Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bepansra BOVen
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 17:04 
Konservprovsmakare

Jag undrar om det finns någon som vet eller har listor ungefär hur stor genomslagskraft det är på vissa kalibrar

Eller enkelt om du har en caliber 45 pistol behöver pansaret vara 2mm stål av den eller den kvaliten tex

jag vet att det finns många variabler men uppskattningsvis

Inläggsrubrik: Re: Bepansra BOVen
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 17:24 
Fredag
Användarvisningsbild

drzero skrev:
Jag undrar om det finns någon som vet eller har listor ungefär hur stor genomslagskraft det är på vissa kalibrar

Eller enkelt om du har en caliber 45 pistol behöver pansaret vara 2mm stål av den eller den kvaliten tex

jag vet att det finns många variabler men uppskattningsvis

Projektilens massa är ju bara en del av ekvationen, sedan beror det ju på pipa och drivladdning för hur mycket energi kulan tar med sig. Samt hur den beter sig vid träff i mål

Googla lite på bepansring mot finkalibrig eld.

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 17:46 
Konservprovsmakare

Hittade en tumregel 1mm stål per 1mm kula visst det är grovhugget men på en vanlig bil kan man inte bygga på flera ton dock var det vid vinkelrät träff jag tänkte ha två vinklade plåtar tex 9mm kula 4+4mm plåt mot varandra i formen <>

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 18:03 
Fredag
Användarvisningsbild

Jag har ingen aning, men det käns rent spontant som att 7.62mm stål inte stoppar en KSP58. Måste prova vid tillfälle :D

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 18:06 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Vad tror du om att köpa ett redan (militärt) bepansrat fordon? Visst går det att svetsa fast plåtar på befintligt fordon, men det kommer att sabotera bilens manöverduglighet. Plåt av tjockleken >8mm börjar väga ganska mycket väldigt snabbt.

Det tillverkas pansarplåt i Sverige idag, den heter Armox och är garanterat sjukt dyr. En vanlig plåtbit 355 gör snabbt ett stort hål i plånboken.

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 18:44 
Konservprovsmakare

Ville slippa väcka uppmärksamhet med ett militärfordon även om det är ommålat

men det verkar luta ditåt snart. vad finns det för alternativ? har dålig koll på militären 202 kanske?

En cheva pickup kanske blir för tung med extra bepansring?

aramidväv då har för mig dom sätter det i bepansrade bilar?

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 19:11 
Omega man
Användarvisningsbild

jojjenda skrev:
Jag har ingen aning, men det käns rent spontant som att 7.62mm stål inte stoppar en KSP58. Måste prova vid tillfälle :D

Misstänker att 9mm stål stoppar en kpist 45. :lol:

InläggPostat: tor 12 aug 2010, 23:52 
Fredag

drzero skrev:
Ville slippa väcka uppmärksamhet med ett militärfordon även om det är ommålat

men det verkar luta ditåt snart. vad finns det för alternativ? har dålig koll på militären 202 kanske?

En cheva pickup kanske blir för tung med extra bepansring?

aramidväv då har för mig dom sätter det i bepansrade bilar?

Varför inte testa att importera en B6 eller B7 bepansrad bil från Tyskland istället? En begagnad BMW 7 serie skulle inte kosta dig mer än 100.00 kronor. Och där har du fortfarande en bra bil som du använder till vardagen.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... dCarSeals=

InläggPostat: fre 13 aug 2010, 00:16 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Det är som sagt skillnad på stålplåt och stålplåt.

För ett tag sedan besköt jag och en kamrat en 20 mm stålplåt med stålkärneprojektil i kaliber 5.56 NATO. Projektilerna penetrerade visserligen inte, men det blev rejäla kratrar i plåten. Samma projektil skjuten på en 6 mm pansarplåt (som också råkade finnas där vi sköt) lämnar ett litet märke där kulan träffat samt den typiska "blomman" av metallrester som bildas när man skjuter på hårda stålmål. Även om vi hänger på sådan 6 mm plåt på en personbil, och således får ett skydd som förmodligen kan stoppa (eller åtminstone deflektera) en hel del inkommande projektiler från finkalibriga vapen, så är det ändå tillräckligt mycket plåt för att ta bort en stor del av den användbara lastvikten.

Det första man således behöver är ett fordon som klarar att lasta att plåt och upphängningarna till denna, annars kommer fordonet bara att bli en dödsfälla (även känt som "rullande likkista"). Därtill kommer en redan överlastad personbil att riskera knäcka hjulupphängningar, transmission och annat som gör vidare färd omöjlig.

Titta på detta fordon:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... nCargo.jpg

Det är ett fordon (M939) som lastar fem short ton (= 10k pounds ≈ 4 536 kg), alltså ca 10 gånger mer än vad en genomsnittlig större personbil lastar. Där har de bara hängt på ett par plåtar på vardera sida förarhytten, samt gjort en "låda" för en skytt på flaket. Förarhytten har i bästa fall skydd från nästan tre håll. Med tanke på den "förbättrade" stötfångaren så gissar jag att den är tänkt att åka först, för att kunna forcera vissa hinder på vägbanan. Att inte mer plåt har hängts på beror antagligen på att man ville bibehålla så mycket av acceleration och manöverduglighet som möjligt.

Att lägga till ballistiskt skydd för hela fordonet, som inte drar uppmärksamhet till sig och inte väger för mycket, kommer bli oerhört kostsamt. Lastbil är ett alternativ, men har givetvis andra begränsningar (bränsleåtgång, fordonets oförmåga att passera trånga/låga passager m.m.). Det bästa skyddet är att vara diskret, men skaffa ett par skottsäkra västar... det är långt bättre än att försökra bepansra en personbil. Fördelen är även att det inte är knutet till fordonet, utan följer med den som har det på sig.

InläggPostat: fre 13 aug 2010, 09:02 
Konservprovsmakare

hmm blev lite sugen på lastbil man är ju lastbilschaufför men man lär väl väcka en hel del uppmärksamhet med en sådan om man kommer och plöjer fram och offroad egenskaperna
kan väl inte vara lika bra som på en pickup?

Har aldrig kört offroad lastbil

InläggPostat: fre 13 aug 2010, 13:04 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"

Heemeyer byggde ju en rätt kompetent bepansrad bulldozer i sitt garage, med vilken han ödelade stora delar av den lilla stad han bodde i. Den var ju i och för sig rätt så iögonfallande... :)

InläggPostat: lör 14 aug 2010, 02:20 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Har själv funderat kring detta vad avser min TG11. Men precis som fler säger.. vikten...
Personlig skyddsutrustning är mycket bättre, rejäl skyddsväst med förstärkningsplattor kommer du långt med. Om du ska bepansra ett fordon skulle åtminstone jag inrikta mig på framdörrar samt i ex TG11 ,pickup osv förstärkning av partiet bakom ryggen. Fick jag bara välja ett område skulle jag ta det bakom ryggen. Kan ge mig skydd från två håll. Framförallt så är jag av uppfattningen att det i en mobil situation är bättre att fly.. då får man ett högre skydd för inkommande eld bakifrån. Återigen.. Personlig skyddsutrustning är A & O.

InläggPostat: lör 14 aug 2010, 08:12 
Konservprovsmakare

Jag har nu fått syn på en gammal cheva pickup redan höjd och förstärkt fjädring det blir nog den om priset går ner lite

bepansringen kommer att göras så osynligt det går tex svetsas förstärkningar i inuti bilen i bak i hytten och i brandväggen i dörrarna kommer fönstren stummonteras och istället för vevmekanism kommer vinklade plåtar att svetsas i alltså inget synbart utifrån.

InläggPostat: lör 14 aug 2010, 10:19 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

drzero skrev:
Jag har nu fått syn på en gammal cheva pickup redan höjd och förstärkt fjädring det blir nog den om priset går ner lite

bepansringen kommer att göras så osynligt det går tex svetsas förstärkningar i inuti bilen i bak i hytten och i brandväggen i dörrarna kommer fönstren stummonteras och istället för vevmekanism kommer vinklade plåtar att svetsas i alltså inget synbart utifrån.

Tror du gör rätt i som punktbepansrar de viktiga delarna..

Det som är A och O när det gäller BOV enligt mig är att fordonet är i 'mint condition', att allt fungerar bra och säkert och att man kan sitt fordon. Att man är medveten om dess brister och fördelar och att man kan reparera det.

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: lör 14 aug 2010, 14:51 
Bor numera i en bunker
Användarvisningsbild

Flera lagersprincipen

Borde man inte kunna bygga upp ett kulstoppande material av keramik (tegel) och tunnare stålplattor för att
få ett lättare skydd... ? En sandwich med keramik & två lager stål ? Samma princip som en skottsäker väst..

Wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsv%C3%A4st

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa