Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: biltemas stormtändare
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 19:54 
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Kok-och-hushall/Stormtandare-37658/

ville prova så jag köpte en

halv ok
inget jag kommer ha med mig när det blir :shtf:

det är en gaständare, metallhölje av zink?
med insats som går att fylla på med standard gastub för tändare

två lågor, med ca 10mm emellan
dock så bränner mitt ex inte jämnt hela tiden

annvände den för småsaker där jag annvänt minigasbrännare, så den kommer annvändas, ska nog ha en med mig vid utomhusaktiviteter med

ger den 3 av 5 stjärnor


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 20:05 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
En sådan har jag gått och tittat på, så tack för omdömet.

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 20:16 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Inget jag har på mig innan bajsregnet ens, köpte en för att kolla hur de var, och den är helt okej, tills man behöver fylla på den, då den inte går att tända. Har som tur är en bunt andra stormtändare som jag litar på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 21:52 
kan bara varna för Biltemas vanliga tändare när denna tråd är uppe. köpte jag på mig 20+ och gasen tar väldigt snabbt slut i dom. Även fast dom är påfyllnadsbara.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 21:54 
inga problem att fylla på för min del

nu provade jag att dra på reglaget för storleken på lågan till max och då blev lågorna lika och bättre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 10:36 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En Zippo Outdoortändare OUL hemma vid spisen och en zippo bensinklassiker i fickan tillsammans med extrabensin och tändstål får duga.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 13:10 
Jaakko skrev:
En Zippo Outdoortändare OUL hemma vid spisen och en zippo bensinklassiker i fickan tillsammans med extrabensin och tändstål får duga.


Som nikotinist har jag några Zippo som körs på Zippobränsle (Zippobränslet består av ca 70% bensin 30% nafta)
Zippo går jag mest med för känslan men bär det ganska sällan. Stora nackdelen är att man får fylla på så ofta.
En vanlig BIC gaständare räcker ju 10 gånger så lång tid som en påfyllning i Zippo
Zippobränslet kan ersättas av Aspen 4T blandat ca 20% tändvätska eller lampolja om det är kris men blir inte riktigt lika bra.
Skillnaden ligger nog i renheten på naftainnehållet. I lagret ligger det dock ändå 30 Zippo flint och ett par extra vekar.

http://www.zippo.com/pdf/Zippo%20Lighter%20Fluid-Europe.pdf


Senast redigerad av Exodus tis 03 mar 2015, 19:23, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 13:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Har ett par av Biltemas stormtändare och har aldrig haft problem med den, fungerar utmärkt, både att fylla på och att använda till vardags.

Innehar även ett par Zippotändare, varav den äldsta är från när jag bytte till mig den och ett par nya amerikanska kängor mot ett par moraknivar i Holland 1988 när jag gick Nijmegenmarschen och de amerikanska soldaterna var grymt imponerade av moraknivar... Det var tider det. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 16:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Här tycker jag att lexbengt (drbengt) borde appliceras lite.

Tändare är något som man i mina ögon dragit lite för stora växlar på här på forumet.

Jag har kört vanlig BIC tändare i alla år, sommar som vinter... jag kan köpa att man väljer en stormtändare med lite stabilare låga i vind än vad BIC har men att butantändare skulle vara ett problem som motiverar bensintändare det begriper jag mig inte på.

Ok, förvarar man tändaren kallt så absolut, då är det ett problem, men har man bara tändaren i innerfickan så är den varm när man tar fram den så fungerar den. Man hanterar ju även en tändare barhänt vilket ger att den även får värme av ens hand det korta ögonblick det tar att ta fram och tända en väl preparerad brasa eller färdigt kök.

Alltså problemet ligger ju i att få gasen att flöda vid låga temperaturer, att tända den är inte något problem jag uppfattat bara man har tändaren varm så gär den igång helt utmärkt men om den blir för kall så slutar gasen att flöda = lösning, håll tändaren varm. :)

Har inte testat biltemas stormtändare själv men det fungerar nog helt utmärkt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 17:39 
för min del så är det flera saker jag vill ha en tändare med styrd låga
ex
ofta att tina frusna hänglås
där blåser ofta en låga bort från vanlig tändare

tända tspritsbrännare, kall tsprit och man får inte ner lågan mot spriten

hemma så har jag småå brännare för att smälta och värma smått, där ska jag prova denna tändaren mera


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 18:17 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Derzu Uzala skrev:
Jag har kört vanlig BIC tändare i alla år, sommar som vinter... jag kan köpa att man väljer en stormtändare med lite stabilare låga i vind än vad BIC har men att butantändare skulle vara ett problem som motiverar bensintändare det begriper jag mig inte på.

Det är inte pga. kölden jag väljer bensin istället för engångs-butan.
Bränsle finns i bilen, motorsågen, snöskotern, gräsklipparen, ja nästan överallt.
Jag har en pytteliten flaska tändarbensin i EDC. Gaspåfyllaren ryms inte i fickan.
Ifall en gaständare går sönder (ingen gnista) så går den inte att använda till nåt.
Då bensintändaren går sönder ligger det prima tändmaterial inne i tändaren att använda tillsammans med eldstålet.
grym skrev:
tända tspritsbrännare, kall tsprit och man får inte ner lågan mot spriten

Ta upp t-spritbrännaren och kräng den så att spriten nästan rinner över kanten och elda med tändaren mot kanten underifrån. Då det brinner är det bara att släppa ner den i trangian. Alterntivt tälj ett par stickor och tänd via dem.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 19:02 
jo, jag vet, och har gjort så, nu vill jag vara lite lat med ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: tis 03 mar 2015, 22:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jaakko skrev:
Derzu Uzala skrev:
Jag har kört vanlig BIC tändare i alla år, sommar som vinter... jag kan köpa att man väljer en stormtändare med lite stabilare låga i vind än vad BIC har men att butantändare skulle vara ett problem som motiverar bensintändare det begriper jag mig inte på.

Det är inte pga. kölden jag väljer bensin istället för engångs-butan.
Bränsle finns i bilen, motorsågen, snöskotern, gräsklipparen, ja nästan överallt.
Jag har en pytteliten flaska tändarbensin i EDC. Gaspåfyllaren ryms inte i fickan.
Ifall en gaständare går sönder (ingen gnista) så går den inte att använda till nåt.
Då bensintändaren går sönder ligger det prima tändmaterial inne i tändaren att använda tillsammans med eldstålet.


Ja, alltså inget snack om att bensintändare har ett existensberättigande, jag menade mer bara att jag läst på forumet att man inte kan använda butan i kyla och därför ska ha bensintändare. Därav mitt försvarstal för mina kära BIC tändare. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: biltemas stormtändare
InläggPostat: sön 15 mar 2015, 19:59 
kan bara säga att det är var en stor skillnad med att tända tspritsbrännare med denna tändaren, nollgradit så har det varit en del macklande att få fart på den, nu fyllde jag på, lät det dra in lite och sedan styrde jag ner lågorna och fick fart på den nästan direkt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet