Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: mån 24 mar 2014, 19:54 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jaa, alltså, min "BOB" här inskränker sig till överlevnads asken, men i stan skulle man nog vara rätt handikappad, men mest handlar det ju om intressen man vill lägga tid på enligt min åsikt, jag menar, jag kommer knappast att ha nytta av gasmasker innan de hinner gå ut i datum osv men det är ju en kul hobby så länge det ligger på sådan nivå att det inte skadar någon menar jag. :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: tis 25 mar 2014, 20:27 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Tack för intressanta synpunkter. De flesta verkar tänka som mig runt BOB, att man inte ser några tydliga scenarion där en BOB kommer till användning.

Däremot är det naturligtvis en billig försäkring om man ändå har prylarna. Sen kan man se det som att träna sin förmåga att vara förutseende. Nu har jag själv ingen BOB men däremot flera EDC som jag också fått användning av i små vardagsmissöden.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: tis 25 mar 2014, 23:36 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
Rakkuraj skrev:
Det här är kanske en brandfackla, men jag kan svårligen tänka mig en situation idag när jag skulle behöva en BOB. Jag tänker mig att alla förändringar kommer krypande, hela det här komplexet runt energi, ekologi, klimat och det industriella jordbrukets kollaps. Inte behöver jag nån BOB för att hantera de hoten.

En BOB ska ju vara till hands när man måste fly hals över huvud och nu ser jag ingen sådan situation framför mig. När tiderna blir värre och mer hotfulla, hur ska jag då veta nör det är dags att dra och jag inte har mer tid på mig än att ta säcken och springa?

Vilka sannolika situationer ser ni framför er där ni måste fly hals över huvud?

Äntligen någon som svär i kyrkan! :D :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 09:58 
,


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 14:06 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
jallano_ skrev:
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2984134-just-nu-presskonferens-om-storbranden

Jo, men vid sådan händelse är det oftast bättre att ha en väska med rena ombyten, kontanter, en yllefilt, eventuella mediciner och kanske en mobiltelefon och lite annat färdigpackad och lättillgänglig. Inte en regelrätt BOB.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 21:15 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Glajdarn skrev:
jallano_ skrev:
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2984134-just-nu-presskonferens-om-storbranden

Jo, men vid sådan händelse är det oftast bättre att ha en väska med rena ombyten, kontanter, en yllefilt, eventuella mediciner och kanske en mobiltelefon och lite annat färdigpackad och lättillgänglig. Inte en regelrätt BOB.

Det gäller att ha rätt väska för varje tillfälle. Eller en väska för varje tillfälle. Den kallas BOB.

Att sakna BOB är att göra följande antaganden:
- jag kommer alltid att vara trygg i vårt hus
- vi kommer aldrig att behöva evakuera
- det som händer där kommer aldrig att hända här

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 21:32 
Jag förstår inte skadan i att ha någon form av BOB. Vi har alla olika scenario som vi preppar för och att ha någon form av väska eller låda där allt är samlad, hur skulle det kunna vara negativt det?
Spelar inte stor roll om det är rena kläder och kontanter eller skyddsmask och jodtabletter som är i. Var och en bor på olika platser i landet och som jag bor idag kan inte jämföras med någon skogsmulle mitt i bushen. Men även bushen kan börja brinna....

Sen att man måste ha någon perfekt definition av vad BOB är tror jag inte på. BOB är väska elle påse som du har samlat bra att ha, vid nödfall, grejer i.
Tror du att du aldrig kommer att hamna i någon sådan situation? Då avundas jag dig, verkligen! :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 21:50 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: tis 01 jul 2014, 22:03 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: mån 30 jun 2014, 21:08
Inlägg: 75
Jag har tänkt att en BOB är något onödigt, snudd på nördigt, eftersom risken för präriebrand och tornados är hyggligt liten i detta landet.

MEN! Nyligen upplevde jag en situation där jag och familjen med kort varsel fick ett behov av att åka till en annan del av landet. Då insåg jag vilken "onödig" tid det tog att leta reda på rena ombyten, packa, fixa matsäck, osv. Därför går jag nu i tankar kring något som kan likna en BOB, men för hyggligt urbana situationer.

Saker jag gladde mig åt att jag packade med:

- 12V mobilladdare för att ladda mobilen på vägen (lång resa och många samtal på vägen)
- frystorkat, så kallad "grönpåse" att äta på vägen + sked
- termos med varmvatten
- ombyte för tre dagar (3 par strumpor, 3 underkläder, 3 t-shirts)
- liten badhandduk
- tvål
- tandborste + tandkräm
- liggunderlag + inomhussovsäck/sommarsovsäck
- kläderna jag gick och stod i

Saker jag saknade/hade kunnat ha nytta av:
- Y3 tvättmedel (när man inte vet hur länge man blir borta och inte vill ta med hela garderoben)
- regnkläder - även mot vind
- "vanlig" 230V mobilladdare
- godis/nötter på vägen, eller för att hålla upp humöret lite
- kontanter

Jag tänker mig situationer som "Någon vill mig illa och jag ska bo hos kompisar ett tag", "Tanten hittade kvitton på min surv-utrustning, så jag måste bo borta tills hon lugnat sig", eller "Faster Greta i Gnesta blev hastigt dödssjuk, jag måste åka och hälsa på". Alltså inga bushman-grejer, men det kanske fortfarande är en BOB för det...?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 02 jul 2014, 00:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
prepperpepper skrev:
Jag har tänkt att en BOB är något onödigt, snudd på nördigt, eftersom risken för präriebrand och tornados är hyggligt liten i detta landet.

MEN! Nyligen upplevde jag en situation där jag och familjen med kort varsel fick ett behov av att åka till en annan del av landet. Då insåg jag vilken "onödig" tid det tog att leta reda på rena ombyten, packa, fixa matsäck, osv. Därför går jag nu i tankar kring något som kan likna en BOB, men för hyggligt urbana situationer.

Saker jag gladde mig åt att jag packade med:

- 12V mobilladdare för att ladda mobilen på vägen (lång resa och många samtal på vägen)
- frystorkat, så kallad "grönpåse" att äta på vägen + sked
- termos med varmvatten
- ombyte för tre dagar (3 par strumpor, 3 underkläder, 3 t-shirts)
- liten badhandduk
- tvål
- tandborste + tandkräm
- liggunderlag + inomhussovsäck/sommarsovsäck
- kläderna jag gick och stod i

Saker jag saknade/hade kunnat ha nytta av:
- Y3 tvättmedel (när man inte vet hur länge man blir borta och inte vill ta med hela garderoben)
- regnkläder - även mot vind
- "vanlig" 230V mobilladdare
- godis/nötter på vägen, eller för att hålla upp humöret lite
- kontanter

Jag tänker mig situationer som "Någon vill mig illa och jag ska bo hos kompisar ett tag", "Tanten hittade kvitton på min surv-utrustning, så jag måste bo borta tills hon lugnat sig", eller "Faster Greta i Gnesta blev hastigt dödssjuk, jag måste åka och hälsa på". Alltså inga bushman-grejer, men det kanske fortfarande är en BOB för det...?


Det är ju upp till var och en vad som skall ingå i BOB, men jag tycker du redan fått ihop en skaplig plan för en BOB!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: lör 02 aug 2014, 19:16 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
prepperpeppers BOB-bygge låter rimligt.
Min kriterier för en BOB är följande:
- Den är för när man måste lämna hemmet ögonblickligen.
- Den är för ca 3 dygn

Att man på 30 sekunder skulle behöva vapen, ammunition och campingutrustningen känns ganska långsökt även om det kul att spekulera kring. Vad man behöver som BOB är i princip en IKEA-påse med ombyteskläder åt alla i familjen och hygienartiklar. Den kommer till användning när man blir inackorderad på hotell pga. olycka eller liknande. I så gott som alla andra fall har man tid att packa i lugn och ro.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: sön 03 aug 2014, 13:42 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 27 okt 2013, 15:54
Inlägg: 6
Min BOB består bland annat av 2 sorters Överlevnadsknivar (Bear Grylls Ultimate Survivalknife, Gerber LMF II) Fällkniv, Multitång, Vikbar Handsåg, Tändstål, Sjukvårdsmaterial + Värktabletter, Vattenreningstabletter, Myggmedel, Stormkök, Torrmat, Konserver och Pulverkaffe för några dagar, Törvestickor, Torkad Skägglav, Näver, Tarp, 4 fulla Vattenflaskor, Regnställ, Skoputs till Kängorna (För att stå emot vätta) Rep, Paracord, Vikbar Fältspade, Mössa, Handskar, Extra Klädesombyte, Hygienartiklar, Kortlek.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 10:51 
Många har kärnkraft på tok för nära inpå för att kunna känna att de har gott om tid om något skulle hända, detta är nog den anledning som skulle motivera mig till att ha någon slags BOB som klarar några dagars oreda.

Skulle det hända och folkmassorna börjar röra på sig är det inte alls dummt att ha tillgång till egen mat, gissar att myndigheternas katastrofplaner inte kommer leverera den trygghet skrivbordsfolket räknat ut att planerna skall ge. :hm:

Här uppe i norr är det väl kolahalvön som bjuder på närmsta hotet, men Finnarna vill ju smälla upp ett kärnkraftverk i norr så trygghetskalkylen kanske får kalkyleras om med tiden.

Brand är ju en annan situation, men i mitt fall ser jag inte att något kit skulle vara nödvändigt om inte samhällssituationen förändrats. Däremot ser jag att en färdigpackad BOB är praktisk att kunna slänga in i bilen då man skall åka ut i mer glesbefolkade områden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 13:04 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tor 22 okt 2015, 10:40
Inlägg: 81
Intressant tråd, jag är nog lite delad kring detta.

För mig känns sannolikheten låg att något skulle hända som gör att jag och familj behöver ta oss till BOL (eller motsvarande), men ändå är sannolikheten > 0 vilket för mig är incitament till att ha någon sorts BOB iaf. Det scenario jag ofta brukar fundera på är en kris i samband med bilkörning då jag åker ofta och långt. Exempelvis om man är ute sent på kvällen med familjen påväg norrut och bilen kraschar / havererar och det är -20 ute. Ingen hjälp kommande 8-12 timmarna osv. Det scenariot känns ändå inte helt otänkbart. Alternativt att man själv hittar någon längs vägen som just utsatts för olycka.

Men i ärlighetens namn så är jag också ganska skeptisk till att det blir så att man måste lämna hemmet och extrahera till BOL, däremot tycker jag det är dels psykologiskt bekvämt att ha någon sorts förberedelse (har inget avancerat i dag i form av BOB) men också kan det nog vara bra att ha en BOB, revidera den då och då samt fälttesta för att få erfarenhet och träna upp kompetenser. Vissa saker kanske kan komma till nytta i andra icke-kris-sammanhang.

_________________
https://tacticalfitblog.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOB, vad ska jag med den till?
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 16:31 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag tänkte också att det var onödigt fram tills jag skrev en text till min sambo om säkerhet och insåg att jag knappast kan förvänta att hon nedkämpar inkräktare om hon är ensam. Bättre då för henne att fly. Gäller även brand då vi bor i radhus och grannarna kanske tänder på. Och min kvinna ska fan inte behöva sjappa i trosorna och springa barfota i snön. En BOB kan ses som ett förvaringsutrymme för viss utrustning också så det är ingen stor grej att sätta ihop och låta stå.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet