Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
http://www.sydostran.se/ledare/undvik-konservburksmani/

Det är borgarnas fel att vi inte har någon krisberedskap. Det är kass med personligt preppande, staten skall sköta allt.

Man upphör aldrig att förvånas över journalister i synnerhet och de på vänsterkanten i synnerhet. Har svårt att förstå hur man tänker när man på fullaste allvar tror att staten skall kunna lösa alla problem. Oavsett hur stora matlager eller mycket krisberedskap staten har så blir du fort kall törstig och hungrig i din opreppade villa när strömmen går och Coop håller stängt pga störningar i elnätet. Det är nästan så att man undrar vem som avlönar dessa herrar....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte om jag tolkar det så negativt... jag får för mig att journalisten propagerar för ett återinförande av en statlig krisberedskap, och det har jag inget emot.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:39 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Andemeningen låter väl bra, att vi har en nationell krisberedskap är väl ändå det som är bäst.
Skitsmutt att inte bara behöva lagra mer än jordnötter och Öl.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:49 
Ongrid skrev:
Jag vet inte om jag tolkar det så negativt... jag får för mig att journalisten propagerar för ett återinförande av en statlig krisberedskap, och det har jag inget emot.


:up:
Fördelen med att staten skulle preppa åt oss bekostad av en skattehöjning för alla vore ju att att dom som inte preppar inte kommer hem till dig för att tigga mat och medicin utan det har staten redan köpt åt dem.

Killen skriver ju så i slutet på artikeln
Citera:
Gärna ficklampa i hemmet, men först rejäl lagring i statlig regi.
. Tolkar det också det som han menar att främst utöka den statliga krisberedskapen. Inte att vi preppers ska dra till skogs och vänta tills resten av fårket har svultit ihjäl...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:56 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vore helt underbart om den nationella krisberedskapen kom tillbaka i en ok omfattning.

Minst 90 dar av essentiella resurser imho, gärna ett år.

(Bränsle, mat, reservdelar/material för kritisk infrastruktur)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 20:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Ongrid skrev:
Jag vet inte om jag tolkar det så negativt... jag får för mig att journalisten propagerar för ett återinförande av en statlig krisberedskap, och det har jag inget emot.



Det kanske bara är jag som tolkar killen negativt men jag tror nog du har en väl positiv tolkning. Statlig krisberedskap är det väl ingen här som har något emot? Men det är ju inte så att den prepping MSB och Widman mfl föreslår att folk skall ordna med är onödig bara för att staten ordnar med krisberedskap.

Att alla har en ficklampa hemma är liksom inte onödigt bara för att staten satsar på att förbättra elnätet. Att ordna med statlig utdelning av ficklampor till alla som drabbas av strömavbrott är inte heller klokt spenderade resurser..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 21:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
"Det är helt enkelt någonting som känns fel med att det tjatas mycket om att man ska ha hemma batterier, välfyllt medicinskåp, konservförråd och annat smått och gott. Man uppmanas bli sitt eget lilla beredskapsförråd. Ansvaret läggs, i linje med rådande nyliberala, individcentrerade tidsanda på den enskilda personen"
och avslutningsvis
"Om det nu är viktigt med krisberedskap ska "samhället", stat och kommun, bygga upp förråd för det, finansierat via uppjusterade skatter."

MSB, Widman mfl rekommenderar personliga förberedelser så att man slipper gå hungrig och törstig frysandes vid 3 dygns strömavbrott. https://www.dinsakerhet.se/olycka-och-k ... beredskap/

Givetvis skall staten satsa på krisberedskap och att hålla förråd av tex bränsle och mat för en storskalig kris men detta har ju absolut inget med den prepping MSB föreslår att individer bör göra. Det är ju inte riktigt rimligt att bygga en statlig organisation som aktiveras och utspisar befolkningen vid strömavbrott.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 21:48 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
drbengt skrev:
Det är ju inte riktigt rimligt att bygga en statlig organisation som aktiveras och utspisar befolkningen vid strömavbrott.


Av allt konstigt staten lägger resurser på så är väl bespisning av befolkningen vid en kris en alldeles utmärkt syssla?

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: mån 14 dec 2015, 22:12 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
instämmer.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 06:23 
Jag tycker nog också att han var rätt ok i sin beskrivning. Om hans artikel för några att tänka till har den gjort lite nytta
Själv uppgraderar jag just nu beredskapen i hemmet. För just en situation när det står still, men inte är aktuellt att röra på sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 12:00 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Myntet har två sidor, likt vårt infödda medborgarkontrakt.

Staten har ansvar och skyldighet att hålla en krisberedskap med den auktoritet och de resurser vi välja röstat fram en politisk linje för.
Medborgarna å andra sidan har en skyldighet att hålla sig uppdaterade och att inta en proportionell och rimlig beredskap.

Om man står inför en vinter där man förväntar sig svåra snöstormar, är det statens skyldighet att stå redo med lämpliga resurser för att skydda viktig infrastruktur och samhällsfunktioner, men det är medborgarnas skyldighet att se över eget hus och hem.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 20:38 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Ett stort problem om staten skall göra något är att det blir så ofantligt dyrt.

Se bara på försvaret och migrationsverket som betalar 572 kr om dagen för mat till en (!) person. Och då är det inte mat som är särskilt bra ens.
Tänker er detta i stor skala med "ofantliga" upphandlingar, korruption och inkompetent personal som hanterar skattepengar som om det fanns hur mycket som helst av dem.

Ser framför mig hur statliga maten måste vara halal, koscher, ECO, glutenfri, allergianpassad, genusneutral, handikappanpassad, rätt salthalt och vegetarisk på samma gång så bara någon specialsörja blir godkänd och alla måste äta den. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 20:52 
mrlowrisk skrev:
Ser framför mig hur statliga maten måste vara halal, koscher, ECO, glutenfri, allergianpassad, genusneutral, handikappanpassad, rätt salthalt och vegetarisk på samma gång så bara någon specialsörja blir godkänd och alla måste äta den. :)


No problem! Soylent green... :-g

Nä, men skribenten är väl lite fel ute om staten ska ha personal som kommer åkande med ficklampor och vattenflaskor när den lokala transformatorstationen slagit ifrån p.g.a. fågel i stolpen. Idealet är väl att alla är så förberedda att det finns tid för samhället att rulla igång sin organisation. Vad det innebär vet jag inte men tre dagar till en vecka känns inte orimligt på något sätt, inte i min värld.

En vecka, hmmm... 25 l vatten, 15 portioner torrmat, Ett paket knäckebröd, Värme?...? Nja, ok, då, det kanske är svårt för somliga men att inte acceptera 3 dygn känns knasigt tycker jag. Få moderna hus blir helt utkylda på tre dygn i det väder som oftast råder på de flesta orter i landet.

På något sätt verkar 72 timmar ha bitit sig fast hos både folk och delar av samhället fast jag inte sett det som någon officiell rekommendation nånstans. Vackert så, det funkar väl bra? Vad som driver skribenten vet jag inte, jag tyckte inte att det framgick. Kanske bara nån aversion mot att någon ska behöva göra något alls själv?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 20:56 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
mrlowrisk skrev:
Ser framför mig hur statliga maten måste vara halal, koscher, ECO, glutenfri, allergianpassad, genusneutral, handikappanpassad, rätt salthalt och vegetarisk på samma gång så bara någon specialsörja blir godkänd och alla måste äta den. :)


:lol: haha ja du har en poäng. Det viktigaste är att ingen blir kränkt.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dagens stolpskott till journalist
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 23:32 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
MulenDag skrev:
mrlowrisk skrev:
Ser framför mig hur statliga maten måste vara halal, koscher, ECO, glutenfri, allergianpassad, genusneutral, handikappanpassad, rätt salthalt och vegetarisk på samma gång så bara någon specialsörja blir godkänd och alla måste äta den. :)


No problem! Soylent green... :-g

Nä, men skribenten är väl lite fel ute om staten ska ha personal som kommer åkande med ficklampor och vattenflaskor när den lokala transformatorstationen slagit ifrån p.g.a. fågel i stolpen. Idealet är väl att alla är så förberedda att det finns tid för samhället att rulla igång sin organisation. Vad det innebär vet jag inte men tre dagar till en vecka känns inte orimligt på något sätt, inte i min värld.

En vecka, hmmm... 25 l vatten, 15 portioner torrmat, Ett paket knäckebröd, Värme?...? Nja, ok, då, det kanske är svårt för somliga men att inte acceptera 3 dygn känns knasigt tycker jag. Få moderna hus blir helt utkylda på tre dygn i det väder som oftast råder på de flesta orter i landet.

På något sätt verkar 72 timmar ha bitit sig fast hos både folk och delar av samhället fast jag inte sett det som någon officiell rekommendation nånstans. Vackert så, det funkar väl bra? Vad som driver skribenten vet jag inte, jag tyckte inte att det framgick. Kanske bara nån aversion mot att någon ska behöva göra något alls själv?

/MD


Om MÅNGA tar åt sig 72 timmar så blir det så mycket enklare.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet