Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cash is King? Eller hur tänker ni andra?
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 22:33 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Hur resonerar ni angående inköp.
Iom gammalmodigt tänk född -65 då gillar jag kontanter.
Blir lite nojig med internetköp a la visa kort.

Likaså vid vissa inköp i butik så är det cash som gäller. När jag tänker efter så är det nog till 95 % kontanter som gäller.
Arbetskollegor betalar luncher snuset glassen med kort....

Är själv lite nojjig vad det gäller (:) kontrollsamhället.
Hur tänker/resonerar ni andra? Är jag gammalmodig eller endast en gammal stofil? :notme:

Inläggsrubrik: Re: Cash is King? Eller hur tänker ni andra?
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 23:10 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Själv något äldre än du. 2004 övertygade en kompis mig att skaffa betalkort... Körde allt utom räkningar cash fram till dess. Nu har jag blivit väldigt slapp, gett upp liksom... Men inte helt! :P Tar alltid ut extra pengar när jag handlar på kortet. Köper jag något udda så försöker jag tänka på att använda cash, eller använda cash ganska ofta i alla fall så det inte blir för mycket preppgrejer på kortet.

Men egentligen är det nog inte preppgrejerna som stör mig utan alla spår man lämnar, vanor man har som går att läsa ur hur jag använder kortet. Kundanpassad reklam hem... :shock: Mailkontakter med alla möjliga via gmail. Var mer (:) förr, körde kontantkort både för telefon och bredbandet men som sagt, gett upp lite. Dock inte låtit Androidluren synka upp alla kontakter mot google, å andra sidan har jag all mail i den, från mina vanligaste konton i alla fall.

Så, cash, ja, det är jättebra. Kanske skulle gå tillbaka till min gamla taktik att ta ut ett antal tusen ett par gånger under månaden och handla mer kontant. Ibland är det svårt, som när jag idag beställde tryckkonserveringsapparater från USA. Gissar att det går att spåra rätt enkelt om man vill.

Vad finns på mitt kort:
- vapen
- ammo
- massor av apoteksvaror
- en del friluftsgrejer
- massa prylar från fogas (FOtogen och GASol)
- rätt mycket konserver
- beställning från conserva.de
- tryckkonserveringsapparater
- 27 MHz-grejer

Om jag tar på mig (:) och tänker att nån vill kolla "intressanta personer" som är redo att klara ovanliga situationer i landet så kunde de ju köra en sökning med ungefär den kombon ovan och vaska fram en del.

Jag skriver mycket, vet det, så kort sagt: Jag tror du gör rätt i att vara lite försiktig med kortbetalningar.

/MulenDag

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 08:58 
The grey man
Användarvisningsbild

Har väl börjat tänka lite på detta med kort och försöker ha lite kontanter på mig om det skulle hända något, ett elkänsligt samhälle vi lever i trots allt.

Riktad reklam undviker jag genom att ha ett "ingen reklam" på postlådan b.l.a

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 11:12 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Vi kan trösta oss med att när internet och det kontantlösa samhället upphör så försvinner även spåren i samma veva. Använder kort till nästan allt, men är väl medveten om att i en krissituation är våra kort bara värdelösa plastbitar. Fast så länge korten fungerar använder jag dessa för att bl.a göra inköp som förbereder mig på svårare tider.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 16:54 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag försöker använda kontanter om det går, även och i synnerhet till saker som mobil och flyttbart bredband, etc. -

Edit, åtminstone försöker jag rotera IP-addresser, mobilnummer och liknande så att det aldrig enkom blir en och samma person som använder en dator utan alltid många personer på samma lina om det inte går att rotera IP nummer snabbt.

-

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 17:43 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Jag kör allt med paypal och internetbank.

Jag tror det handlar lite om vilka resurser man har. Hade jag 150.000 på kontot hade jag nog inte handlat från kinabutiker. Men på en bra månad har jag kanske 3000 på kontot så jag är inte ens värd att råna :D

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 18:17 
Kör med kort på typ allt nästan. Men har aldrig stora summor kopplat till nåt kort utan på ett annat konto som inte har ett kort kopplat till det. Går strömmen så går den tror inte att pengar har nån betydelse efter SHTF i alla fall, bara min tanke.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 18:56 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Horrorcore skrev:
Jag kör allt med paypal och internetbank.

Jag tror det handlar lite om vilka resurser man har. Hade jag 150.000 på kontot hade jag nog inte handlat från kinabutiker. Men på en bra månad har jag kanske 3000 på kontot så jag är inte ens värd att råna :D

Nu är jag så mycket stofil att jag tom betalar räkningar via bruna kuvert.... :smack:
Men kommer troligtvis falla till föga å börja med internetbetalningar vad det lider.....

Ser absolut inte ned på människor som köper direkt ifrån producenten. Dum som jag är köper jag mina produkter ifrån Svenska handlare som troligtvis köpt sina grejer ifrån Kina å därmed lagt på sina 400 %....

Min tanke med trådstarten är väl dels visa vårt sårbara samhälle vad det gäller penningöverföringar.

Men framför allt myndigheters/bankers/företags möjligheter att följa transaktioner... (:)

Tycker mig märka att företagen mer å mer försöker ringa in mig som kund. Något som jag upplever som jobbigt är att de vill att jag skall lämna mitt postnr.
    Inget som är farligt ur Opsäc situation men en info som endast gynnar handlaren.
    Svarar katagoriskt att jag inte minns postnr.

Skulle kanske omvärdera det hela om jag vart erbjuden något som motprestasion.. :notme:

Vet inte om ni som betalar med kort får samma förfrågan?.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 19:15 
    Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
    Användarvisningsbild

Använder kontanter enbart till sådant som jag redan idag vet väcker höjda ögonbryn, Vad nu det är får ni ju själva gissa, men det är inte olagliga ting, men sådant som tillsammans med andra förberedelser sticker ut lite mer än konserver och radioapparater :D

Jag är inte särskilt hemlig med vem jag är här heller, flera medlemmar vet redan vem jag är och att betala med kort i normalfallet känns helt problemfritt...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 21:29 
    Användarvisningsbild

Använder kontanter till allt, utom köp online och räkningar.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 22:38 
    I vilken hand håller man sporken?

Starka krafter jobbar för 'det kontantlösa samhället'. En (om än aldrig så liten) anledning att använda kontanter är att sinka denna omställning.

Redan nu stöter man ofta på tillfällen där kontanter inte accepteras som betalningsmedel, t ex flygbussarna i göteborg och många olika kollektivtrafiksystem.

Många bäckar små.. som med återvinning. Ju fler som fortsätter använda kontanter och ställer till med en scen om de inte tas emot, desto längre kan vi skjuta den totalitära Orwellstaten på framtiden.

Jag använder kortet till höger och vänster, särskilt på nätet. Men försöker ändå använda kontanter så mycket som möjligt.

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 22:44 
    Borgmästare i Jericho
    Användarvisningsbild

horisontspanaren skrev:
    Starka krafter jobbar för 'det kontantlösa samhället'. En (om än aldrig så liten) anledning att använda kontanter är att sinka denna omställning.

Redan nu stöter man ofta på tillfällen där kontanter inte accepteras som betalningsmedel, t ex flygbussarna i göteborg och många olika kollektivtrafiksystem.

Många bäckar små.. som med återvinning. Ju fler som fortsätter använda kontanter och ställer till med en scen om de inte tas emot, desto längre kan vi skjuta den totalitära Orwellstaten på framtiden.

Jag använder kortet till höger och vänster, särskilt på nätet. Men försöker ändå använda kontanter så mycket som möjligt.

Bra tänkt! Har själv använt kort onödigt mycket senaste tiden. Ska skärpa mig och fixa kontanter i bättre utsträckning. Har ju slutat åka buss beroende på kontantförbud där. Kanske ska börja kliva på bussen och härja om det?

InläggPostat: lör 04 maj 2013, 23:15 
    Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Man kanske borde försöka kräva att det skall vara möjligt att betala med kontanter...ALLTID!! Och om det inte går (som på bussarna... ställa till med lite livat onödigt jävelskap. Är det nått folk inte tål så är det väl förlust av tid (eller iaf känslan av att förlora tid) så att gå på en buss och "råka" bara ha kontanter borde ju göra att man kan få antingen stryk eller åka gratis, kontanta svart till chaffisen eller få nån annan att ställa upp av passagerarna och betala denne. Fast kanske troligast får man gå.
    Fast eg skulle busskostnaden läggas 100% på skattsedeln, verkar vara ca 50% nu så varför inte avskaffa kostnaden av betalningssystemet helt...!?

Kanske borde man även kräva typ 15% rabatt då man kortbetalar i vanliga affärer. För man ju bidrar till säljarens rånsäkerhet. Det eller kontant till 100% av varans prislapp. Och så lite kassatidsstrul så att folk börjar irritera sig på det och vill att det skall gå fortare. haha.
    Synd man inte är arbetslös mångmiljonär och har all tid i värden med sådant här ... haha
    ///PP

InläggPostat: sön 05 maj 2013, 22:26 
    Inte utan mina marshmallows!
    Användarvisningsbild

Jag brukar använda kort till "vardagliga" inköp, likt mat och dryck, hundfoder, högtryckstvätt och liknande som inte sticker ut. Kontanter använder jag till att som jag anser kan vara av intresse vid kontroll/övervakning, så som vapen och ammunition, konserver i storpack, vattenreningsutrustning, speciella läkemedel etc, etc.. :notme:

Jag inbillar mig att om jag handlar enbart "Svensson" saker med kortet blir jag ointressant att granska och troligtvis inte upptäckt, och då kontanter inte kan spåras på samma vis borde jag vara relativt "säker" för statens övervakning.

InläggPostat: mån 06 maj 2013, 00:06 
    Användarvisningsbild

Nicoflash skrev:
    Jag inbillar mig att om jag handlar enbart "Svensson" saker med kortet blir jag ointressant att granska och troligtvis inte upptäckt, och då kontanter inte kan spåras på samma vis borde jag vara relativt "säker" för statens övervakning.

Fast nu har ju inte staten tillgång till dina kortinköp på något enkelt sätt... Dock finns det ju inga garantier för att detta inte ändras och dessutom är det ju så att om informationen finns någonstans kan den ju alltid lämnas ut/missbrukas av någon anställd etc.

Jag tycker det är principiellt helt fel att man får neka kontanter som betalningsmedel i landet. Kort är en sak om man inte vill ta, men kontanter ges ju ut av staten (genom Riksbanken)...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
    Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa