Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Convoy ficklampor
InläggPostat: tor 07 dec 2017, 00:49 
Finns staden kvar?

Tack Harmklinga
Nu är jag med hur du menar.
Kan bli lite svårt att memorera alla submenyer, strobe och batteri nivå. Men kör man bara denna lampa och slänger alla andra så blir det nog en ryggmärgs reflex att använda Zebralights UI alla funktioner.
Lat fråga: har alla Zebralight ficklampor detta UI?

http://www.zebralight.com/assets/images ... 0_2013.pdf

Operations
This light has 3 main levels (High, Medium, and Low) and a beacon-strobe mode. Each main level can be programmed to one of its two sub-levels. The second sub-level of each main levels can be further programmed to different brightness levels.

Basic Operation
One short-click turns on the light to High or turns off the light.
Two short-click turns on the light to Medium.
Three short-click turns on the light to the beacon-strobe mode.
Press and hold (for over 0.6 seconds) turns on the light to Low and then Medium and High. Release at the desired level.
Advanced Operation and Configuration
Press and hold to cycle from Low, Medium and High, release at the desired level to set. When press and hold, the light always cycle from Low to High regardless which level you are currently in.
Double click to toggle and select between the two sub-levels for that main level. Sub-level selections for the 3 main levels are memorized after the light is turned off and through battery changes.
The second sub-level (H2, M2 and L2) of each main levels can be further programmed to different brightness levels. At a main level, double-click 6 times to start configuration. On subsequent double-clicks the light will cycle through different brightness levels. Short click to turn off the light when finishing configurations. The selections for the second sub-levels are memorized after the light is turned off and through battery changes.
This light uses the main LED (flashing 1 to 4 times) to indicate the estimated remaining capacity of the battery. To start the battery indicator, (from Off) short-click 4 times without pause.
Beacon-strobe mode can be accessed from 3 short-clicks when the light is Off. Once in the beacon-strobe mode, you can double-click to cycle through different types of beacons and strobes. Beacon-strobe settings are memorized when the light is turned off and through battery changes.

InläggPostat: tor 07 dec 2017, 14:37 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

I situationer där det spelar roll vilket läge lampan startar i så håller jag lampan mot valfri kroppsdel, alltså håller för den.

För mig fungerar det utmärkt förutom som vapenlampa när man vill tända på max direkt. Då behövs det läget som första "step".

InläggPostat: lör 09 dec 2017, 18:24 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Var handlar ni era ficklampor/pannlampor? Kan säga att jag blivit grymt blåst på lightinthebox.com FYI!

InläggPostat: lör 09 dec 2017, 20:12 
Kan man äta myror?

Valostore, där har jag handlat, bl a.

InläggPostat: mån 11 dec 2017, 11:48 
Convoys ficklampor handlas lämpligen på deras butik på Aliexpress.

https://convoy.aliexpress.com

Annars har jag handlat ficklampor av exempelvis Banggood och Gearbest, men då har det varit ficklampor som varit väl kända i form av gruppinköp som arrangerats av BLF. BLF-A6 är ett bra exempel.

Jag har även handlat en del av ...

http://www.flashaholics.co.uk/

... men det var några år sedan nu.

Bra med handlare inom EU för att slippa krångel med tull och extra avgifter. Billiga ficklampor går fint att köpa från Kina, men dyrare märkeslampor köper jag helst från leverantör i EU.

InläggPostat: mån 11 dec 2017, 20:03 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Stort tack för svar Herman30 & Skogsbonde!

InläggPostat: tis 12 dec 2017, 00:46 
Finns staden kvar?

Även jag tackar för länken till aliexpress
https://convoy.aliexpress.com/store/all ... e4354WSBzf
Men har frågat redan på lite olika trådar, var hittar man en bra ficklampa som man kan programmera själv? Antingen via USB laddkontakten eller att man löder in sig. Sen behöve4 man källkoden och gärna en guide hur man fixar lite ändringar. BLF6 har väl öppen källkod, men var hittar man lite how-to sidor för eget hack?

InläggPostat: ons 13 dec 2017, 12:00 
Jag har inte testat att programmera en ficklampa själv. Men vad jag förstår handlar det om:

En programmerbar ficklampa har en liten mikroprocessor i sig. En vanlig typ är en som kallas "Attiny", exempelvis "Attiny 85" eller "Attiny 13a". BLF-A6 använder Attiny 13a, tror jag.

Dessa mikroprocessorer programmeras genom att man först skriver koden i C och sedan kompilerar den med en kors-kompilator till en binärfil. Kors-kompilering innebär att man kör kompilatorn på en typ av dator men koden som produceras är avsedd för en annan typ av dator, i detta fallet Attiny. Denna binärfil laddas sedan över till mikroprocessorn med en särskild programmerar-krets som kan kommunicera med mikroprocessorn.

Dessa mikroprocessorer har mycket begränsat minne och det innebär att man ofta måste vara försiktig med hur mycket funktioner man lägger in, eftersom koden lätt blir för stor för att få plats i mikroprocesorn. Bibliotek och funktioner man som C-programmerare är van att ha tillgängligt när man programmerar i C för PC är troligen inte heller tillgängliga. Det innebär att man måste använda de mest grundläggande funktionerna i C för att programmera "nära metallen". Mycket binära operatorer och skift. Bytes och bits istället för heltal och flyttal. (Jag har skummat källkod av ren nyfikenhet.)

Kors-kompilator och allt som behövs för att skriva koden kan finnas gratis tillgängligt i större Linux-distributioner. En del tillverkare av mikroprocessorer gör utvecklingsmiljöer tillgängliga gratis, kan finnas för Windows. Ofta bygger de på de program som finns tillgängliga i Linux.

Om man vill ladda ner ny kod till en befintlig ficklampa kan man ibland ansluta programmerar-kretsen till mikroprocessorn medan den sitter kvar i ficklampan. Skall man göra sådant ofta använder man med fördel "pogo-pins". En sorts fjäderbelastade pinnar som gör att man kan ansluta mycket exakt även med små kretsar. Man kan behöva kortsluta någon anslutning eller göra annat för att det skall fungera. Eller så programmerar man en helt ny Attiny och löder den på plats i ficklampan.

Jag vet inte exakt vad för typ av programmerings-krets som behövs för Attiny. Det kan kanske räcka med USB till seriell RS-232 och lösa sladdar. Eller kanske mer än så?

Det finns gott om källkod och guider på nätet.

Googla exempelvis "guide attiny flashlight". På BLF finns en hel del info i flera trådar. På LaunchPad och GitHub finns mycket källkod.

Du behöver alltså lära dig att programmera i C om du inte redan kan det.
Du behöver en utvecklingsmiljö.
Du behöver en del exempel och guider att utgå ifrån.
Du behöver en programmerar-krets för att skicka över din kod till ficklampans mikroprocessor.

Kanske det kan underlätta om du först lär dig att experimentera med mer lätt-tillgängliga mikroprocessorer? Exempelvis Arduino.

Säg att programmera Arduino är, vad avser svårighet, som att övernatta i skogen sommartid med full packning. Med lätt duggregn. Att programmera Attiny är då i jämförelse nog mer som att kastas ut från en helikopter naken vintertid. Det går, men det kräver mycket kunskap och vilja.

InläggPostat: ons 13 dec 2017, 14:13 
Strömavbrott? Hjälp!

Draupner skrev:
Var handlar ni era ficklampor/pannlampor? Kan säga att jag blivit grymt blåst på lightinthebox.com FYI!

gearbest, har aldrig haft problem alla år jag köpt ficklampor o andra saker där, nu dock väntar jag på min l6 som är lite försenad.. men borde dyka upp snart.

InläggPostat: tor 14 dec 2017, 14:54 
Strömavbrott? Hjälp!

Fick min convoy l6 idag från gearbest.. jösses vilket monster denna lampa är på högsta. helt galet vilken bra kvalite och finish på den finns nog inget som kommer i närheten av denna när det gäller pris och lumens :surprised: Använder efests batterier dom funkar jättebra. nu har man några och det räcker för tilfället.

Bild

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2