela Europa med gott om ödemark. Där finns alltså gott om plats för den som vill åka iväg och forma sin egen lilla oas mitt i ingenting.

Ett problem med Australien är dock att man inte bara kan emigrera dit hur som helst. Reglerna har dessutom skärpts under senare år.


Har en vän som flyttar ditt nästa år för giftemål, då tror jag att om man vill flytta nånstans då kan man göra det, titta på mig för exempel, jag minner när jag först tittade på the 13th warrior med Antonio banderas jag aldrig tänkte mig att jag ska kunna tala svenska eller se Sverige men livet är fullt med överraskningar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: mån 15 sep 2014, 23:48 
takiman skrev:
Varför sydamerika? Har du någon connection dit? Varit i nåt Sydamerikanskt land mer än två veckor?


Jetströmmarna. Au & Nz går samma väg som väst i övrigt, Sydafrika gillar jag inte, resten av Afrika går bort.

Nej.

Inte jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 02:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Kom ihåg att där har kvartersgänget .50cal maskingevär och RPGs och ordningsmakten är 110% korrupta.

Och kartellerna finns där också.

I en SHTF läge kommer Sydamerika bli en total, all out krigszon mellan kriminella. Inte ett ställe där jag ville vara, även om kontinenten kanske skulle vara lite tryggare angående radioaktiv nedfall.

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 02:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
fhm1502 skrev:
TheRoad skrev:
Länderna i Sydamerika tror jag inte är något bra ställe att leva på, vare sig före eller efter SHTF.

Jag skulle ändå säga Australien, huvudsakligen därför att där finns mycket orörd mark att försvinna på. Befolkningen är koncentrerad till ett fåtal befolkningscentra
medan kontinenten är stor som hela Europa med gott om ödemark. Där finns alltså gott om plats för den som vill åka iväg och forma sin egen lilla oas mitt i ingenting.

Ett problem med Australien är dock att man inte bara kan emigrera dit hur som helst. Reglerna har dessutom skärpts under senare år.


Har en vän som flyttar ditt nästa år för giftemål, då tror jag att om man vill flytta nånstans då kan man göra det, titta på mig för exempel, jag minner när jag först tittade på the 13th warrior med Antonio banderas jag aldrig tänkte mig att jag ska kunna tala svenska eller se Sverige men livet är fullt med överraskningar.


Ja, det är nog inte så dåligt där nere, skulle jag tro. Det var en härifrån trakten som åkte ned dit i unga år och sedan bodde där rätt många år innan han återvände hit.
Efter bara några år här i Sverige så tröttnade han och frun hans dock på Sverige och åkte tillbaka till Australien igen. Det fick mig att tänka att man kanske borde åka
ned och se hur det är därnere egentligen...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 07:41 
Nya Zeeland är ju ett alternativ? Ett "västland i öst" med rätt god ekonomi och västerländska värderingar. De saknar ju dessutom giftormar och annat skit som finns i sin stora kängurudominerade storebrors öknar och djungler.

EDIT: såg att NZ hade tagits upp; lagt svar ligger dock.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 08:47 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 10:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Sahaq skrev:
Kom ihåg att där har kvartersgänget .50cal maskingevär och RPGs och ordningsmakten är 110% korrupta.

Och kartellerna finns där också.

I en SHTF läge kommer Sydamerika bli en total, all out krigszon mellan kriminella. Inte ett ställe där jag ville vara, även om kontinenten kanske skulle vara lite tryggare angående radioaktiv nedfall.


Pratar du nu generellt om Sydamerika eller om något specifikt land? Det skiljer sig rätt så mycket mellan länderna. Dessutom, SHTF i Europa och Nordamerika behöver inte nödvändigtvis betyda SHTF i Sydamerika.

Ta Uruguay som exempel där Economist Intelligence Unit i sitt årliga demokratiindex placerade Uruguay på plats 17, precis före Storbritannien och USA. Landet är dessutom det enda i Sydamerika som anses höra hemma i kategorin "Full Democracy".

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 12:14 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 10:05
Inlägg: 79
Det är nog klokt att titta på alternativ att emigrera till om det skulle behövas. Ju mer man vet om målen desto lättare blir det att assimilera sig. Alla länderna har ju sina problem idag. Men de har ju tillgångar också. Det bästa budet skulle jag tro är Brasilien. De har mycket orörd bördig regnskog i reserv. De samarbetar med nästan alla länder och ligger inte i frontzonen för något mellanstatligt krig. Anses väl vara ett framtidsland. Men de inrikes problemen är lite avskräckande. Fattigdom, utanförskap, våld och kriminalitet. Hursomhelst verkar det inte finnas något hat mot europeer likt det mot USA. Fast det är klart, om Brics blir någon sorts allians kanske möjligtvis det rör sig åt det hållet.

Chile kan jag dåligt. Argentinas politiska och ekonomiska kaos är välkända. Men båda de länderna har iaf klimat som är mer det vi är vana vid, samt historiskt en stor invandring från nordeuropa. Kanske är det fördelar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa landet av dessa tre?
InläggPostat: tis 16 sep 2014, 19:38 
takiman skrev:
Nu vet jag inte hur din plan är, om du vill de facto flytta dit idag eller om du bara funderar lite löst och drömmer lite. Om flytt, hur vill du att din situation i det nya landet ska vara? Tänk på att det är du som är gringon i det landet.


:-D En kombo... Drömmar om att följa med familjen och jobba ett tag och kolla läget lite. Lite tankar på en BOL som verkligen ligger någon annan stans.

Tack för alla tips, ska kolla lite mer på Urugay och Chile.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet