Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOL =/= Tillflykt
InläggPostat: fre 20 jun 2008, 02:37 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Lite kryptisk rubrik, men vad jag menar är alltså att diskutera situationen där din Bug Out Location av någon anledning inte är din tillflykt, alltså inte en plats som du själv har förberett för ett liv efter SHTF/TEOTWAWKI.
I tråden "BOV teori" under "fordonet" så nämner jag att jag har tre rimliga BOL som ingen av dem är en tillflykt. Detta är naturligtvis ingen optimal situation, men för många av oss är det en realitet, tvingas vi evakuera vår primära bostad så är vi illa ute ur förberedelsesynpunkt, vad har vi för tänkbara BOL i form av sommarstugor (som inte är lämpliga /inte förberedda som tillflykt), föräldrahem eller andra släktingar eller vänner som vi vet att vi kommer att vara välkomna hos om samhället går åt skogen, hur ser situationen ut hos dem? Hur kommer försörjningen att klaras om vi tar os dit i en SHTF eller TEOTWAWKI situation?

Mina tre sannolika BOL är följande: En sommarstuga från femtiotalet på 4000M2 tomt 1 meter över havsytan mitt i ett större sommarstugeområde nära forsmark, förberedd med mat för några veckor och med ved till öppna spisen, finns båt, nät och fiskespön. Finns handpumpade brunnar i området, men brunnen på gården är borrad och försedd med elektrisk pump, ingen vedspis, primär uppvärmning av huset är direktverkande el, illa isolerat då det är byggt som sommarstuga. Inte lätt att göra tillflykt av, hålls dock lite förberett.

Min Far och styvmors bostad i litet brukssamhälle ca femton mil från uppsala, trettiotals trävilla mitt i samhället, 1500 m2 tomt, vedeldad värme, en vedkamin med kokmöjlighet i huset, normalfyllt skafferi, halvdåligt vedförråd. Läget mitt i samhället gör det olämpligt som tillflykt, men vid lokal SHTF i Uppsala eller i Uppland så kan det vara en bra BOL.
Svårt att få far och styvmor att öka på förråden, de lider av missriktad lojalitet med samhället som helhet och menar att de vill vara del av folket och göra sitt för att klara samhället igenom en kris, de förstår inte att man hjälper bäst från en styrkeposition.

nummer tre är min farbror utanför Borlänge, en stor villa med ytterligare bomöjligheter på gården, ca 10 hektar mark. Välfyllt skafferi och frys. Vedspis i köket, traktor, hästar, vedvärme och gott om ved. Ligger lite för nära samhället, men så länge lag och ordning upprätthålls i staden så är det en bra BOL, bör finnas plats för mig både på åkern och runt matbordet, särskilt om jag för med mig nyttiga redskap och förnödenheter.

Ingen av dessa är någon idealisk tillflykt, men som BOL har de sina egna speciella fördelar och nackdelar.

Hur ser din situation ut?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 15:20 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag har mitt primära BOL i mina föräldrars hus som ligger på gränsen till ett stort naturreservat. Österut i ungefär en 80gradig vinkel från huset finns inga andra hus på någon mil. Gott om fisk och vilt och släkten har flera hus i området där det även finns en del vapen.

Vedeldat hus, egen brunn med möjlighet att hämta vatten utan ström, massa vildmarksutrustning och verktyg, egna åkrar med potatis och säd - kort sagt i mångt och mycket det optimala stället att överleva riktigt länge på.

Enda problemet är väl att inga i min generation har valt att stanna kvar på landet och bedömer att om 10 år eller så kommer många av de som underhåller husen trilla av pinn. Eftersom jag troligtvis inte kommer att ha råd att köpa loss markerna (för långt att pendla till riktigt jobb) så kommer nog denna möjlighet att då förloras. Framförallt känns det surt att förlora jakt och fiskerätterna.

Har dock planer på att utnyttja min del av arvet till att köpa en jordbruksfastighet någonstans i dalsland, redan börjat kolla på objekt där och om inget radikalt händer i prisutvecklingen ser det mycket lovande ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 15:27 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Nu vet inte jag vad du har för utbildning, men det kanske går att hitta vettiga distansjobb, eller själv skapa ett arbete där du kan bo på släktens gårdar. Om gårdar och hus är saker som varit i släkten länge kanske att det går att väcka funderingar hos syskon, kusiner och annat och få någon eller några att flytta tillbaks för att hålla traditionen levande.
Om fastighetsvärdena inte är alltför höga som andel av egen förmögenhet kanske de kan behållas som fritidshus och odlingsbar mark arrenderas ut så behålls jakträtt och möjlighet att använda platsen som tillflykt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 15:54 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
mm, men för att lösa ut nödvändiga arvslotter skulle det behövas närmare 2 miljoner. Och med tanke på att man faktiskt inte vet om TEOTWAWKI inträffar om 5, 10 eller 50 år känns det som att det kraftigt skulle begränsa utvecklingen i mitt civiliserade liv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 16:02 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Som sagt, jag vet inte hurdan situationen är, eller vad det finns för pengar och andra resurser runtomkring, men för mig i mälardalen känns det som att två miljoner för ett fritidsboende är ganska billigt. Finns det jaktmarker så finns det rimligen skog som till viss del kan avverkas för att delfinansiera, har du arvslott så kommer du undan topplån för att lösa ut de övriga. Visar du intresse för att driva gård, om än inte omgående så kanske att du bara behöver lösa ut laglotter istället för hela arvslotter. Om du bara behöver lösa ut laglotter så blir dessutom en gård som du kanske rentav hyr ut för att ha råd att behålla till en resurs om du behöver ta lån i stan, den blir säkerhet så att du slipper topplån på lägenhet eller villa i stan.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 19:33 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
En sommarstuga från atronhundratalet på 4000M2 tomt 50 meter över havsytan i skogen med grannens åker femtio meter bort. Ingen mat än men förråden kommer under våren. Primär uppvärmning av huset är direktverkande el men vedpanna är på väg under 2009, elproduktion likaså. Bäck på tomten och bra fiskevatten nära.
Den kommer succesivt utrustas med mat, mediciner, fiskeutrustning, käder och andra nödvändigheter.

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 24 jan 2009, 20:06 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Jag har inget sådant förberett, och jag har som student inga ekonomiska resurser att förbereda något. Jag har min BoB, och med den får jag bygga mig en tillvaro i skogen efter förmåga, om allt kolapsar. Jag tillhör nog de som tror på att .gov reder ut det till slut, jag är inte förberedd på apocalypsen.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: BOL
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 13:51 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
BOL Lista

Har flera alternativ men inget som är mitt eget. :( Så det är ett pågående
projekt. Jag och frun letar efter en gård med skog..

Mor - Villa 17 Mil NÖ inga förberedelser
Far - Villa 10 mil V , Vedpanna eget vatten, Traktor
Svärföräldrar Gård 7 mil NÖ, Ved, Vatten Jakt 120 hektar, Traktorer mm
Farföräldrars gård + Stuga 10 mil V, Vatten, Jakt 37 hektar, Står tomt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 14:38 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Morgan_cat, i ert ställe skulle jag ta ett snack med farföräldrarna, jag misstänker att deras gård är den som är mest lämpad ur synpunkten de boendes kunnande, det är förmodligen också de personer som har störst hjälp och glädje av en uppdykande ung familj och inte minst, störst chans att råka få överta gården. Ett tips på sommarnöje, åk dit och hjälp till med vedhanteringen i ett par dagar, så får du till stånd ett trevligt och naturligt umgänge, vet att de har ved över vintern och vet att stället är förberett om ni behöver lämna staden.
I Jämtlandstrakten så tror jag dessutom att västerut kan vara bättre än norrut ur odlingssynpunkt, å andra sidan så är tio mil väst mitt i fjällen och kanske sämre växtzon pga det.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 25 jan 2009, 22:04 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Nummer ett är bug-in, ska mycket till innan jag lämnar min bostad, den är inte optimal på något sätt, men tror jag har bättre chans där än någonstans i närheten. Har ingen bil så bug-out blir till fots eller med cykel.

Om jag måste fly så blir det till mina föräldrar ute på landet 17mil bort. Jag ska prata med min mor om saken, hon är mest förstående för den här typen av tankar i familjen, och göra ett byte där jag flyttar all min bråte som står förvarad där men lämnar lite överlevnadsprylar istället.

Det finns inte jättebra möjligheter att göra mer än odla lite grönsaker, frukt och nötter där men det är bättre än staden jag bor i nu. Dessutom bor det flera bönder som kommer producera ett överskott på mjölk, kött och spannmål om de måste sälja lokalt och släkten har jaktmark och fiskerättigheter i närheten, nån form av arbete borde jag kunna göra (blir väl fler fysiskt krävande arbeten när maskiner i jord och skogsbruk slutar gå) och min familj är rätt etablerad i den trakten och det är garanterat en säkrare plats att vara på än en stad...

Inte en toppenlösning, men det bästa jag kan komma på på kort sikt.

Nästa termin är min sista under studierna och jag vet inte riktigt var jag hamnar sedan, men ett hus på landet som kan konverteras till en bra bug-in är mitt mål.

På lång sikt, så där en tio år, kanske det är aktuellt att släktgården säljs och då får vi se vad som händer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Problem
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 13:01 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Sprithitler:

    Du har delvis rätt.. Tyvärr är båda sedan nästan 10 år bortgångna
    så anledningen till att det står tomt är just denna. Men gården har
    sina fördelar: som ägande situationen ser ut nu så äger min far den.
    Så jag och min bror kan göra i princip vad vi vill där...

    Problemet är att det har blivit familjens förråd av gamla möbler bilar mm
    Mycket jobb innan det är beboeligt.. Men en bra alternativ BOL. Om SHTF
    skulle jag förmodligen få hjälp av min bror också.. En av de praktiska
    sakerna är höjden över havet 250m+


Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 jan 2009, 15:07 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Om din far äger gården och du och din bror är hans enda arvingar så kan jag inte föreställa mig en bättre BOL än den gården. Sätt igång och visa intresse för den, städa upp den (därmed inte sagt att du kör bort gamla bilar och möbler, bara arrangerar dem bättre), röj eventuell vildvuxenhet om den legat för fäfot de senaste tio åren eller mer, fyll vedboden och farmartanken ordentligt och börja ladda skafferiet och matkällaren. Se över taken på hus och uthus, se över fönsterbågar och sådant och se till att växtligheten inte utsätter husväggarna för risker. Kort sagt, lägg några veckor på att ta bort inlett förfall och lägg sedan någon vecka per år på att motverka förfall så har du en fantastisk resurs. Vägen som passerar är inte E14 hoppas jag, lite mer taktiskt att bo utom synhåll från den om det kommer flockar med Sheeple på flykt till stugbyarna i åre och Duved, eller på flykt till Norge.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 jan 2009, 04:39 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Ej E14

Platsen Ligger ca 1,5 mil i 90 grader från E14.. Långt borta från allt
ca 5 km till närmaste granne... Så det finns fördelar :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 jan 2009, 04:45 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Låter ju som en smått perfekt BOL, egen skog, så lägg upp ett förråd med bågsågar och yxskaft, En vindsnurra och en solfångare samt några torrladdade batterier skulle förmodligen också platsa bra i förrådet. Var får man tag på torrladdade batterier förresten? Är det bara att beställa torrladdade fritidsbatterier med Syra i flaska bredvid ifrån biltema?
I lumpen så sade de att torrladdade batterier hade fantastisk livslängd i förråd.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 jan 2009, 14:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
sprithitler skrev:
Var får man tag på torrladdade batterier förresten? Är det bara att beställa torrladdade fritidsbatterier med Syra i flaska bredvid ifrån biltema?
I lumpen så sade de att torrladdade batterier hade fantastisk livslängd i förråd.


När jag köper bilbatterier till firman hos den lokala bildelsnasaren, fyller han på syra när jag hämtar, eller skickar med en liten fyrkantig flaska brevid så får jag fylla själv.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet