Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bilimport från Tyskland, några första hands erfarenheter
InläggPostat: tor 10 maj 2012, 22:20 
Fredag

takiman skrev:
vad roligt för dig t-72. :D *tumme upp*

Den kommer du få roligt med. Bekväm kärra. Ge gärna lite mer info. Årsmodell, mil etc?
Skönt att det gick smidigt.

Tack takiman, ska fundera på det med xenon extraljus.

Bilen har varit första gången i trafiken i början av 2008, hade som krav under 15K mil, manuell, en ägare och sjusitsig. Hittade en som hade allt det och massor med extra utrustning:läder, lastnätt (oanvänd), gps med nya kartor, bluetooth, nivåreglering, kurvljus, nya däck, premium sound, träratt (fast jag tycker inte om det), integrerad barnstol,.....

Den har lite "kosmetiska" skador i inredningen men det ingår nog under normalt slitage....jag ska dock få den undersökt av en nära vän som har en verkstad och få tillståndet svart på vitt. Den hade inte heller dragkrok men föredrar en bil som är utan då vet jag att den har inte används för att dra tunga släpp men kommer själv att montera en som är fast (gillar inte avdragbara pga risken att jag slarvar bort t.ex. nycklarna).

InläggPostat: fre 11 maj 2012, 22:44 
Finns staden kvar?

Ang dragkroken så är det korrekt att det ska vara en fast då du inte får dra lika mycket med en löstagbar.

InläggPostat: fre 11 maj 2012, 23:22 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Underlevaren skrev:
Importerade bilar ha väl mycket dyrare skatt/försäkring?

Skatten borde inte vara dyrare iom det skulle strida mot principen av fri rörlighet av varor och tjänster.

Försäkring stämmer nog men jag har alla mina försäkringar samlade hos TryggHansa och får riktiga bra priser där. Men vi får se vilka extra krav bolaget sätter. Funderar bla att satsa på extra rattlås och alarm med imobilizer (dock larmet är pga mina många resor till Vilda Balkan och Södra Europa).

Imobilizer är väl standard på alla bilar sen 1996?

InläggPostat: lör 19 maj 2012, 10:54 
Fredag

Tänkte fortsätta med information om bilköpet:

För att få bilen registrerad i Sverige krävs det att man har fått "Farhzeugbrief" som är egentligen registreringsbevis och köpkontrakt. Sen går man in på Transportstyrelsens hemsida och fyller in sina/bilens uppgifter via deras e-tjänst. Man får ett dokument att skriva ut, där finns även bankgiro nummer och OCR för att inbetala 700 kronor.

Nu kommer den svåraste delen att skicka in blanketterna. Man ska skicka in kopia på köpekontraktet men resten ska vara original. Jag var lite orolig över att skicka in original dokumenten via vanliga posten och därför ringde jag till en vän som har importerat mängder med bilar. Han berättade att man får inte skicka in det rekommenderat annars får man sina papper tillbaka, det är vanligt brev som gäller. Han har många gånger haft riktigt ångest att skicka in dokument för bilar som var värda flera hundra tusen kronor. Problemet är att Tyska registreringsbeviset är lite annorlunda iom det står inte bilägarens namn eller annan information om vem som äger fordonet. Den som har dokumentet är bilens ägare, då förstår man hur viktiga dessa papper är.

Iaf jag valde att ta färgkopior på alla dessa papper och postade brevet från Posten's lokal. Nu får vi se hur lång tid det tar innan man får ta nästa steget.

Jag uppskattar mina nuvarande kostnader i samband med bilköpet till 6700 kronor. Det är tågresan ner, hotellet, export skyltar, försäkring, resan tillbaka, färjan, bron, bränsle och avgiften till Transportstyrelsen som ingår i den summan.

InläggPostat: sön 20 maj 2012, 07:08 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Lite sent att skriva i tråden, och så bryter jag mot "Första handsuppgifter". Men jag har flera arbetskollegor som hämtat bilar i Tyskland. Främst då Mercedes och BMW. Det har då gått bra och dom fått mycket bil för pengarna.

InläggPostat: sön 20 maj 2012, 20:04 
Fredag

Friedrich_Von skrev:
Lite sent att skriva i tråden, och så bryter jag mot "Första handsuppgifter". Men jag har flera arbetskollegor som hämtat bilar i Tyskland. Främst då Mercedes och BMW. Det har då gått bra och dom fått mycket bil för pengarna.

Att man hänvisar till sina betrodda vänner och kollegor är så nära man kan komma förstahandsuppgifter, tycker jag :) . Det var mest att jag hörde så många skräckhistorier om "väns vän eller flickväns bästa väns granne", var verkligen ute efter äkta information som man kunde lita på. Har redan nämnt att jag har en nära vän som importerar mängder med bilar men han är bilhandlare som arbetar med egna kontakter som han litar på, dvs inget som jag kunde jag ha nytta av.

Men jag tror att jag verkligen har fått massor med bil för pengarna....tänker på en föreläsning som jag lyssnade om faror och risker ute i naturen/fjällen. Forskaren svarade att det farligaste med att vara ute i naturen var bilresan ditt och tillbaka hem. Är man intresserad av säkerhet och överlevnad man skulle då satsa på den säkraste bilen man har råd med, enligt min tolkning av hans föredrag.

InläggPostat: ons 30 maj 2012, 15:34 
Fredag

Jag fortsätter uppdatera om min inköp:

Fick brev i Måndags från Transportstyrelsen, min fru skyndade sig att öppna brevet före mig och så ändrades hennes ansiktsuttryck. Jag fick läsa brevet och där står det att jag måste komplettera ansökan.
Problemet är att handlingarna som jag fick från Tyskland så står det "Verbindliche Bestellung" och Transportstyrelsen hävdar att " Insänd handling är endast ett bevis om beställning av fordonet och är alltså ingen godkänd köpehandling". Jag som har aldrig läst Tyska blir så klart lite förvirad iom på pappret som skickades in hittar man uppgifter om köparen, säljaren, bilens VIN och priset. Men det är fel titel som står högst upp.

Jag kontaktar igen handlaren som skickar brev där det står: "Unsere Verbindliche Bestellung ist rechtlich gleich einem Kaufvertrag", nu börjar jag få huvudvärk iom mina Tyska kunskaper grundar sig på Tyska filmer från 70-talet och bör inte användas i närheten av kvinnlig sällskap.
Ringer igen den vänlige handlaren och förklarar att den Svenska myndigheten nöjer sig inte med det svaret. En dag senare så får jag nytt mail från Tyskland och brev på sex sidor där man bland annat kopierat utdrag från bilhandlarens bokföring som visar att bilen är betald av mig.
Nu har jag skickat in kompleteringen och väntar på svar, igen :roll: .....

InläggPostat: ons 30 maj 2012, 20:28 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Jag fortsätter uppdatera om min inköp:

Fick brev i Måndags från Transportstyrelsen, min fru skyndade sig att öppna brevet före mig och så ändrades hennes ansiktsuttryck. Jag fick läsa brevet och där står det att jag måste komplettera ansökan.
Problemet är att handlingarna som jag fick från Tyskland så står det "Verbindliche Bestellung" och Transportstyrelsen hävdar att " Insänd handling är endast ett bevis om beställning av fordonet och är alltså ingen godkänd köpehandling". Jag som har aldrig läst Tyska blir så klart lite förvirad iom på pappret som skickades in hittar man uppgifter om köparen, säljaren, bilens VIN och priset. Men det är fel titel som står högst upp.

Jag kontaktar igen handlaren som skickar brev där det står: "Unsere Verbindliche Bestellung ist rechtlich gleich einem Kaufvertrag", nu börjar jag få huvudvärk iom mina Tyska kunskaper grundar sig på Tyska filmer från 70-talet och bör inte användas i närheten av kvinnlig sällskap.
Ringer igen den vänlige handlaren och förklarar att den Svenska myndigheten nöjer sig inte med det svaret. En dag senare så får jag nytt mail från Tyskland och brev på sex sidor där man bland annat kopierat utdrag från bilhandlarens bokföring som visar att bilen är betald av mig.
Nu har jag skickat in kompleteringen och väntar på svar, igen :roll: .....

Skoj... Hoppas du har alvedon nära till hands.

el Mero Mero

..lion..

InläggPostat: ons 30 maj 2012, 21:13 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Sverige verkar ha samma byråkrati som Indien känns det som... :?

InläggPostat: fre 08 jun 2012, 17:15 
Fredag

Jag fortsätter uppdateringen:

Fick tid hos Bilprovningen efter att Transportstyrelsen godkände bilen, man ringer då till Bilprovning och med hjälp av ärendenummer får man boka tid för besiktning.

Allt gick bra med besiktningen utom en liten anmärkning för parkeringsbromsen, jag fick förklarat för mig att nästan alla XC90 hade problem med det. Det var bara att ringa till min vänlige mekaniker och fixa det. Kostnad för besiktningen är cirka 2000 kronor.

Så fort man har kommit ut från besiktningen ringde jag till försäkringsbolaget för att försäkra bilen (besiktningsmanen informerade mig om skylten som bilen blev tilldelad), då var första överraskningen att en XC90 kostar nästan 6000 kronor per år att helförsäkra. Försökte ringa runt lite men det var dyrare och dyrare priser man fick. Senare på kvällen fick jag tips om Volvia som skulle kosta mig exakt 1000 kronor mindre per år, får ta det nästa år.

Beställde även gröna kortet och fick registreringsskyltarna idag. Samtidigt kom även bilens registreringsbevis och då var det att ringa in och fixa påställningen. Väntar nu på att få betala skatten som jag misstänker kommer att hamna på cirka 6000 kronor per år men jag är inte 100% säker.

InläggPostat: fre 08 jun 2012, 19:54 
Omega man
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Jag fortsätter uppdateringen:

Fick tid hos Bilprovningen efter att Transportstyrelsen godkände bilen, man ringer då till Bilprovning och med hjälp av ärendenummer får man boka tid för besiktning.

Allt gick bra med besiktningen utom en liten anmärkning för parkeringsbromsen, jag fick förklarat för mig att nästan alla XC90 hade problem med det. Det var bara att ringa till min vänlige mekaniker och fixa det. Kostnad för besiktningen är cirka 2000 kronor.

Så fort man har kommit ut från besiktningen ringde jag till försäkringsbolaget för att försäkra bilen (besiktningsmanen informerade mig om skylten som bilen blev tilldelad), då var första överraskningen att en XC90 kostar nästan 6000 kronor per år att helförsäkra. Försökte ringa runt lite men det var dyrare och dyrare priser man fick. Senare på kvällen fick jag tips om Volvia som skulle kosta mig exakt 1000 kronor mindre per år, får ta det nästa år.

Beställde även gröna kortet och fick registreringsskyltarna idag. Samtidigt kom även bilens registreringsbevis och då var det att ringa in och fixa påställningen. Väntar nu på att få betala skatten som jag misstänker kommer att hamna på cirka 6000 kronor per år men jag är inte 100% säker.

Fortfarande billig försäkring.

Min Saab 95 kostar nästan 14 000 kr per år.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2