Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 15:29 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 15:18
Inlägg: 13
http://www.rekonstruktion.com/berg finns ett bergrum tillsalu.

Det ligger med ingången i söderläge så bergssidan ovanför är perfekt för solpaneler om man vill ha miljövänlig energi, finns också färdigt fundament upp på berget med färdig ledningsdragning om man skulle vilja ställa ett vindkraftverk där.

Sten-Anders


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 15:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
fellman skrev:
http://www.rekonstruktion.com/berg finns ett bergrum tillsalu.

Det ligger med ingången i söderläge så bergssidan ovanför är perfekt för solpaneler om man vill ha miljövänlig energi, finns också färdigt fundament upp på berget med färdig ledningsdragning om man skulle vilja ställa ett vindkraftverk där.

Sten-Anders


Kanske ska vi försöka få detta till en tråd? Du som mäklare (för du är väl mäklaren?) borde väl också kunna berätta om hur bra/dåligt skick berget är i? Ingen nödutgång vet vi nu, avstängd el i några år och annat, men i övrigt då?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 15:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kollat lite närmare på bergrummet i Ånge, Ensillre.

Köptes i november 2007 av två privatpersoner från Bohuslän för 350 000 kr.

Av någon outgrundlig anledning stängdes elen av för något år sedan och enligt uppgift från säljaren skulle det kosta 20-40 000 kr att få den återinkopplad.

Då bergrummet saknar nödutgång får bergrummet i princip inte användas. I vart fall inte kommersiellt. Här är en artikel där en av ägaren insett att han står med ett helt värdelöst bergrum. Detta försöker de nu lura på någon annan. Se sida 5 i länkad pdf.

http://davidspak.files.wordpress.com/20 ... _small.pdf

Bergrum är billiga idag. Ett exempel är det bergrum som fortifikationsverket sålde tidigare i höstas som ligger i närheten av Hudiksvall. Se länk.

http://fortvv2.capitex.se/data/CFil/42D ... cmNone.pdf

Detta bergrum gick för 300 000 kr.

I denna länk finns en helt skruvad värdering av bergrummet från 2005. Där värderas bergrummet till 10 miljoner!

http://beskrivningar.capitex.se/data/CF ... cmNone.pdf

Nåväl den sista idioten är ännu inte född och säkert kommer säljarna kunna lura någon stackare att köpa bergrummet.

Ingen el, fuktskador och förbud att vistas i bergrummet med affärsverksamhet.

Känns inte som ett framgångskoncept.
Även om elen kopplas på så kommer driftkostnaderna snabbt att ruinera en eventuell köpare.

Fortifikationsverket har till uppgift, enligt deras hemsida, att sälja alla fatigheter som de inte har någon hyresgäst till innan utgången av 2014. Naturligtvis kommer de att portionera ut bergrummen över tid för att inte dumpa marknaden för sig själva.

Oklart hur många oanvändq bergrum som finns i landet men min gissning är ett hundratal. Någon annan som kan uppskatta antalet?

Själv kommer jag följa utvecklingen med stort intresse

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 16:03 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 15:18
Inlägg: 13
Absolut, jag har ju sålt det ett par gånger sedan 2004. Det som hänt de senaste två åren sedan strömmen stängdes av är att det blivit kallare i berget och förstås lite fuktigare. Men senast jag var där i mitten av November så var inte luftfuktigheten högre än 64%, dock hade temperaturen skjunkit fån tidigare ca 14 grader då ventilation och avfuktning gick för fullt till 6 grader nu. Det var dock förvånadsvärt torrt både inne i lokalerna och i bergrummet där huset står. Kolla gärna på ca 200 nytagna bilder på hemsidan från det besöket. Om inte någon kommer med ett bra bud innan så räknar vi med att ha en visning i början av februari. Lade ju ut detta objekt tillsammans med ett slott i Ånge dan för julafton och det har varit något av ett rekord med visningar av annonsen, 47000 stycken till idag och hundratals förfrågningar.

Om någon undrar något specifikt så fråga på och jag svarar efter bästa förmåga.

Sten-Anders


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 16:42 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 08:55
Inlägg: 55
fellman skrev:
Absolut, jag har ju sålt det ett par gånger sedan 2004. Det som hänt de senaste två åren sedan strömmen stängdes av är att det blivit kallare i berget och förstås lite fuktigare. Men senast jag var där i mitten av November så var inte luftfuktigheten högre än 64%, dock hade temperaturen skjunkit fån tidigare ca 14 grader då ventilation och avfuktning gick för fullt till 6 grader nu. Det var dock förvånadsvärt torrt både inne i lokalerna och i bergrummet där huset står. Kolla gärna på ca 200 nytagna bilder på hemsidan från det besöket. Om inte någon kommer med ett bra bud innan så räknar vi med att ha en visning i början av februari. Lade ju ut detta objekt tillsammans med ett slott i Ånge dan för julafton och det har varit något av ett rekord med visningar av annonsen, 47000 stycken till idag och hundratals förfrågningar.

Om någon undrar något specifikt så fråga på och jag svarar efter bästa förmåga.

Sten-Anders


En fråga man undrar lite över är vad man egentligen kan använda det till om man pga av brist på nödutgång inte får vistas där?

Jag menar att om man skulle vilja ha en svampodling eller ett lager av någon sort men samtidigt inte får vara där inne hur går det ihop?

Jag antar att man kan nyttja det som privatperson utan tillgång till nödutgång? Eller?

Har ni kollat om man kan använda det som ett "privat" skyddsrum?

Vad skulle du själv använda det till om du ägde det?

_________________
"Bra argument mot demokrati får man efter fem minuters samtal med genomsnittsväljaren" W.Chuchill


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 16:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det går inte att vistas där ens som ägare utan att det byggs om med nödutgång mm .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:00 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 15:18
Inlägg: 13
Som privat skyddsrum kan ingen ha några synpunkter på dock om folk ska arbeta i huset inne i berget. Men skulle det verkligen behöva användas som privat skyddsrum så är nog nödutgång det minsta problemet.

Där finns det ett antal utgångar från huset till bergrummet det står i och därifrån är det inte så svårt att göra en extra utgång till ingångstunneln vilket teoretiskt skulle räcka, men sen vet man ju inte med myndigheter. I samband med första försäljningen så talades det om att göra ett nödutrymme i den del av tunneln som i dag är stötvågs utrymme där man skulle kunna vistas tills räddning anländer, detta om själva tunneln av någon anledning inte kunde användas för att ta sig ut direkt, detta stämdes av med myndigheterna då och dom var då positiva. Det finns ju också en sprängd tunnel till toppen av berget där ventilationen går idag, skulle eventuellt vara möjligt att utnyttja. Från presumtiva kunder som vill använda det till en säker serverhall har iden kommit att ha personalen i en liten kontorsbyggnad utanför ingången.

Själv skulle jag nog investera lite ytterligare i vindkraft och solceller för att vara självförsörjande på el och nyttja det som säkerhetslager.

Sten-Anders


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:18 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 08:55
Inlägg: 55
[quote="fellman"]Som privat skyddsrum kan ingen ha några synpunkter på dock om folk ska arbeta i huset inne i berget. Men skulle det verkligen behöva användas som privat skyddsrum så är nog nödutgång det minsta problemet.

Där finns det ett antal utgångar från huset till bergrummet det står i och därifrån är det inte så svårt att göra en extra utgång till ingångstunneln vilket teoretiskt skulle räcka, men sen vet man ju inte med myndigheter. I samband med första försäljningen så talades det om att göra ett nödutrymme i den del av tunneln som i dag är stötvågs utrymme där man skulle kunna vistas tills räddning anländer, detta om själva tunneln av någon anledning inte kunde användas för att ta sig ut direkt, detta stämdes av med myndigheterna då och dom var då positiva. Det finns ju också en sprängd tunnel till toppen av berget där ventilationen går idag, skulle eventuellt vara möjligt att utnyttja. Från presumtiva kunder som vill använda det till en säker serverhall har iden kommit att ha personalen i en liten kontorsbyggnad utanför ingången.

En annan fråga är själva prisättningen på 700 000 kr. I lindan av finanskrisen hösten 2007 köptes det för 350 000 kr. I artikeln från Västra kuriren maj 2012 säger du själv att du kontaktat hundratals företag men att alla backat då nödutgång saknats.

Nu 5 år senare och med avvecklad el så vill säljaren ha dubbelt så mycket som det senast såldes för? Intressant.

Att ni fått närmare 50 000 visningar är inte konstigt då bergrummet för en tid sedan var med i Dagens Industri som läses av många. Helt klart en "eyecatcher" som många klickat vidare till Blocketannonsen på.

http://www.di.se/artiklar/2012/12/27/bo ... t-bergrum/

Blir intressant att se vad det slutligen säljs för om det säljs då det lär bli en indikator på priset för kommande bergrum från Fortverket.

Hoppas att ni lyckas. Ett jätteintressant objekt hur som helst.

_________________
"Bra argument mot demokrati får man efter fem minuters samtal med genomsnittsväljaren" W.Chuchill


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 15:18
Inlägg: 13
Vad det sålts för tidigare har ju inte med dagens prissättning att göra, även med detta pris så får man väldigt mycket för pengarna och pris är ju inget som följer någon logik, det är bara vad någon är villig att betala.

Bristen på nödutgång har varit ett problem i vissa förhandlingar men det går att lösa. Nu har jag ingen kännedom om andra bergrum med vad jag förstått så är detta ett ganska standard objekt och då finns ingen separat nödutgång.

Lägger ut det på E-bay nu, vem vet, kanske finns det någon som vill ha en sommarstuge tomt med en rejäl matkällare. Bara känslan av att äga något som kostat så mycket är ju värt en del annars.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
fellman skrev:
Vad det sålts för tidigare har ju inte med dagens prissättning att göra, även med detta pris så får man väldigt mycket för pengarna och pris är ju inget som följer någon logik, det är bara vad någon är villig att betala.

Bristen på nödutgång har varit ett problem i vissa förhandlingar men det går att lösa. Nu har jag ingen kännedom om andra bergrum med vad jag förstått så är detta ett ganska standard objekt och då finns ingen separat nödutgång.

Lägger ut det på E-bay nu, vem vet, kanske finns det någon som vill ha en sommarstuge tomt med en rejäl matkällare. Bara känslan av att äga något som kostat så mycket är ju värt en del annars.


Det skulle nog vara för det, men det största intresset är ju att kunna bedriva någon form av verksamhet där, serverhall, skjutbana för vinterbruk eller udda hotellvistelse eller något sånt. Ska det vara det så vill man ju då veta vad det kostar att koppla in ström och få den verksamheten godkänd för arbetande människor. Nödutgång etc.

Vidare undrar jag om det finns någon form av vattenprov utfört då vatten som detta ofta har hög radonhalt?
Sedermera står det inte något om maskinerna som finns där är funktionella, många diesel aggregat har ju sålts från bergrummen, och de som finns på bilderna står det inte något om ifall de fungerar. Sen undrar jag om det finns någon lagringstank eller om det är tänkt att matas från extern källa med bränsle?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nödutgång via ingångstunneln kommer ingen att godkänna , den kan bli som en blåslampa rakt ut och lika i ventilations schaktet . Så nödutgången måste komma från motsatt håll genom berget om det ska kunna bli godkänt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:16 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 jan 2013, 08:55
Inlägg: 55
[quote="fellman"]Vad det sålts för tidigare har ju inte med dagens prissättning att göra, även med detta pris så får man väldigt mycket för pengarna och pris är ju inget som följer någon logik, det är bara vad någon är villig att betala.

Bristen på nödutgång har varit ett problem i vissa förhandlingar men det går att lösa. Nu har jag ingen kännedom om andra bergrum med vad jag förstått så är detta ett ganska standard objekt och då finns ingen separat nödutgång.

Lägger ut det på E-bay nu, vem vet, kanske finns det någon som vill ha en sommarstuge tomt med en rejäl matkällare. Bara känslan av att äga något som kostat så mycket är ju värt en del annars.[/quote



Du verkar ju vara en erfaren mäklare men om ett av det främsta försäljningsargumentet skulle vara "Vem vet, kanske finns det någon som vill ha en sommarstuge tomt med en rejäl matkällare" skulle i alla fall jag om jag vore säljare överväga byte av mäklare.

_________________
"Bra argument mot demokrati får man efter fem minuters samtal med genomsnittsväljaren" W.Chuchill


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:25 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
fellman skrev:
Vad det sålts för tidigare har ju inte med dagens prissättning att göra, även med detta pris så får man väldigt mycket för pengarna och pris är ju inget som följer någon logik, det är bara vad någon är villig att betala.

Bristen på nödutgång har varit ett problem i vissa förhandlingar men det går att lösa. Nu har jag ingen kännedom om andra bergrum med vad jag förstått så är detta ett ganska standard objekt och då finns ingen separat nödutgång.

Lägger ut det på E-bay nu, vem vet, kanske finns det någon som vill ha en sommarstuge tomt med en rejäl matkällare. Bara känslan av att äga något som kostat så mycket är ju värt en del annars.


Separat nödutgång har funnits i alla berg som jag varit i, vilket är 7 stycken så för mig är detta iaf ett unikum när jag fick reda på att det saknades.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det går ju att göra en liten jämförelse med Häxan med som säljs för 99000 kr . Byggaden i berget och den under jord är ganska lika i storlek och utförande .

Bergrummet är en berghäll till stordelen utanför anläggningen och svår att bygga "sommarstuga" på . Ligger inte ens i söderläge och skymt av berget .

Häxan har bättre tomt som går att plantera lite på och ställa en sommarstuga på .

Båda har varit utan el och ventilation under en tid och båda lider av fuktskador .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bergasalen + 8.356 kvm tomt
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Alla bergrum som jag varit har haft nödutgång också, utom de som varit rena förrådsbergrum.

Som privat skyddsrum vill man väl ännu hellre ha en separat utgång ifall man gömmer sig när SHTF. Ingen lär ju hjälpa dig ut om det blir stopp i tunneln...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet