Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 15:56 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag har funderat då och då på flygplan som BOV. Jag bor i ett innerstadsnära område i Uppsala, men bara två kvarter bort finns ett stort gräsfält, det klipps aldrig, men det är ganska jämnt.
Med en åkgräsklippare skulle jag kunna klippa en tillräcklig startbana på en halvtimme och med ett ultralätt plan med demonterbara vingar kunde jag ha planet stå på gården, hänga trailern med plan och vingar efter bilen, köra de två kvarteren till gräsfältet, montera vingarna och dra, utan att bekymra mig om bilköer eller om banditer längs vägarna. Med en Autogiro http://www.fly4fun.se/calidus-gyrokopte ... d-157.html Skulle jag förmodligen kunna slå upp en tälthall över planet hemma på gården och taxa längs gatorna till gräsfältet och lyfta därifrån. Somliga av oss bor redan på egen gård, där kunde man i princip ha planet stå bakom huset redo för Take off, bortsett från att det är svårt att vara hemlig när man flyger så skulle ett UL-plan dels vara en BOV med många fördelar (och en hel del nackdelar) och dels kunna vara lämpligt för kommunikationer över lite längre avstånd eller bara för spaning. Ett tvåsitsigt UL-plan kan köpas för ibland nedåt 25000 på blocket med fortfarande månader av luftvärdighet kvar före nästa översyn.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 16:39 
Och ingen inspiration från mad max alls? :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 16:52 
Utom den stora nackdelen som verkar vara priset så tycker jag att det är en otroligt bra ide med en gyrokopter. Ser att på hemsidan att en begagnad kostar 650 000 kronor. Kan det vara att Paramotor Trike är prisvärd alternativ? Tror att man kan få nya för cirka 80 000 kronor?
Bild

Jämför man marchfarten som är 70 km/t för gyrokoptern och cirka 45 km/h för en paratrike då tror jag att den senare känns mera prisvärd.
Jag har själv drömt många år om att testa Paramotor. Några här på forumet som har erfarenhet av UL eller Paramotor?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 17:05 
tyvärr bara erfarenhet av riktiga flygplan. De ni tittar på är till för ganska bra väder. Tror inte gamla UL-kärror pallar så mycket sidvind eller vindbyar speciellt bra. Dessutom bruakr motorerna vara extremt opålitliga tyvärr.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 17:06 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Autogyron har dessutom som det verkar dålig räckvidd, så har paratriken vettig räckvidd (minst trettio mil) så vore den nog en väldigt bra idé om man bor så som jag gör. Ha det mesta prepositionerat på sin BOL, ha bränslecache på vägen och bara taxa ut från gården via asfaltsgatan till gräsfältet, veckla ut fallskärmen, lasta sin packning och/eller passagerare och bege sig.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 18:37 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Go for it.

Du kommer längre på en liter i ett Ultralight än på en liter än i en Volvo... och ännu längre om vindarna är med dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 18:43 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
The nurse skrev:
tyvärr bara erfarenhet av riktiga flygplan. De ni tittar på är till för ganska bra väder. Tror inte gamla UL-kärror pallar så mycket sidvind eller vindbyar speciellt bra. Dessutom bruakr motorerna vara extremt opålitliga tyvärr.


Ja gamla UL-kärror är väl inte för mycket att lita på i hårt väder och kanske inte heller vad gäller motorernas driftsäkerhet, men som del i en PACE-kedja så torde de inte vara att förakta. modernare UL-kärror ska i många fall klara ganska mycket väder, men de blir å andra sidan en större kostnad och kräver nog att man är BLT eller ekonomiskt oberoende för att kunna motivera som BOP.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 18:45 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
takiman skrev:
Go for it.

Du kommer längre på en liter i ett Ultralight än på en liter än i en Volvo... och ännu längre om vindarna är med dig.

Inte minst då man kan antas sitta i kötrafik a tre liter milen på trots allt ganska krokiga vägar med Volvon medan man tar fågelvägen med optimalt driftsekonomisk hastighet med UL-planet

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 20:11 
har lite kompisar som flyger
en hadde en vettig ulkärra som han sålde förra året, prisklass runt 100kkr
den hadde plats för två med kabin,
jag hadde inte haft den som fjärde utvägens flyktfordon
beror lite på hur man bor med
för den som bor i tätbefolkade områden så är igenkorkade vägar ett större bekymmer, men inte för mig

planet funkade upp till ca 5m/s utan bekymmer, troligen 10 om man har god vana
kan kolla om det är intressant
aktionsradien är medioker, runt en dags cykling för ett fetto som mig
eller 10 mil kanske det dubbla beroende på vind och last

den klarade att lyfta från gräs. även om det är lite tyngre

sedan måste man lära sig att flyga det med, kostar en del, till skillnad från andra fordon så krävs det lite hjälp, och man kan inte fuskköra i civiliserade trakter utan det märks, tyvärr

fanns en sak från finland på nätet för några dagar sedan, ul plan för vatten start/landning

jag hadde hellre haft helikopter, ännu dyrare, ännu svårare att flyga, min tid orrk och intresse räcker inte till det så det får bli fyrhjuling som primär bov


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 23:27 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:49
Inlägg: 144
Ort: Uppsala
Förra sommaren såg jag ett slags UL-plan som var baserat på en slags flatbottnad båt. Planet kunde tydligen landa på både land och vatten, fast den förde ett jävla oväsen. Det gick utan problem att ha 2 personer med packning ombord.
Låter som ett alternativ om man bor nära vatten och endast är intresserad av spaning eller en snabb flykt.

_________________
Det en vet, vet ingen. Det två vet, vet två. Det tre vet, vet hela världen. (OpSec regel nr 1)

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: mån 02 maj 2011, 23:31 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
The nurse skrev:
Och ingen inspiration från mad max alls? :notme:


Faktum är att jag inte sett en hel Mad Max film. Borde se till att göra det någon gång. får hoppas på att valda delar av min önskelista blir verklighet så att man kan göra det med stil.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: tis 03 maj 2011, 00:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Ah, Cowardheart...

Om jag ingenstans förstör några romantiska föreställningar om vederbörande eller filmplaner så måste jag säga
nåt om detta mitt största och kanske ende hatobjekt inom artistvärlden.

Mel Gibson ska enbart bojkottas. Han är en religiöst deviant ond person som straffar sina barn med fysiska uppläxningar.
Detta satt han och outade i intervju med Stina Dabrowski många år sedan. Typ skröt. :evil:

Äckel!

Han borde varit borta och gone från åtminstone Sverige som håller fanan högt vad gäller barnmisshandel. Moralisk och personlig
konkurs.

Moi ser ALDrig en film med honom. Kräks. Jäkla hycklo som dessutom ska spela jesusfilmer och allt. Han kan aldrig, aldrig, aldrig bli eller
vara en hjälte.

/T

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: tis 03 maj 2011, 19:10 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag skulle inte vilja ha ett UL-plan av de anledningen att om analyserar SHTF så betyder det att en fläkt genererar höga vindar samt flygande bråte (skit). Och eftersom Murphus lag gäller vid en SHTF så borde det troligast vara mellan dåligt väder till super dåligt. Jag skulle hellre satsa pengarna på en bra 4x4 och en cross som back upp. Eftersom en cross är billigare och samtidigt kan användas till fysisk träning så vore det ett mer realistiskt alternativ.

Ett annat problem med ett UL-plan är att det tar ett tag innan du är iväg vilket kommer att dra till sig folk och blickar och säkert både en och annan som vill "lifta" eller så.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: ons 04 maj 2011, 00:19 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Var några britter som flög runt hela australien i UL plan. Hade både bra och dåligt väder så de duger till ganska coola saker :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOP, Bug Out Plane
InläggPostat: ons 04 maj 2011, 06:51 
http://www.dn.se/ekonomi/planet-som-inte-kraver-pilotlicens


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet