Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bygga komplex
InläggPostat: mån 14 sep 2009, 20:25 
Nykomling

Jag har länge drömt om att köpa en bit mark lite avlägset till och gräva en bunker gjuten i cement, planerad för att innehålla allt som behöva om man skulle vara cut-off från samhället och omvärlden. Konserver etc. Resten av marken skulle kunna bebyggas med t.ex. ett vakttorn, skyttegravar, kamouflage.

Jag ser detta mer som ett hobbyprojekt än jag ser ett legitimt hot, men allt skulle göras med riktiga situationer som kan uppstå i åtanke.

Vad tror ni? Markpris, bygglov, läge, tillstånd, etc?

EDIT: kanske borde flyttas till Tillflykten-forumet

Inläggsrubrik: Re: Bygga komplex
InläggPostat: mån 14 sep 2009, 20:45 
Chefen

Taggtråd och vakttorn är en tydlig indikation på att där finns något värdefullt, kan vara större fara för en själv än för en angripare.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 14 sep 2009, 21:10 
Nykomling

Ja, men samtidigt erbjuder ett mer militariserat komplex mer beskydd. I väntan på katastrofen skulle jag och ett antal utvalda vänner kunna ha militärövningar i skogen och förberda oss på det värsta.

InläggPostat: mån 14 sep 2009, 21:35 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

känns som att det antingen blir dyrt eller ett ganska otrevligt ställe att vara på en längre tid.

Skisser, ritningar, hur ? :)

InläggPostat: tis 15 sep 2009, 00:25 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Intressant Idé

Kanske lite mycket jobb dock. Jag vet inte om jag skulle söka bygglov för en hemlig
underjordisk bunker i alla fall.

Skulle dock vara kul att höra vad kommunens bygglovshandläggare skulle säga då du
klämmer fram att du vill ha taggtråds stängsel, bunker och vakt torn.... :)

Markpriser beror ju helt på storlek och placering så det kan ju vara lite problematiskt att
få fram. Allt beror ju på Vart den skall byggas.

Som hobbyprojekt kan det ju vara intressant... Förutsatt att man har tid, pengar och resurser...

InläggPostat: tis 15 sep 2009, 12:18 
Borgmästare i Jericho

Alltså, ärligt talat, det där känns som om det gränsar till kårverksamhet. Vilket är olagligt i Sverige.

Oavsett vad tror jag taggtråden och tornet är en dålig idé. Främst pga vad som redan sagts: det drar till sig uppmärksamhet. En anläggning med staket och torn kräver också försvarare och vapen. Annars fyller det ingen funktion då staket sällan håller fiender ute om det inte finns försvarare bakom dem.

I vårt land tror jag en dold bunker är avsevärt mycket bättre som förberedelseplats. Om allt väl går åt fanders så kanske det blir aktuellt att upprätta någon form av fortifierad boplats men det skall man nog vänta med tills efter katastrofen. Såvida man inte har så mycket resurser att man kan göra en permanent, välplanerad och laglig installation innan såklart.

InläggPostat: tis 15 sep 2009, 13:24 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

bygg en stor lada över bunker.den som inget ser har inget ont av det heller.

InläggPostat: tis 15 sep 2009, 14:27 
Chefen

Den bästa survivalistcompound jag kan föreställa mig i Sverige är att köpa ett gammalt bergrum, tillse att det är i gott skick och välförsett med bränsle och gärna extern el (solfångare, vindkraft, turbin eller vattenhjul i bäck eller å) och sedan bygga bostadshus på markytan i nära anslutning till bergrummet. bergrum i anslutning till samhällen har ofta en ansluten byggnad på ytan som kan omklassas till villa. Bergrum i vildmarken har ofta mark lämplig för jakt och jaktstugor. Är ditt bergrum dolt och låst kan du ha alla dina förnödenheter där och ha ett för ohederliga människor ganska ointressant innehåll i jaktstugan.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 11 jan 2010, 23:03 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Jag är benägen om att hålla med om att det är alldeles för synligt.

Sure, ser kanske snyggt ut och tilltalar ens Mad Max sida, men att inte synas är det bästa försvaret.
Att ha en honeypot med vad som verkar vara ett schysst kap för eventuella marodörer kan ju vara något, men det får ju inte vara så att man tar sig dit bara för att kolla vad som finns där?

Tänk spaningssoldat/fältpostering istället om det blir en sån situation, inte ställer man upp torn och taggtråd då direkt, samma sak i det civila. Vill man ha 2500 flyktingar på tomten som alla tror att du har ett ton mat innanför grindarna?

Tänk snarare som Elcamel säger, bygg in bunkern i någon till synes oskyldigt och garva dig hes när folk sitter och grillar bredvid ingången till din bunker utan att de vet att den ens är där.

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 19:32 
Är det röda det som pekar mot norr?

Sorry men skit kass ide!

På "Doomsday preppers" var det nån gång nån som byggde ett slott å sa att "no one is getting in here", men faktum är att när militären kommer knackandes så kan jag garantera att dom kommer in dit ett eller annat sätt.

SHTF kommer troligtvis bli mer som Rysslands kommunism änn nått vilda västen, dvs det är inte bara en arg pöbel utan riktig militär du måste oroa dej för.

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 19:48 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Om du vill ha ett torn med rätt känsla men som inte ser så avvikande ut kunde du kanske leta tex en kraftig industribelysningsmast eller liknande som skall skrotas.
Har själv funderat över en liknande, dock mer för att jag önskat mig just en mast för antenner och att kunna spana på djur från toppen (finns ett par stora trätorn för det senare vi byggt här som smälter in bra och även är komfortabla med en liten koja i toppen med issolerade väggar och en gång plattform runt, samt skytteöppningar, vilket jag antar är exakt vad du söker), är de bara utformade som viltspaningstorn fungerar det nog, men just dessa torn är utformade enligt principen att innehållet är lätt att se och inget av värde förvaras i tornet).
Vill du ha en liten bunker för kul skull, tex att leka paintball eller så så tror jag det inte är några större problem om du befinner dig här uppe i norr och har lov på någon jordbruksfastighet eller motsvarande så länge du håller dig inom några kvadrat (tro mig, skall det vara stort kommer kostnader och arbete mycket snabbt att bli närmast oöverstigliga med normal budget...). Jordkulor är faktiskt riktigt skoj att bygga och leva i en mycket begränsad tid, men bered dig på att det är enormt mycket mer jobb att gräva ut än att bygga någonting ovanpå marken, dessutom är det en ständig kamp mot fukt och vatten så placeringen är mycket noga. (inte just egen bunker men byggde mycket jordkulor och liknande för skoj då man var liten skit, minns mest att det var veckor av grävande för att få till ett sketalitet rum där man precis kunde sitta några stycken och att de absolut måste ha takstagning frammåt vårkanten, särskilt om man gräver i sand eller lös jord, kom ihåg att göra det säkert så att du inte drabbas av farliga ras eller koldioxidförgiftning (Obs! Livsviktigt att känna till riskerna med koldioxid accumulation i slutna/begränsad ventilation rum om man håller på med detta (annars kan man dö utan att man får någon form av egentlig förvarning)!) under arbetets gång bara!).
Försök att få tag på något exemplar av kronans gamla skyttevärn handböcker där står mycket nyttigt och intressant.

Men, som sagt, utforma stället så att det ser ut som en softgun/paintball bana eller en byggnad för viltskötsel eller liknande så blir det markant lättare och kommer inte att locka till sig nyfikna ovälkommna besökare på samma vis.

Låter suspekt här och jag vet inte exakt vad du menar men om det mer är tänkt som en kul grej så är det deffinitivt mycket nöje som väntar! Kör hårt!

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 19:52 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Med det nicket och fantasier om att bygga nån form av bunkerkomplex så tror jag man börjar närma det som i Svea rikes lag kallas för olaga kårverksamhet :notme:

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 20:03 
Användarvisningsbild

Kan ju vara ide att titta på när första inlägget skrevs ? 2009 så det är nog inte så aktuellt längre och känner inte igen nicket heller .

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 20:03 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag är inte så säker på hur seriös TS egentligen är, men tycker annnars att jordkulor generellt är intressanta och klart underskattade, men som sagt väldigt svåra att få vettiga.

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 21:55 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Kan ju vara ide att titta på när första inlägget skrevs ? 2009 så det är nog inte så aktuellt längre och känner inte igen nicket heller .

AhnenErbe var Himmlers forskningsavdelning för att främja hembygden och den germanska rasens utveckling i ett globalt perspektiv. Känns nästan som ett troll när man startar en sån tråd med det namnet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa