Jag har funderat då och då på flygplan som BOV. Jag bor i ett innerstadsnära område i Uppsala, men bara två kvarter bort finns ett stort gräsfält, det klipps aldrig, men det är ganska jämnt.
Med en åkgräsklippare skulle jag kunna klippa en tillräcklig startbana på en halvtimme och med ett ultralätt plan med demonterbara vingar kunde jag ha planet stå på gården, hänga trailern med plan och vingar efter bilen, köra de två kvarteren till gräsfältet, montera vingarna och dra, utan att bekymra mig om bilköer eller om banditer längs vägarna. Med en Autogiro
http://www.fly4fun.se/calidus-gyrokopte ... d-157.html Skulle jag förmodligen kunna slå upp en tälthall över planet hemma på gården och taxa längs gatorna till gräsfältet och lyfta därifrån. Somliga av oss bor redan på egen gård, där kunde man i princip ha planet stå bakom huset redo för Take off, bortsett från att det är svårt att vara hemlig när man flyger så skulle ett UL-plan dels vara en BOV med många fördelar (och en hel del nackdelar) och dels kunna vara lämpligt för kommunikationer över lite längre avstånd eller bara för spaning. Ett tvåsitsigt UL-plan kan köpas för ibland nedåt 25000 på blocket med fortfarande månader av luftvärdighet kvar före nästa översyn.