Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 11:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det har ju talats lite på forumet nu om NÄR är det dags att dra , och på annat ställe om hur lätt det är att stanna trots elände . Att man står ut väldigt länge .

Det fick mig att fundera lite mer och då bla på svälten i Leningrad och jude gettona under andra världskriget . Där var man omringade av fienden och det var inte möjligt att bara ta sitt pick och pack och dra . Samtidigt så var det knapphändiga uppgifter från "utsidan" och kanske inte heller att alla fick ta del av den infon? Så de som var innestängda , visste inte vad som väntade på andra sidan .

Om en belägring sker snabbt och kanske utan någon förvarning hur reagerar man ? Vad finns att göra och hur ?
Mycket god lokalkännedom om sin stad och kanske också känna till de underjordiska servicetunnlarna , hjälper det ?

Hittade det här om Leningrad . Sista meningen säger mycket .
http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkeli ... edia=65785

Som en förlängning om det här så hittade jag även en artikel om hur människors gener förändras av svår svält genom flera generationer . Och där man har följt överlevande från Leningrad och där spåren sen 5 generationer bakåt fortfarande är synliga .

Det pratas bla om bröstcancer och den är relativt vanlig idag , kan det ha nåt med bantningshysterin att göra och Tviggyidealet hos våra föräldrar och far-och mor föräldrar ?
http://fof.se/tidning/2009/3/foraldrarn ... nens-gener

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 12:25 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Jag bor i ett samhälle vars strategiska värde sammanfattas av en bro och petrokemindustri, och dessutom på andra sidan samhället från bägge, så mitt utgångsläge är bättre än många jag känner.

Men kännedom om servicetunnlar (karta från kommunen , skall undersöka) och lokalkännedom bör ju hjälpa i alla lägen att ta sig ut obemärkt. Vill det sig riktigt illa kan man får starta en brand vid en annan rutt eller annan distraktion. (Jag lär inte sätta eld på andra sidan samhället dock, föredrar att inte kräla ut ur ett eldhav)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 13:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
TheGreatCthulhu skrev:
Jag bor i ett samhälle vars strategiska värde sammanfattas av en bro och petrokemindustri, och dessutom på andra sidan samhället från bägge, så mitt utgångsläge är bättre än många jag känner.

Men kännedom om servicetunnlar (karta från kommunen , skall undersöka) och lokalkännedom bör ju hjälpa i alla lägen att ta sig ut obemärkt. Vill det sig riktigt illa kan man får starta en brand vid en annan rutt eller annan distraktion. (Jag lär inte sätta eld på andra sidan samhället dock, föredrar att inte kräla ut ur ett eldhav)


Distraktionen lär ju bara fungera på lokala resurser primärt, ockuperande/belägrande makt lär ju behålla sina positioner...

Fast du har redan nu ett bra läge och risken för belägring låter oändligt liten. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 22:04 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag tror att om man bara har sig själv att skydda kan man nog lyckas ganska så bra.

Men för oss som har familj med småbarn är det nog värre. Det är svårare att snabbt samla ihop sig, förflytta sig, gömma sig osv.

Jag har en BOL ca 1 mil från vårt hus mitt ute i skogen. Dit skulle vi nog ta oss i akutskedet. Är sugen på att bygga en dold källare i en av bodarna.. :rambo:

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 22:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men hur tar du dig ut till din BOL om du vaknar på morgonen och stan är omringad av främmande makt som stängt alla in ovh utfarter och dessutom skjuter de som försöker att ta sig genom ?

Det är det som jag vill ha svar på .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 22:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Svårt i ett sånt läge... bara att bugga in och hoppas på ett bättre läge framöver. Kanske genom att undersöka luckor i belägringen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 22:37 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Dweomer skrev:
Men hur tar du dig ut till din BOL om du vaknar på morgonen och stan är omringad av främmande makt som stängt alla in ovh utfarter och dessutom skjuter de som försöker att ta sig genom ?

Det är det som jag vill ha svar på .



http://www.amazon.com/gp/aw/d/158160059 ... ot_redir=1

Ragnar Benson beskriver lite i denna bok om överlevnad i staden under belägring.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 09:05 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Dweomer skrev:
Men hur tar du dig ut till din BOL om du vaknar på morgonen och stan är omringad av främmande makt som stängt alla in ovh utfarter och dessutom skjuter de som försöker att ta sig genom ?

Det är det som jag vill ha svar på .


Om det är en ockupation där fienden skjuter på allt som rör sig i närheten av dessa spärrade utfarter och deras avsikt är att utplåna alla människor som befinner sig i staden så hade jag nog försökt att ta mig ut via en skog eller dylikt där dom inte är. Då får man nog skita i sin BOV. Men om dom inte vill utplåna oss, men skjuter alla som försöker närma sig gränserna hade jag väntat på ett bra tillfälle att försöka ta mig ur området. Men säg att dom har utfarter med kontroller så tror jag på att försöka muta dem helt enkelt. Då helst med smycken och liknande. Dock skall man nog inte vara först på att försöka muta för säkerhets skull :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 21:56 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Dweomer skrev:
Men hur tar du dig ut till din BOL om du vaknar på morgonen och stan är omringad av främmande makt som stängt alla in ovh utfarter och dessutom skjuter de som försöker att ta sig genom ?

Det är det som jag vill ha svar på .


Det finns nog inget generellt svar på det.

Jag behöver inte lämna staden för att nå min BOL. Jag går/cyklar ca 1 km på cykelväg från huset, sen ca 9 km på skogsväg till BOL.
Så om det bara är ut och in-farter som är blockade så inget problem för min del.

Men går man till fots tror jag det finns väldigt många sätt att diskret lämna de flesta mellanstora städer i Sverige och sen pipa iväg åt helvete ut i skogen.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 22:25 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Det är ju i princip omöjligt att slå en järnring runt en stad, finns alltid avlopp, småvägar, vattenvägar och skogsparti som inte går att bemanna. Tom att låsa ner Stockholm inom tullarna där det bara är broövergångar som gäller skulle vara svårt.
Korta avstånd att simma
Tunnelbanegångar att följa
Servicetunnlar att gå i
fd järnvägstunneln under Karlberg
Simma över vattnet på de kortare ställena
En båt över de längre
Järnvägövergångsbroarna vid tex tekniska högskolan, då är du inne i lilljanskogen fort

osv
osv
osv

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: tis 03 jun 2014, 22:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om det nu är så enkelt varför dog en miljon människor i leningrad och inte flydde när det är så enkelt enligt er ?
Eller från de övriga krigshärjade städerna som varit under belägring genom tiderna ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 00:25 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag ser det som skillnaden mellan nu och då, samt mänsklig psykologi.

Då var arméer stora invasionsarméer som skulle inta områden. Stor förvarning fanns att de var på väg men folk valde att stanna, för de hade ingenstans att ta vägen.

Nu är militära styrkor snabba och mobila med syfte att slå ut strategiska punkter (oftast) och mindre intresse av att "låsa in" folk, för det betyder bara mer problem. Bättre att låta dem ta sig därifrån och lämna den strategiska punkten till dem att kontrollera som de vill.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 07:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den här tråden som överskriften säger handlar inte om nu och då eller vilken typ av militär det finns vid de olika tillfällena .

Utan om vad man gör vid en belägring och om då insatserna från militären är likt det som var vid leningrad eller judarnas getton eller för den delen då i närtid i vissa områden på arabhalvön eller turkiet ner mot balkan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Belägring
InläggPostat: ons 04 jun 2014, 10:14 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Det är nog inte en Walk in the park att ta sig ur en belägrad stad. Smugglarrutter kommer byggas upp och slås ned. Öppningar kommer hittas likväl som de öppningarna kommer täppas till. Klart man kan ha tur och kunna ta sig ut, men mycket står på spel då. Många faktorer spelar in hur man lyckas.

http://www.svt.se/dokument-utifran/tillbaka-till-homs är en väldigt bra dokumentär om hur svårt det är i en belägrad stad i nutid. Dock skildrar den rebellerna och inte så mycket av Svensson. Kan ju vara pga att det nästan bara var rebeller kvar i staden. Killen de följer tar sig ut genom avloppet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet