Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Billiga" knivar!
InläggPostat: fre 23 jul 2010, 17:07 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Ja, om vi pratar billiga knivar så ser jag prislägen upp till 500:- i mina ögon, ni andra kanske täljer en pinne med kniv för 25:-... Vad vet jag? Jag fick nyligen hem en Mora Bushcraft Forest för 245:-

Kniven som sådan är ett bra snäpp upp från Mora 2000 (Mora 2K) som bl.a. Försvaret delar ut till villiga hemvärnsmän.

Bild
Bild
Bild
Bild

Bladet är blankt! Min mobilkamera luras lite.

Min Mora 2010 fixade jag till ganska omgående genom att rotera bältesöglan(söljan) 180 grader och spänna en 25mm bred rembit jag hittade i låddan över slidan genom söljan för att på detta sätt få en högt buren kniv som inte sticker ner under t.ex. jackan och irriterar gemene man på vanliga promenader.

Allt kan fixas till precis som man vill, om viljan finns!?! Kniven är köpt på recon.se tillsammans med diverse annat.


Senast redigerad av smuggas fre 23 jul 2010, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: fre 23 jul 2010, 17:11 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Bra lösning på bältesöglan. Vad är skillnaden mer än det ergonomiska handtaget? Samma knivblad väl?

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: fre 23 jul 2010, 17:18 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
swehank skrev:
Bra lösning på bältesöglan. Vad är skillnaden mer än det ergonomiska handtaget? Samma knivblad väl?


Njäe... Jag tror att det är lite skillnad på bladformen, men jag har ingen Mora 2K hemma just nu. för övrigt är materialet i skaftet lite "klistrigt"=BRA! och parerskyddet bättre än på 2K, Stålet är samma känns det som. Bästa moran jag hållt i hittills! Och jag har hållti måååånga knifur. :P

Ja, å då har ni sett min rumpa och lite av mitt kök :D

Edit: Det är samma bladform som hos Mora 2000


Senast redigerad av smuggas tor 05 aug 2010, 18:42, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: fre 23 jul 2010, 17:41 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Jag täljer med en 10kr's rustakniv till vardags, har den bara till kvistning, kartongöppning och andra simpla göromål. Klyva en å annan vedpinne händer det med. En sak jag lärde mig på överlevnadsutbildningen är att allt man behöver är en skärande egg, en bit krossat glas fäst med hemkokat klister på en pinne fungerade till det viktigaste på övningen.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: fre 23 jul 2010, 21:16 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Ser ut att vara en bra kniv att äga. Lätt att rengöra både kniv och slida och den sitter nog säkert i handen om man är slemmig! Det värsta är väl hur man hittar den om man tappar den i skogen :lol:

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: sön 25 jul 2010, 18:22 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 29 sep 2009, 18:49
Inlägg: 141
Ort: skaraborg
smuggas skrev:
Bladet är blankt! Min mobilkamera luras lite.

bladet ser riktigt bra ut som svart
skicka in bilden till tillverkaren och fråga om dom kan lägga på en svart beläggning på dden modellen

Underlevaren skrev:
Ser ut att vara en bra kniv att äga. Lätt att rengöra både kniv och slida och den sitter nog säkert i handen om man är slemmig! Det värsta är väl hur man hittar den om man tappar den i skogen :lol:

det är inte så svårt om man köper DEN HÄR och ser till att batterierna är bra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: mån 26 jul 2010, 10:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Mora tillverkar mest kniv för $$$. Jag ser att dom utvecklad skaftet en hel del sedan Mora 2k. Mycket bättre parerskydd.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: mån 26 jul 2010, 10:26 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Skulle jag köpa en ny Mora skulle jag nog köpa ett av syskonen i bushcraftserien, det ser ut som att Force passar mina behov bättre än Forestmodellen.

Bild

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: mån 26 jul 2010, 14:56 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Kolstål i den rackarn va?

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: mån 26 jul 2010, 23:40 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Det är rostfritt stål i kniven som Smuggas skriver om och även rostfritt i kniven som jojjenda nämner. Vill man inte ha rostfritt är Triflex den enda kniven i Bushcraft-serien.

För personer som Underlevaren finns det en variant med slida i signalfärg eller hela deras NeverLost-serie.

Googlar man lite så hittar man all info på: http://www.moraofsweden.se/index.php?id=10

Jag gillar att Mora kommer med nya knivar och jag gillar att de har knivar som är lätta men jag skulle gärna vilja se knivar från dem med full tånge eller i alla fall genomgående tånge och även knivar av betydligt högre kvalitet. Det är lite väl mycket slit-och-släng över deras grejer.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 18:40 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
softfeel_one skrev:
Det är rostfritt stål i kniven som Smuggas skriver om och även rostfritt i kniven som jojjenda nämner. Vill man inte ha rostfritt är Triflex den enda kniven i Bushcraft-serien.

För personer som Underlevaren finns det en variant med slida i signalfärg eller hela deras NeverLost-serie.

Googlar man lite så hittar man all info på: http://www.moraofsweden.se/index.php?id=10

Jag gillar att Mora kommer med nya knivar och jag gillar att de har knivar som är lätta men jag skulle gärna vilja se knivar från dem med full tånge eller i alla fall genomgående tånge och även knivar av betydligt högre kvalitet. Det är lite väl mycket slit-och-släng över deras grejer.


Håller med om ryktet "slit å släng"! Men det har ju varit så med Mora de senaste årtiondena va?

Jo jag håller med... Släng upp en kvalitetsserie med fulltånge och komposit-scales i det vanliga kolstålet till att börja med, sen måste ju kunder ha sina åsikter. Jo, slidan ska ju snyggas till också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 20:02 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Har ni helt missat Hultafors serie de kallar för hantverkarknivar?

Betydligt trevligare än de klassiska Moraknivarna, skulle jag vilja påstå. Sen är jag alltid kluven till det här med rostfria blad, med tanke på hur mycket svårare det verkar vara att både bryna och behålla skärpan på dem. Ska man lägga en kniv i bilens handskfack, eller i någon annan mindre torr miljö, där man sällan tar fram den så är väl rostfritt idé... annars ser jag fler nackdelar än fördelar. Nu talar vi alltså strikt om typen "Morakniv", där tillverkningskostnaden behöver hållas på ett minimum (och därför bl.a. utesluter vissa bättre legeringar).

http://www.hultafors.se/www/live/gemens ... eeID=23785

Den i signalorange och den gröna (grovkniv) är mina favoriter i budgetsegmentet... kostar ca 25-30 kr/styck.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 20:29 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
visst e det så att eldon som den militära jukkastickan inte ger gnistor om man stryker dem med baksidan på en rostfri kniv. har bara använt vanliga icke rostfria på den och de funkar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 20:53 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:50
Inlägg: 420
Ort: Norr om byn.
trodde mora hadde tång såg på you tube(bushcraftonfire)när han borrade i en mora och han sa mora har tång,han skulle göra en kopp! i moran för när man gör upp eld.kolla in själva bushcraftonfire om ni vill.

_________________
"THE MORE YOU KNOW-THE LESS YOU NEED"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Billiga" knivar!
InläggPostat: tor 05 aug 2010, 21:30 
Conrad skrev:
visst e det så att eldon som den militära jukkastickan inte ger gnistor om man stryker dem med baksidan på en rostfri kniv. har bara använt vanliga icke rostfria på den och de funkar


Nej, det har ingen betydelse om det är rostfritt eller inte, med den typen av elddon. Däremot går det knappast att få en gnista med flinta och rostfritt stål.

Viktigast för att kunna tända bra med jukasticka/light my fire mm är att man har en skarp kant att stryka mot. Så man kan med fördel slipa på ryggen så att det blir en skarp 90-graders brytning där. Sedan fungerar det fin-fint.

När det gäller rostfria mora-knivar, så anser jag att det inte är några särskilda problem med att skärpa dem, eller hålla dem skarpa. Skall man ha med sig en mora-kniv utomhus, så ser jag det som självklart att man väljer en rostfri. För hantverk, sniderier eller liknande kan det kanske finnas anledning att välja en kolstålskniv.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet