Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 21:24 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
En intressant bok jag håller på att läsa just nu, den har gett mig ny energi till att hålla på med ved.
http://www.bokus.com/bok/9789127133969/ved-allt-om-huggning-stapling-och-torkning-och-vedeldningens-sjal/

Lagret börjar sina, bara 90m3 björkved kvar nu :)

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 22:00 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Ja, 90 m3 kan ju vara både mycket och litet. ;)
Hur länge räcker 90 m3 för dig, 3 år?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 22:14 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Nja jag jobbar mer eller mindre med det så det försvinner fort, men läs boken mycket intressant.

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 22:23 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 04 sep 2012, 12:35
Inlägg: 136
Ort: Norrbotten
Tack för tipset. Nu när man köpet torp med vedspis som uppvärmning så lär det gå åt lite ved.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 22:26 
Kan bara hålla med, fantastisk bok. Lite smal kanske men det är ju kul. :) /MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:11 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Ja, det var en festlig bok. Sträckläste och blev sugen på att fortsättningsvis endast handsåga och klyva med yxa men sen kom jag ihåg att det visst var 60 m3 som skulle huggas innan påsk så det fick nog bli hydraulkapat/klyvet...

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: fre 08 mar 2013, 22:32 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 28 jul 2011, 17:46
Inlägg: 77
Må slenge meg med, at boken har en god del tips og triks som er kjekt å få med seg. 174 SEK er vel anvendte penger i så måte.

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 00:24 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Passa er!

Det verkar som att denna bok får en att bli Sverigedemokrat eller någon form av grumlig traditionalist som vill tillbaka till folkhemsdagar och kvinnoförtryck om man ska tro Expressen...

Seriöst var fan är samhället påväg! Läs hela artikeln för de fåniga inslagen i en övrigt bra artikel kommer på slutet.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/veden-haller-elden-och-folket-levande/

Själv så undrar jag var man hittar personer som skriver och tycker sån här smörja. Jag söker kunskap där den finns och väldigt ofta finns den hos Dewomer och hon är kvinna och jag tror inte jag tvivlat en enda gång på vad hon har sagt, någon gång har jag varit av annan åsikt men man kan inte tycka lika om allt ju.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 01:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Man blir fan mörkrädd, när det ska ges genuspolitiska och immigrations/integrationspolitiska vinklar på en bok som handlar om vedhantering, vad krävs för att kunna utropa en egen liten stat, skild från alla floskler, flum och dyra lösningar på kvasi- eller ickeproblem, fri från hycklande och rovbeskattning?

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 18:23 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 04 sep 2012, 12:35
Inlägg: 136
Ort: Norrbotten
Det är därför jag bojkottar Aftonbladet Expressen och Svt. Man börjar funderar om det verkligen finns nån som tro på all skit som dom skriver eller visar på tv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 22:08 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Nipon skrev:
Det är därför jag bojkottar Aftonbladet Expressen och Svt. Man börjar funderar om det verkligen finns nån som tro på all skit som dom skriver eller visar på tv.

Det handlar inte om skribenterna tror på det skrivna eller inte. Det är kontroll av pöbeln. Man ska inte vara självförsörjande. Det finns tydligen nya lagar i usa som säger att man inte får odla något hemma, eftersom man inte kan kontrollera kvaliteten på det hemmagjorda. Vill minnas att samma grej hände här i sverige, norrut, med råmjölk, för något år sen? Man kunde tydligen inte (enligt någon politikers kriterier) säkerställa att råmjölk inte var farligt. Så man fick inte sälja den. Mjölkbönderna protesterade visst en kort stund genom att istället ge bort mjölken. Men de hade ju inte ekonomi att stå emot. Arla ska kontrollera all mjölk. Inga lokala bönder ska komma här och tro att de är något..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 23:17 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Lite spåra ur varning nu :)

Själv så tycker jag det verkar konstigt att självförsörjande och självständighet är så dåligt (om det inte är kvinnlig frigörelsekamp man talar om). Varför får man inte tycka att det är en bra sak? Vad är det som gör att det är en åsikt som är "dålig"

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: ons 13 mar 2013, 11:34 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Ulv i fårakläder skrev:
Lite spåra ur varning nu :)

Yeah, jag vet att ni tycker det..

Ulv i fårakläder skrev:
Själv så tycker jag det verkar konstigt att självförsörjande och självständighet är så dåligt (om det inte är kvinnlig frigörelsekamp man talar om). Varför får man inte tycka att det är en bra sak? Vad är det som gör att det är en åsikt som är "dålig"

Det är ekonomi, alltså pengar, vilket är lika med makt. Den som är självförsörjande och självständig, behöver tydligen inte köpa/konsumera företagens produkter. Vilken kund är bättre, än den som är beroende av mina produkter? Bara en som är mer beroende.

Och att skapa beroenden (eller utnyttja naturliga, exempelvis färskvatten och mat), är tydligen den mest ekonomiska strategin. Att sen utmåla det som att vara i kampen för jämställdhet, det är bara marknadsföring. Ren försäljning. Ta en kundprofil, bedöm rent objektivt vad en person är sannolik att acceptera som argument, och måla all argumentation i dessa färger. Kunden kommer acceptera det. Vi kommer acceptera att ge upp våra mjölkbönder (lokala småföretag), till arlas fördel. För jämställdheten.

Det, i sin tur, är ett symtom av den underliggande anledningen, att vi har en skuldvaluta. Det är komplicerat att förklara, men det är dagens monetära system som är utformat så att incitament liknande ovan ges till de stora aktörerna. Det är eftersom vi i en mening är beroende av själva valutan... Och det sista är ett mer komplext påstående än vad som syns. Det kräver en del för att förstå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: ons 13 mar 2013, 11:43 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ibland verkar du vara stingslig swesur...

Min ursprårningsvarning är pga att tråden handlar om det ska vara litteraturtips och inte en diskussion, alltså att det bör höra hemma i en annan tråd.

Inte något menat mot dig alltså så det är inte "vet att ni tycker det" läge.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bra litteratur om ved.
InläggPostat: ons 13 mar 2013, 21:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
:)

Jag vet att du/ni tycker det också, och jag vet inte själv om det faktiskt är en karaktäristika av mig som person, eller om det snarare har med det här engagerande/känsliga ämnet som ofta kommer på tapeten. Kanske både och.

Men jag menade inget illa eller stingsligt alls den här gången, det var faktiskt mer ett lite uppgivet svar. Inget stingsligt den här gången. Ursäkta om du tog det som så..

Vidare vet jag att det är off topic, och att det inte gillas..


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet