Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: sön 24 aug 2014, 22:01 
Han har i över tre år haft Casio Solar klockor. Han kan alla funktionerna och väcker sig själv på morgonen. Kanske inte så mycket BOB utan mera EDC, han sover med och har alltid klockan på.

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 14:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Fint å kunne bidra med innspill T-72!

(OT: jeg driver selv og setter sammen en GHB/72t/EDC og håper på innspill når den er klar. Bør jeg opprette en ny tråd for å få tips, eller er det en tråd som bør brukes?)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 15:21 
Crusoe skrev:
Fint å kunne bidra med innspill T-72!

(OT: jeg driver selv og setter sammen en GHB/72t/EDC og håper på innspill når den er klar. Bør jeg opprette en ny tråd for å få tips, eller er det en tråd som bør brukes?)


Du får gärna låna tråden. Min tonvikt kommer dock att vara väska för en tioåring. Det blir isf ryggsäck, kök, mat, dryck, PMR radio, förstärkningskläder, enkel första hjälpen väska från LIDL, hygienartiklar, liten fleecefilt och poncho eller fjällduk (har inte riktigt bestämt mig än).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: tor 28 aug 2014, 18:37 
Ett knep som kan underlätta att packa kompakt kan vara att använda en vakuum-förslutare. Särskilt för sådant som kanske inte normalt kommer till användning så ofta. Det gör det lätt att packa mycket kompakt och det gör att grejerna garanterat håller sig torra och rena. Exempelvis ett klädbyte som också kan fungera som förstärkningsplagg och fleece-filten. Eventuellt även en liten textad lapp som syns utifrån där det står att det är ett ombyte kläder, en fleece-filt eller regnjacka. Lätt att packa om vid behov.

Sedan kan vakuum-packningen också utnyttjas för att skicka med saker som kanske inte bör synas, men är bra att ha med. Exempelvis en kniv, extra batterier, tändare och pengar. Då kanske man undviker problem med personer som lägger sig i och inte anser att det är lämpligt att vissa saker är med.

Jag har packat bland annat regnkläder, ylleunderställ och tarp på det här viset. Blir väldigt kompakt och man kan vika så att det blir ett platt paket som precis passar på bredden och höjden i väskan, och vakuumet gör att det håller formen. Gör att man kan utnyttja en väska eller ryggsäck maximalt. Man bör även packa ner en extra väska eller plastkasse av någon form, eftersom allt kanske inte ryms när man öppnat vakuum-påsarna och det sväller upp.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: mån 24 aug 2015, 19:29 
Fortsätter med projektet nu när sommaren är över. Även andra pojken har blivit så stor att nu kör jag två likadana väskor invändigt.
Börjar med lite EDC utrustning i väskan som kan även medföras separat:
Ficklampa Fenix E12 som går på AA batterier
Pannlampa Tika AAA batterier
Lantern Glo-Toob AAA batteri
Tändstål
Tändare
Tändburk (vaselin med bomull)
Kniv
Multiverktyg (budgetmodell)
Visselpipa
Kompass
Karta
AA batterier
AAA batterier
Extra mobil + laddare USB
PMR Radio + laddare
Första hjälpen (inköpt från LIDL)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB till min son (pågående projekt)
InläggPostat: mån 24 aug 2015, 20:38 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tor 26 jun 2014, 21:28
Inlägg: 44
Nu vet jag inte hur ert esbitkök ser ut men i mitt funkar det att stoppa ditt två eller tre (beroende på väder) tabletter och koka vattnet. Tycker iövrigt att dom får bra första "bob:ar"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet