Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bostadsbubblan
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 22:42 
The grey man

Med risk för att sticka ut hakan för långt.... Bostadsbubbls handlar i min värld om utbud o efterfrågan..... Dvs när hyresrätterna går till mer behövande (sic) så tvingas föräldrar gå i borgen för sina telningar....Så att de äntligen blir av sina egna.... Ekorrehjulet rullar på...

InläggPostat: fre 25 maj 2018, 23:01 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Det börjar pysa lite här och var, tycker jag. Jag har vid några tillfällen den senaste tiden, träffat på unga människor som lämnat en storstad för min bostadsort. De berättar att det söker sig hit för en lugnare tryggare framtid för sig själva och sina barn. Lite för mycket av ett en "ren tillfällighet" känns det som. Säljer man sin bostadsrätt i storstaden, är man oftast skuldfri och har en summa att delfinansiera ett nytt boende på mindre ort, varpå det nya bostadslånet inte blir så tungt att bära. En bostadsbubbla kommer att drabba det större orterna betydligt hårdare än de mindre och det vet folket som bor där om. Fenomenet "white flight" har i USA fått långtgående ekonomiska konsekvenser i många områden och kan mycket väl vara en bidragande orsak till en briserande bostadsbubbla i Sverige. Som sagt det börjar pysa lite här och var och pyser folk, så pyser stålarna och ekonomin kraschar.

InläggPostat: lör 26 maj 2018, 09:09 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Citera:
120 träffar 24 maj 2018. Så det verkar variera lite för mycket för att vara en måttstock på bostadsbubblan?

Och idag lördag 25/5 109 st. Kan nog vara som du säger. Man kanske behöver förstå mer hur de jobbar, eller så är det inget som går att använda.

InläggPostat: tor 31 maj 2018, 01:49 
Användarvisningsbild

Jag har funderat lite på det här med bostadspriserna, hushållens överbelåning, ränteavdragens varande och amorteringskrav. Som jag ser det så är det en balans på knivseggen. För att förhindra överbelåning och en bristande "bostadsbubbla" så inför man alltså amorteringskrav. Men detta kan ju också leda till att "bostadsbubblan" spricker då bostadskostnaden blir dyrare. Människor med stora bostadslån får svårare att få ekonomin att gå ihop och kanske därför väljer att sälja. Försäljningen går trögare då folk börjar inse att det kommer att kosta mer än det smakar. Då marknaden mattas av så faller bostadspriserna och därmed så finns risk att "bostadsbubblan" spricker i alla fall!?

Tänker jag rätt eller?

InläggPostat: tor 31 maj 2018, 02:49 
Tränar vakthöns

Visst, men om en liten bubbla spricker gör det mindre skada än om det fått växa sig mycket större. Bättre några kattklös i ballonghopen, än att de betydligt mer uppblåsta ballongerna dalar ned på tusentalstals igelkottar och därigenom handlöst exploderar samtidigt.

Charlie** skrev:
Jag har funderat lite på det här med bostadspriserna, hushållens överbelåning, ränteavdragens varande och amorteringskrav. Som jag ser det så är det en balans på knivseggen. För att förhindra överbelåning och en bristande "bostadsbubbla" så inför man alltså amorteringskrav. Men detta kan ju också leda till att "bostadsbubblan" spricker då bostadskostnaden blir dyrare. Människor med stora bostadslån får svårare att få ekonomin att gå ihop och kanske därför väljer att sälja. Försäljningen går trögare då folk börjar inse att det kommer att kosta mer än det smakar. Då marknaden mattas av så faller bostadspriserna och därmed så finns risk att "bostadsbubblan" spricker i alla fall!?

Tänker jag rätt eller?

InläggPostat: lör 02 jun 2018, 06:59 
Användarvisningsbild

Nej, jag tror tyvärr inte det har varit en liten bubbla...
Den senaste personen jag känner som nyligen sålt sin villa i Stockholms förort och flyttat till lägenhet istället, räknade jag ut snittvärdeökniningen till mer än 25000 VARJE MÅNAD under ca fyra års tid. Och priserna har ändå gått ned lite där sista tiden.
25000 kr skattade pengar motsvarar 33350 kr i lön/månad. I en kommun med 21000 kr i medianlön. Vem betalar i slutänden? Det var ju någon som köpte huset nu, men vad händer i september/oktober när många skilsmässor lämnas in efter sommaren och husen ska säljas?
Kanske får vi som på nittiotalet dessutom någon form av kraftfulla externa krafter som hjälper upp räntorna också för att verkligen få blodet att flyta på gatan så att säga.

Kanske dröjer det ännu längre, men det är nog så att när minskningen kommit ned på nivåer under vad folk gett för några år sedan när de flyttade in så kommer rädslan i marknaden på riktigt.

Börjar kännas som att lägga undan som om det är 6% ränta på huslånet kanske inte är så dum idé.

InläggPostat: lör 02 jun 2018, 23:35 
Tränar vakthöns

Visst är det en bubbla men jag antar att den bara hade växt och växt och växt tills det blev en våldsam explosion om de inte hade gjort något åt det. Med tanke på handelskrig och annat kan det ske ganska snabbt ändå. Men jag tror inte någon tänkte sig att det skulle bli handelskrig när de utredde och la fram förslaget. Kanske inte ens när lagen gick igenom. Trump borde teoretiskt sett ha varit för mycket affärsman för att hitta på något sådant. (Mýcket teoretiskt...)

Gloomyvice skrev:
Nej, jag tror tyvärr inte det har varit en liten bubbla...
Den senaste personen jag känner som nyligen sålt sin villa i Stockholms förort och flyttat till lägenhet istället, räknade jag ut snittvärdeökniningen till mer än 25000 VARJE MÅNAD under ca fyra års tid. Och priserna har ändå gått ned lite där sista tiden.
25000 kr skattade pengar motsvarar 33350 kr i lön/månad. I en kommun med 21000 kr i medianlön. Vem betalar i slutänden? Det var ju någon som köpte huset nu, men vad händer i september/oktober när många skilsmässor lämnas in efter sommaren och husen ska säljas?
Kanske får vi som på nittiotalet dessutom någon form av kraftfulla externa krafter som hjälper upp räntorna också för att verkligen få blodet att flyta på gatan så att säga.

Kanske dröjer det ännu längre, men det är nog så att när minskningen kommit ned på nivåer under vad folk gett för några år sedan när de flyttade in så kommer rädslan i marknaden på riktigt.

Börjar kännas som att lägga undan som om det är 6% ränta på huslånet kanske inte är så dum idé.

InläggPostat: lör 09 jun 2018, 20:53 
Är det OK att klappa björnen?

Så länge det finns jobb som kan betala månadskostnaderna. Man behöver inte amortera under 50%? Ligga och jäsa.. Tror gemene man att räntan kommer ligga på nuvarande % för evigt, vad har man för reserver om man börjar hamna på som sagts tidigare 6%? Alla tror att något magiskt ska hända att man ska göra ett klipp och bli skuldfri. Enda sättet att bli skuldfri är att ändra livsstil. Sälja i storstan och köpa på landet. Ställa om. Hitta nya jobb och ändra livsstil helt.
man lär väl inte få lika mycket i lön när man går i pension?

Luftslott..

InläggPostat: lör 09 jun 2018, 21:54 
Tränar vakthöns

Om jag har fattat saken rätt kan man få över 50 procents skuld även om man inte gör något. Om man har 1 miljon i skuld och huset är värt 3 miljoner ligger man under 50 procent. Om då husets värde sjunker till 2 miljoner får man vips 50 procents skuld. Inte så kul. Men som sagt, den som är satt i skuld är icke fri.

Den högre ekonomin övergår mitt förstånd men så vitt jag begriper tror många människor (speciellt i Stockholm) allvarligt att en bostad är en utmärkt och riskfri investering som de alltid, alltid kan sälja med vinst. Många har givetvis gjort det under lång tid, men förr eller senare spricker bubblan. Så pass säger mig mitt sunda förnuft, vilket många verkar sakna...

Lodjuret skrev:
Så länge det finns jobb som kan betala månadskostnaderna. Man behöver inte amortera under 50%? Ligga och jäsa.. Tror gemene man att räntan kommer ligga på nuvarande % för evigt, vad har man för reserver om man börjar hamna på som sagts tidigare 6%? Alla tror att något magiskt ska hända att man ska göra ett klipp och bli skuldfri. Enda sättet att bli skuldfri är att ändra livsstil. Sälja i storstan och köpa på landet. Ställa om. Hitta nya jobb och ändra livsstil helt.
man lär väl inte få lika mycket i lön när man går i pension?

Luftslott..

InläggPostat: lör 09 jun 2018, 23:04 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Å andra sidan kan man olyckskorpa ett halvt liv och under tiden tjänar folk pengar de aldrig skulle kunnat arbeta ihop, och sen till slut kommer en dipp och då säger man - fattigare än de som varit med i mångåriga uppgångar: ”vad var det jag sa”.

För perspektivets skull.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: mån 11 jun 2018, 11:17 
Användarvisningsbild

somvanligt skrev:
Å andra sidan kan man olyckskorpa ett halvt liv och under tiden tjänar folk pengar de aldrig skulle kunnat arbeta ihop, och sen till slut kommer en dipp och då säger man - fattigare än de som varit med i mångåriga uppgångar: ”vad var det jag sa”.

För perspektivets skull.
Jo, och jag äger också en fastighet.

Men man bör kanske ta höjd för att räntorna kan återgå till det normala.
Och det är ju en sak att bli av med ett värde man aldrig realiserat, men en helt annan att tvingas realisera en förlust pga separation el dyl.
Tror att många går in och ökar lånen kraftigt just när man är extra sårbar.

Är det bara jag som känner igen bilden av det gravida paret som just köpt ett renoveringsprojekt och splitter ny, säkrare bil?
Koliknätter, lägre inkomster pga föräldraledighet och renoveringar som måste göras kan väl anstränga de flesta förhållanden. Lägg till en värdeminskning på huset och den sönderrenoverade familjelyckan kanske snart är där.

Kanske är jag färgad av min uppväxt där vi gick från hyresbostad till villa någon månad innan fastighetskrisen. Kanske är det annorlunda nu.

InläggPostat: mån 11 jun 2018, 14:51 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Jo, såklart. De som vinner hör vi alla talas om, de som förlorar drar sig undan och männskor runtomkring vänder bort blicken. Förlorare faller i glömska för alla utom de själva som lever det nya läget varje dag.
De största vinnarna är de som gör bostadskarriär i storstäder och säljer för att flytta till mindre ort. För om man bara köper nästa ännu dyrare hus så är ofta exponeringen kvar. Högre livskvalitet till samma höga risk.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: mån 11 jun 2018, 18:17 
The grey man

Gloomyvice skrev:
somvanligt skrev:

För perspektivets skull.
Jo, och jag äger också en fastighet.

Men man bör kanske ta höjd för att räntorna kan återgå till det normala.
Och det är ju en sak att bli av med ett värde man aldrig realiserat, men en helt annan att tvingas realisera en förlust pga separation el dyl.
Tror att många går in och ökar lånen kraftigt just när man är extra sårbar.

Är det bara jag som känner igen bilden av det gravida paret som just köpt ett renoveringsprojekt och splitter ny, säkrare bil?
Koliknätter, lägre inkomster pga föräldraledighet och renoveringar som måste göras kan väl anstränga de flesta förhållanden. Lägg till en värdeminskning på huset och den sönderrenoverade familjelyckan kanske snart är där.

Kanske är jag färgad av min uppväxt där vi gick från hyresbostad till villa någon månad innan fastighetskrisen. Kanske är det annorlunda nu.

Vet inte om vi upplevde samma fastighetskris? Men jag o min dåvarande sambo hade många tuffa år efter 92-93 krisen med räntor som käkade upp den enas lön.

Känner till några som var tvungna o jobba dubbelt Dvs ta ett jobb till för att få det att gå runt! O det var så länge sedan att tror inte att dygnets alla timmar räcker till i daxläget för att täcka upp för de mest skuldsatta! :-g När det väl skiter sig.....

InläggPostat: mån 11 jun 2018, 21:23 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

skulle tro att det är värre nu, det är större summor
bostad kostar mer i förhållande till lön och det har gått bra så länge som räntorna är låga

i och för sig så var det annurlunda på sjuttitalet, då var inflationen så hög att en del kunde bygga nytt och få ner värdet på lånen fort
inget jag upplevt utan hört från dom lite äldre som i praktiken fick husen på 20 års avbetalning
det lär inte hända framöver..

och eftersom det är en bubbla som tulpaneländet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin
så kommer en del tjäna mycket, några klara sig med nöd och näppe och en hel djävla hög få skulder för livet
dom kanske alldrig kommer komma ur sina skulder, inte så illa att dom får skuldsanering utan får betala av ett hus dom inte äger

InläggPostat: tis 12 jun 2018, 22:21 
Användarvisningsbild

slasken skrev:
...utan får betala av ett hus dom inte äger

Den insikten borde få folk änka efter före men tyvärr så är önsketänkandet bedrägligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa