Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Datornördar se hit
InläggPostat: tor 05 jul 2018, 21:46 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Ett tips vid rengöring.

Det finns olika sprayer avsedda för rengöring, men om du inte har sådana sprayer. Lossa instickskorten och ramminnen, torka av alla guldpläterade ytor med hushållspapper. Hushållspapper har en svag slipande effekt utan att skada ytan. Skrapa aldrig med vassa föremål på guldpläterade ytor.

Blås bort damm (håll gärna dammsugarmunstycket 5-10cm ifrån så fångar du upp dammet så slipper du nysa så mycket).
Damm som sitter fast i fläktar kan försiktigt borstas bort med en mjuk pensel.. om du inte har en sådan, så fungerar bakpenseln. Tänk på att ej ESD godkända verktyg kan skapa statisk elektricitet, så borsta inte direkt på blottade kretsar.

PS Om du inte har ESD armband medans du arbetar, låt din ena underarm hela tiden ha kontakt med datachassit medans du arbetar och pillar på de olika komponenterna i datorn. DS.

PS2 Öppna aldrig datorn med strömkabeln inkopplad för att göra ett ingrepp.. dra ur kabeln, tryck på pwr knappen ettpar gånger, så laddas majoriteten av strömmen ur. DS2.

2 varningar

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 21:48 
Finns staden kvar?

Stop lite här.
BIOS brukar inte tappa inställningarna om elnätet är anslutet till datorn och den står i standby/sover. Att fixa batteriet om det är slut är viktigt, men kommer i andra hand.
Börja att återställa bios till default läge och prova sen.
Men det som säger emot detta är att den fungerar ibland och är blåskärm ibland?
Jag kanske har fel om BIOS och batteribehovet? Det kanske behövs när den sover?
Om du får igång windows så välj kontrollpanelen och ställ om i energischemat att den aldrig somnar och se om den då startar från viloläge?
10-20 års livslängd på en modern PC. Var köper du Slasken dessa? Av Försvaret datorklassade burktyp?

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 21:55 
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:
Stop lite här.
BIOS brukar inte tappa inställningarna om elnätet är anslutet till datorn och den står i standby/sover. Att fixa batteriet om det är slut är viktigt, men kommer i andra hand.
Börja att återställa bios till default läge och prova sen.
Men det som säger emot detta är att den fungerar ibland och är blåskärm ibland?
Jag kanske har fel om BIOS och batteribehovet? Det kanske behövs när den sover?
Om du får igång windows så välj kontrollpanelen och ställ om i energischemat att den aldrig somnar och se om den då startar från viloläge?
10-20 års livslängd på en modern PC. Var köper du Slasken dessa? Av Försvaret datorklassade burktyp?

Nopp bios "brukar" inte tappa inställningar om nätsladden har ström hela tiden..... Men.... många datorer börjar spöka när batteriet är helt urladdat. Jag har lagat många datorer genom att bara byta ut batteriet. allt från att de oförklarligt botar om, till att det bara blinkar till i power lysdioden och datorn verkar stendöd.
Tydligast har jag sett det på Acer, Asus och HP. allt från laptops till servrar.

Så man ska inte underskatta det lilla puttinuttiga CR2032 batteriets inflytande.

2 varningar

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 21:59 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
kontrollera batterierna i båda och du kanske har två fungerande.
Vad är det för datorer? märke o modell så att säga.

Asus essentio serie står det på datorn .

Kan tänka mig att testa linux version men undrar om det är så bra när datorn tappar windows och måste återstartas den borde ju även tappa linux då , men det kanske kan vara batteriet ?

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 22:00 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

dammsugare kan ge esd, tyvärr

kan vara fel på ramminnena med, man kan prova att byta plats på dom om det är flera moduler

som sagts, några få kanske 10 år enstaka kanske 20 år
nuförtiden är det kort hållbarhet på datorsaker

förr kunde datorer hålla i 20 år utan bekymmer
fortsätter utvecklingen så kommer mobilerna ha 6 månaders beräknad livslängd....

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 22:09 
Användarvisningsbild

slasken skrev:
dammsugare kan ge esd, tyvärr.

Japp.. där av min kommentar att hålla den en bit ifrån så den bara fångar upp dammet som yr upp när man blåser. :mrgreen:

2 varningar

InläggPostat: tor 05 jul 2018, 22:14 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Blondie skrev:
kontrollera batterierna i båda och du kanske har två fungerande.
Vad är det för datorer? märke o modell så att säga.

Asus essentio serie står det på datorn .

Kan tänka mig att testa linux version men undrar om det är så bra när datorn tappar windows och måste återstartas den borde ju även tappa linux då , men det kanske kan vara batteriet ?

Kan du se på någon etikett om det står modell o sedan en beteckning CM1234 CG1234

nja vänta lite med linux tills du felsökt orsaken lite mer, sedan framöver så kan du skapa dual bot med Linux o windows. Supersmidig lösning som jag använder mig av. :)

Edit:
Ett litet tips du som använder win7 och om du kan engelska hyfsat.. kika in http://www.sevenforums.com där kan du hitta väldigt mycket fakta och få tips från många väldigt kunniga. :D :up:

2 varningar

InläggPostat: lör 07 jul 2018, 02:45 
Tränar vakthöns

Nja, tre år är faktiskt inte så dåligt riktmärke. Det är inte ovanligt att något kraschar efter tre år. Då använder jag bärbara och mekar inte. Däremot har jag ett antal externa hårddiskar som jag slår på när jag behöver dem, samt några USB-minnen för småsaker, och en backup som förvaras hos en vän så finns den kvar i händelse av brand, inbrott eller annan lokal SHTF. De externa hårddiskarna har nog aldrig gått sönder (däremot pajade en sladd när jag var ute på resa), men utrymmet har tagit slut efter hand så jag har fått köpa nya.

Efter 20 år så är datorn så gammal och uråldrig att det inte går köra operativsystem som uppdateras så man vill ha en ny hur som helst*. Vid så svår SHTF att datorer blir så dyra eller svåråtkomliga att man inte kan få tag i en ny får man försöka klara sig utan. Jag kan tänka mig att man kan glömma både ström och internet i det läget. (Såvida det inte är rent personlig SHTF med fattigdom, men då får man väl försöka tigga avlagda datorer av sina anhöriga. Är de stadda vid kassa är det nog en bra ursäkt för att skaffa sig en ny.)

* Dagens ungdom vet nog inte vad en floppydisk är, och frågan är väl om de känner igen en diskett när de ser den...

InläggPostat: lör 07 jul 2018, 07:59 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Min äldsta dator en lap-top köptes i början av 2000-talet ,ca 2003-2004 och den fungerar än . Har xp på den . Den tar en 5-10 minuter på sig för att starta men fungerar sedan hur bra som helst , lite långsammare än de nyare .

InläggPostat: lör 07 jul 2018, 10:03 
Användarvisningsbild

beror på vad datorn skall annvändas för

normal surf så är det inte bra med tanke på säkerhet och möjlighet att visa sidor som kräver div tillägg

men att ha en äldre dator för att hantera filer, och div tekniskt utrustning så är det sällan bekymmer med åldern på det sättet

InläggPostat: lör 07 jul 2018, 11:20 
Användarvisningsbild

Det går utmärkt att "pigga upp" och uppdatera en gammal dator genom att lägga in Linux på den. Blir perfekt som "surf"-dator.

Ett exempel på lämplig variant av Linux kan vara Linux Mint XFCE.

Kan rentav göra att du får en piggare och säkrare dator med längre livslängd än om du köper en ny...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2