Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bli av med allergi!?
InläggPostat: fre 29 nov 2013, 19:50 
The nurse skrev:
Förutom den gången du hamnar i chock och sen är det bajbaj för dig.

Jag har själv fått Betapred mot getingstick, efter ett samtal med läkare angående min "oro" :notme: för att bli stucken i munnen fick jag även epipen.

Jag tar Betapred om jag blir stucken och effekterna blir värre än en vanlig svullnad. Epipen har jag i vanliga fall inte med mig, har hittills inte chockats. Den finns mest ifall en gäst här hemma blir dålig eller för ev. behov i ett SHTF-scenario.

Som jag fattar det så är Betapred till för att dämpa effekterna av allergin men inte för att häva en anafylaktisk chock, för den har man Epipen eller motsvarande, tror jag alltså. Du kanske kan verifiera det?

/MD

PS: För er som inte har möjlighet att enkelt få ut Betapred kan det vara bra att ha ett par askar av olika receptfria antiallergimediciner hemma.

InläggPostat: fre 29 nov 2013, 20:12 
betapred är inget akutläkemedel som adrenalin är. Betapred administreras dessutom oralt vilket ger längre tid till man får verkan. Epipen använder man intramuskulärt och det ger betydligt snabbare effekt (och är väldigt mycket potentare). Betapred motverkar inflammatoriska effekter. Adrenalin har en direkt verkan som vid sympatikuspåslag med kärlkontraherande effekt med mera.

InläggPostat: fre 29 nov 2013, 20:29 
:lol: Det sista där lät som "blubb blubb blubb, splutter blubb" i mina ögon. :D Jag fattar inte. :oops:

Men såhär då:
* Om man blir stucken i låret och får en lokal men kraftig reaktion (svullnad) så kan man väl låta det vara)?
* Om man blir stucken i låret och efter en stund får reaktion med rodnad / prickar / svulland över stora delar av kroppen tar man väl lämpligen sin Betapred?
* Om man blir stucken i låret och får andningssvårigheter, blodtrycksfall eller förändrad puls så dänger man väl i sig sin Epipen?

/MulenDag

InläggPostat: fre 29 nov 2013, 21:09 
MulenDag skrev:
:lol: Det sista där lät som "blubb blubb blubb, splutter blubb" i mina ögon. :D Jag fattar inte. :oops:

Men såhär då:
* Om man blir stucken i låret och får en lokal men kraftig reaktion (svullnad) så kan man väl låta det vara)?
* Om man blir stucken i låret och efter en stund får reaktion med rodnad / prickar / svulland över stora delar av kroppen tar man väl lämpligen sin Betapred?
* Om man blir stucken i låret och får andningssvårigheter, blodtrycksfall eller förändrad puls så dänger man väl i sig sin Epipen?

/MulenDag

Typ, man vet väl ungefär hur man reagerat förut ex vis. påverkad andning direkt injektion och 112. Blodtrycksfall är ett senare tecken och då bör du redan vara på akuten. ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3