Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Vatten, vårt viktigaste livsmedel.

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: ons 22 nov 2017, 13:47 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Rent vatten rätt förvarat håller i miljoner år. Personligen räknar jag med att leva betydligt under 100 år. Fast om man räknar realistiskt, vad är den övre gränsen för vad som är meningsfullt att förbereda sig för? (Om man inte preppar för totalt kärnvapenkrig och har en underjordisk bunker och räknar med att stanna där livet ut alltså.) Vatten får man aldrig för mycket av förstås, eftersom man använder det till så mycket. Men mat som man också behöver stora mängder av, oberoende av omständigheterna?

jordbrukaren skrev:
Jag är lite nyfiken på hur man gör så att vattnet håller i 50år, har man strålsteriliserat burkarna efter förslutning? Eller någon slags värmebehandling? Plasten på insidan av burkarna måste ju också hålla som någon nämnde, liksom burkens utsida.

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 15:03 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Att vatten blir så dåligt att man inte kan använda det av lagring är nonsens som bygger på att folk kontaminerar vattnet vid påfyllningen. Dvs skit bakom spakarna. ;)

Hur jag själv gör:
Fyller dunk med kranvatten utan att krångla det minsta, lagrar i mörker, roterar en gång om året, diskar dunken och fyller på nytt. I ett krisläge skulle jag filtrera vattnet bara för att vara helt säker på att inte åka på en magsjuka. = problem solved. Kostnad = kaffepengar. Tidsåtgång = försumbar.

(rekommenderar biltemas campingdunkar med jättekork så man kan få in handen i dunken och enkelt kommer åt att diska ur den ordentligt)

Om man vill överdriva:
Klorera vattnet i dunken, låt stå över natten, töm.
Filtrera vattnet som hälls i.
Klorera lätt.
Förslut
Lagra svalt och i mörker.

Tillväxtförhållandena är i det läget extremt dåliga.

Vill man sen vara helt säker så vid användning, tappa upp genom vattenfilter och kolfilter.
Filtret tar bort ev alger/organismer och kolfitret ev utfällningar från dunken.

= du kan omöjligen ha ett problem i världen.

Vad gäller vattenfilters pålitlighet så fungerar de större märkena i katastrofzoner där man har allsköns jävulskap i vattnet, används av alla större katastrofhjälpsorganisationer, CDC etc..

Är man orolig för att ett vattenfilter inte tar virus så kompletterar man med kemisk rening, UV eller kokning.

Vill man kunna lagra ett vattenfilter och funderar på sista förbrukningsdagen - vilket kan vara en relevant tanke - så rotera användandet, dvs låt inte samma filter för några hundralappar ligga där i 50 år. Det blir väsentligt billigare att köpa nya då och då än att lagra vatten i konservburkar.

Lär er även att bygga ett "biosand filter" (google is your friend), det är riktigt bra grejjor som helt löser problemet.

Vad gäller virus så kommer ni inte lyckas att få in HIV eller vinterkräksjuka i era vattendunkar om ni inte verkligen ansträngt er för att få dit det så virus kan ni helt bortse från vad gäller lagrat vatten, konservburkar är alltså lagrat vatten, vattendunkar likaså. Finns oron kvar så rena enligt ovan. Vattenfilter går också utmärkt att använda till vatten på dunk om man misstänker att det kan finnas en risk att vattnet blivit otjänligt via lagringen.

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 15:21 
Ok för att prångla ut vatten på burk men 400 svenska pesetas för en 24-back??
Får man ju 6 backar öl på på bordershoppen. Ok inte samma hållbarhet men lättare att rotera :D
Vattnet får mig osökt att tänka på 9 tallkottar doppade i stearin för 199 spänn som kom för ett par år sen som braständare i presentförpackning :smack:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post158479.html?

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 19:58 
Från garantin på de blåa burkarna:

Citera:
Vad garantin inte täcker.

Denna garanti täcker inte några fel och problem som uppstår på grund av
felaktig transport eller lagring baserat på tillverkarens rekommendationer specifikt.
1) Om produkten är lagrad under +1 °C (frysning och isbildning kan göra att behållaren brister)
eller över +65 °C.
2) Om produkten i sin ursprungliga förpackning inte lagras på ett torrt ställe, kan kartongen
försämras och exponera aluminiumburken för oxidation och därigenom äventyra
kartongförpackningen och drickbarheten hos behållaren.

Burken skall alltså förvaras torrt och frostfritt för att burken skall hålla (och garantin gälla).

Det ser jag som ett problem om man avser att verkligen långtidsförvara.

Jag tror också mer på bra plastdunkar som förvaras svalt och riktigt mörkt. Om de inte är helt fulla kan de normalt också frysa utan problem. Jag har ett par dunkar nedfrysta i frysboxen. Reservvatten sam frysklamp.

Inläggsrubrik: Blue Can
InläggPostat: ons 22 nov 2017, 20:55 
Inte utan min morakniv...

Vem kontaktar man om burkarna smakar skit efter 48år?
Och hur? Internet och företaget lär inte finnas kvar så som vi är vana att göra idag. Så hur kan man tro på att 50 årig garanti kan införlivas?
Var klagar man om kungens ärtsoppa smakar illa som tillverkades på 60-70 talet?

InläggPostat: ons 22 nov 2017, 22:23 

Mjo. Det lär inte vara så vanligt att folk kollar innan de verkligen behöver vattnet eftersom det är så dyrt. Och om man som svensk verkligen behöver vattnet så är det väl rätt troligt att det är rejäl SHTF och då kanske det inte är så lätt att få tag i företaget. Även om det inte har gått 50 år.

Palle500 skrev:
Och hur? Internet och företaget lär inte finnas kvar så som vi är vana att göra idag. Så hur kan man tro på att 50 årig garanti kan införlivas?

InläggPostat: fre 24 nov 2017, 11:17 
Palle500 skrev:

Jag tror att man mest skall se garantin som ett marknadsföringsknep som talar om hur himla bra produkten är, eftersom garantin är så lång. Men jag tycker man skjuter sig själv i foten genom att tala om att garantin inte gäller om burkarna blir kalla eller fuktiga... :smack:

InläggPostat: fre 24 nov 2017, 12:56 

Att det inte klarar att frysa är nog ett enkelt faktum. Vatten utvidgar sig och har ordentlig sprängkraft. Och det kommer folk att upptäcka inom ett år om de inte förvarar det frostfritt. Men att det inte tål fukt är illavarslande. Jag trodde aluminium var ganska säkert i det avseendet...

Nej, jag har inga planer på att säkra något vattenbehov genom att köpa de här burkarna...

Skogsbonde skrev:
Jag tror att man mest skall se garantin som ett marknadsföringsknep som talar om hur himla bra produkten är, eftersom garantin är så lång. Men jag tycker man skjuter sig själv i foten genom att tala om att garantin inte gäller om burkarna blir kalla eller fuktiga... :smack:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2