Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 20:27 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
En liten & nätt 12-tums bågsåg är ju inte helt fel (bild på sån i Teashirts inspirerande inlägg), till en sån finns det oftast olika blad, däribland metallsågsblad. Skulle nog dock byta ut det som brukar följa med eller plocka med ett reservblad av bättre kvalité (sandviks?).

Då kan man i alla fall såga av hänglåsbyglar och sånt även om det tar lite tid. Betydligt mera oskyldigt dessutom än kofot/bultsax om man blir tagen av nån "byamilis" (fast jag utgår att man inte är ute i ogjort väder eller är ute på fuffens)... plus att man förstås då har en såg som funkar förvånansvärt bra för ungträd & slanor.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 08 feb 2013, 20:22 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 28 jul 2011, 17:46
Inlägg: 77
Mizzarrogh skrev:
Frøyatro skrev:
Jeg har funnet et lite brekkjern på forsvarsbrukt.no som var lite og lett. Ikke større enn underarmen på en voksen mann. Har dog problemer med å finne det igjen, men den som vil kan jo lete selv. Kan hende de ikke har dem lenger...
https://www.forsvarsbrukt.no/p-323-brekkhjern-i.aspx



Är det någon som provat att beställa till sverige därifrån?


Jeg har ikke bestilt til Sverige derifra, men jeg sendte dem en epost og spurte om de gjorde det. Og de sender dit, bare send en epost så portoen blir riktig var svaret. :)

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 19:05 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Kardinalfel 1A som prepper är att släpa på för mycket prylar som kanske behövs. Många inbrottstjuvar klarar sig med en ordentlig skruvmejsel. Kofot, bräckjärn, bulstsax osv är överkurs om man inte har obegränsat med plats.

Grundregeln när man skall forcera hänglås är att inte såga i låset, vanligen går det snabbare att klippa/såga sig igenom låsbleck, grindhängen etc.

Mitt främst tips med vägbommar är att tänka utanför boxen. Attackera inte låset det är den starkaste länken i de flesta fall. Går det med lite jobb att köra runt bommen om man flyttar stenar, gräver lite? Går inte det så gräv runt någon av stolparna, fäst ett spännband/bogserlina i bilen och dra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 21:26 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 16:07
Inlägg: 79
Ort: Mitt i ingenstans
Lär man sig använda dyrkar så tar det ju ingen plats och det går nästan lika fort att låsa upp som med nyckel om man är skicklig.
Det är vad jag skulle köra med om det bara gällde att öppna diverse hänglås och dörrlås som inte är av för hög säkerhets grad.

Jag ursäktar om det är lite off topic


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 21:27 
drbengt skrev:
Kardinalfel 1A som prepper är att släpa på för mycket prylar som kanske behövs. Många inbrottstjuvar klarar sig med en ordentlig skruvmejsel. Kofot, bräckjärn, bulstsax osv är överkurs om man inte har obegränsat med plats.

Grundregeln när man skall forcera hänglås är att inte såga i låset, vanligen går det snabbare att klippa/såga sig igenom låsbleck, grindhängen etc.

Mitt främst tips med vägbommar är att tänka utanför boxen. Attackera inte låset det är den starkaste länken i de flesta fall. Går det med lite jobb att köra runt bommen om man flyttar stenar, gräver lite? Går inte det så gräv runt någon av stolparna, fäst ett spännband/bogserlina i bilen och dra.


Har hört att vägbommar ska gå att kapa med en vanlig röravskärare men har inte provat själv. Kapa isf så nära låset som möjligt och vid sen bara upp den. Vet en gammal trasig bom som ligger och skräpar i skogen så jag funderar på att testa på den. Fungerar det kan det vara bra att låta röravskäraren följa med i bilen.

OBS att detta är något som jag inte förespråkar annat än i nödfall. Åverkan på annans egendom ser jag annars som oförsvarligt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 22:08 
http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... cz6BQ3Q6Xg

Får jag förslå Force Rescue. Den hade vi i 200 båtarna och den klarar det mesta. Är dock lite tyngre men man tar en dörr eller port.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 22:19 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Jag har en bomnyckel i fickan på jobb-byxorna. Utan sådan nyckel stannar verksamheten bokstavligen. Funkar till alla bommar in till bostadsområden, mm som har hål för dessa. Är kanske värt att äga om man ska in på halvt offentliga områden i en brun situation?

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 10:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
pinnstol skrev:
Jag har en bomnyckel i fickan på jobb-byxorna. Utan sådan nyckel stannar verksamheten bokstavligen. Funkar till alla bommar in till bostadsområden, mm som har hål för dessa. Är kanske värt att äga om man ska in på halvt offentliga områden i en brun situation?


Kanske samma sak som en brandkårsnyckel? Där jag bor öppnar den just sådana bommar men det kanske är olika beroende på vart i landet man befinner sig?
Bild

En annan bra-att-ha-nyckel är en apparatskåpsnyckel
Bild
http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=1423&web=1

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 11:41 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Swedala skrev:
Kanske samma sak som en brandkårsnyckel? Där jag bor öppnar den just sådana bommar men det kanske är olika beroende på vart i landet man befinner sig?


Ja, kärt barn har många namn. Bomnyckel, brandkårsnyckel och blåljusnyckel har jag också hört det kallas.

För mig är det där en bomnyckel. Sedan finns det två modeller till, en som kallas "räddningstjänstnyckel", det är en kortare och mindre som ser ut som ett "Z" eller vinkel i slutet. Passar en del bommar och även vissa rökluckor, mm. Finns även en slags "nödnyckel" som är ett stort handtag med en platta och två piggar på. Den kan man använda om de lokala förmågorna stoppat pinnar i nyckelhålet på bommen.

För att inte gå för långt OT så har jag i min bil en kofot. Kan vara bra att ha om man vill in/ut/fram eller tillbaka. Fast jag tänker främst för att öppna fordonsdörrar vid eventuell olycka. Tror inte jag skulle satsa på kofot i en BOB, skulle hellre hoppas på turen att hitta något att bända/slå med på plats.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 13:20 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 14:25 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Hittar ingen bra bild på det, men på nätet finns "brandhänglåsnyckel" / nyckel Z30 att googla, sådan menar jag som "vinklad". http://keyserviceab.se/pdf/KeyServ_Katal13-A4_low2b.pdf. Oavsett namn och modell så räcker det med en sådan som fanns på bild tidigare här i flödet (bomnyckel 205), jag har ännu inte hittat en bom som inte går att öppna med den - såvida det inte är på en privat väg eller motsvarande med vanligt hänglås eller kod.

xsive skrev:
Det som ofta används som bomnyckel är en så kallad A-nyckel. Det är mer som en ASSA nyckel och säljs inte till privatperson.
Dom vanliga enkla bomnycklarna som var bild på ovan kan man beställa på nätet.


OT: Jag förstår inte att de här myterna om att det inte skulle finnas att köpa för privatpersoner kan fortsätta att florera. Det är ju bara att gå till en nyckelfirma och köpa. Eller ska jag heja på myten och sen sälja det dyrt i andra hand...? :lol: Jag säljer mina bomnycklar, utrop från 200 kr/st! :lol:

Kan för övrigt rekommendera ett Force-verktyg om man nu ändå vill släpa med sig något. Om jag hittat ett sådant, eller hade pengar över att köpa ett så skulle jag gjort det och lagt i t ex en BOV.

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 16:37 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: fre 28 mar 2014, 18:51 
Force Rescue säljs av Ferno Norden AB och kostar 7285 kr plus moms och frakt.
Inte det billigaste alternativet men så mångsidigt och bra. Det är verkligen ett super bra multiverktyg.

www.fernonorden.com


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: ons 18 jun 2014, 17:03 
Kershaw tomahawk är underbar att ha, lamnia.fi har till salo.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Breachingtools i BOB?
InläggPostat: ons 18 jun 2014, 20:20 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Förlåt om jag ställer frågan, men vilken "huvudnyckel" i.e bultsax rekommenderas?
Någon av Biltemas eller Julas tex? Duger de?

En fetare klyvyxa är aldrig fel att ha i BOVen. Kan mera än slägga...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet