Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Cowspiracy
InläggPostat: ons 06 jan 2016, 22:43 
mrlowrisk skrev:
Johan Ehrenberg har kommit med en kommentar kring Cowspiracy.

Artikel

Bra artikel!

Bara för att jag startade en tråd om filmen betyder det ju inte att jag står för allt den säger. Ville ha debatt, som nu är igång. :)

från artikeln:
Citera:
Om kossans gödsel återanvänds i odling blir den klimatneutral. Om den ligger på gödselhögar och ersätts med konstgödsel ökar utsläppen. Det är inte gödslets fel utan konstgödslets. Även om vi gör biogas av gödsel är det bara en förbättring om vi samtidigt minskar mängden fossil energi. Biogas är bättre än diesel, men det viktigaste är att få bort konstgödslet.
...
Naturbeteskött är klimatneutralt om det transporteras rätt. Det är sant att vi i Sverige bara klarar kanske en tredjedel av det svenska röda köttet via naturbete

Det är vad jag tog med mig ifrån filmen, amerikansk, syd och nord, köttindustri är vedervärdig och borde hållas som varningsexempel. Inget fel på mamma mu ute på gräsängen, men hanteras inte djuren och miljön med tanke på framtiden utan bara för vinst i kvartalsrapporten och ingen tänker efter förstör vi planeten.

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 22:44 
Bild

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 22:55 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Läste något om detta för getter för några år sen men nu finns det för kossor också.

http://www.scientificamerican.com/article/chemical-curbs-cow-farts/

Det fick djuren att öka i vikt också vilket är viktigt för att bönderna skall vilja använda det.

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 22:57 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Nikenik skrev:
mrlowrisk skrev:
Johan Ehrenberg har kommit med en kommentar kring Cowspiracy.

Artikel

Bra artikel!

Bara för att jag startade en tråd om filmen betyder det ju inte att jag står för allt den säger. Ville ha debatt, som nu är igång. :)

från artikeln:
Citera:
Om kossans gödsel återanvänds i odling blir den klimatneutral. Om den ligger på gödselhögar och ersätts med konstgödsel ökar utsläppen. Det är inte gödslets fel utan konstgödslets. Även om vi gör biogas av gödsel är det bara en förbättring om vi samtidigt minskar mängden fossil energi. Biogas är bättre än diesel, men det viktigaste är att få bort konstgödslet.
...
Naturbeteskött är klimatneutralt om det transporteras rätt. Det är sant att vi i Sverige bara klarar kanske en tredjedel av det svenska röda köttet via naturbete

Det är vad jag tog med mig ifrån filmen, amerikansk, syd och nord, köttindustri är vedervärdig och borde hållas som varningsexempel. Inget fel på mamma mu ute på gräsängen, men hanteras inte djuren och miljön med tanke på framtiden utan bara för vinst i kvartalsrapporten och ingen tänker efter förstör vi planeten.

Men tror du att regnskogen får stå även om korna bli bannlysta ? Som sagts ovan redan så används trä till så mycket i vår vardag . Och om korna försvinner försvinner även en inkomst för de som bor i dessa länder .

Du kan köpa nötkött av mig då för här får korna beta gräs på sommaren och får enbart gräsensilage från balar på vintern . Det kraftfoder som ges , bara en blandning av korn och ärtor ges bara då djur ska fångas in eller ev då de ska byta bete om de är motsträviga vid flytten . Brukar bara vara ungdjuren som inte lärt sig än de gamla vet redan att nytt bete är på gång då man börjar bygga upp en ny hage . Så max 5 kg spannmål per djur och år , och enbart hemmaodlat inget inköpt . Mineralfoder och ströhalm måste dock köpas in och behövs även för att kompensera det som säljs av i form av kött eller levande djur för att inte utarma jorden för mycket.

InläggPostat: ons 06 jan 2016, 23:11 
Dweomer skrev:
Men tror du att regnskogen får stå även om korna bli bannlysta ? Som sagts ovan redan så används trä till så mycket i vår vardag . Och om korna försvinner försvinner även en inkomst för de som bor i dessa länder .

Du kan köpa nötkött av mig då för här får korna beta gräs på sommaren och får enbart gräsensilage från balar på vintern .

Nej, den får nog inte vara ifred om inget görs åt det. Men kanske bättre att försöka stoppa en sak för att sedan stoppa det som ersätter det första än att inte göra något alls.

Visst, som sagt, äter fortfarande kött, men inte lika ofta, så naturkött är det som står på menyn. Filmen och debatten är om köttindustrin "Big meat", inte om ekologiska bönder som tar hand om sina djur, komposterar, kretsloppsodlar och tar vara om djurens hälsa, välmående och använder hela djuret efter slakt.

Jag hoppas att kött blir lite som alkoholen är nu. Folk pratar om den på vardagarna, ser fram emot helgen då det ska intas den och den exklusiva sorten tillsammans med den och den personen, unnar sig vid fest och högtider. Och folk som intar den varje dag, vid varje måltid anses ha problem och är inte socialt accepterade. :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2