Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 01:29 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 04:48
Inlägg: 183
Ort: Skara
Martin Armstrong ekonomen som har lyckats förutspå så gott som alla globala finanskriser på nästan exakt datum, hela 65 gångner har han lyckats förutspå kriser som i stort sett är alla stora finanskriser sedan 1980-talet.
Armstrong hävdar nämligen att vi är på väg att gå in i en ny global finanskris. Och det inom bara några veckor, 1 oktober för att vara "exakt". Krisen kommer att uppstå, menar Martin Armstrong, eftersom investerare och länder just nu håller på att sälja ut tillgångar i euro för att flytta kapitalet till USA och tyska statsobligationer.

Först deflation, sedan inflation
Det är inte för att de tycker att Tyskland är så fantastiskt utan för att man antar att euron ska falla,
Kapitalinflödet till USA, främst från Kina, kommer enligt Armstrong att trycka upp börserna på Wall Street och priset på amerikanska fastigheter. Detta, menar han, leder till att den amerikanska centralbanken ”blir tvungna” att höja styrräntan.
– Först får vi deflation och sedan går den över i inflation. Det är som en pendel som svänger från en extrem till en annan.

Läs mer.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/vetmer/article21381187.ab

Så vad tror ni kommer detta bli den större ekonomiska krisen som väntats som kan ge en mindre SHTF? eller vad tror ni?

_________________
Annuit Coeptis Novus Ordo Seclorum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 06:23 
Njaa, jag vet inte...

Så lätt att göra efterkonstruktioner. Jag menar; Martin Armstrongs recept är att krascher sker var 3141:a dag, dvs. pi gånger tusen. Ser verkligen inte vilket belägg människan har för dessa påståenden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 08:13 
Jag har inte läst artikeln men har vi verkligen haft 65 finanskriser sedan 1980 talet? Tror själv på regularitet och cykler (ALC) inom ekonomin men om denna människan är så duktig så skulle han varit rikaste människan genom några put optioner.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 08:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men om vi bortser från vem som sa det ? Är det så osannolikt ? Med den mängd flyktingar som kommer och som ska födas och kläs på kan det inte bli trångt om pengarna då ?
Tycker mig hört att man säger att mängden för vad man klarar i europa är nådd nu och att man egentligen inte mäktar med fler flyktingar .
Men strömmen är inte slut än .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 08:43 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Det är inte bara kriser i djupa finanskriser som påvisas. Det är att det blir lite större nedgångar var 8,6 år. De stora cyklerna är enligt Armstrongs på 51,6 år , där det blev ekonomisk "panik" och mindre kvartscyklerna är på 2,15 år. Han sätter det i relation till andra händelser, tex krigsutbrott, valutahandel etc. Iof bara att räkna bakåt och jämföra med historiska händelser. 2,15 vs 8,6 vs 51,6
Något sånt i alla fall. Vet inte vad jag ska tro om det, men Armstrong har kunnat förutspå vissa saker på dagen. Flax? Eller ett komplex matematiskt system som inte många kan tolka?
Det är fler variabler i systemet att ta hänsyn till förutom tid.

9 oktober är datumet, inte 1a :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 08:45 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman fre 02 okt 2015, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 09:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dweomer skrev:
Men om vi bortser från vem som sa det ? Är det så osannolikt ? Med den mängd flyktingar som kommer och som ska födas och kläs på kan det inte bli trångt om pengarna då ?
Tycker mig hört att man säger att mängden för vad man klarar i europa är nådd nu och att man egentligen inte mäktar med fler flyktingar .
Men strömmen är inte slut än .


Flyktingströmmarna kommer knappast knäcka världsekonomin, inte ens EU:s ekonomi, om man är villig att prioritera. Det som är skevt är att bara vissa länder tar emot dem och framför allt att man från EU och FN inte försöker sätta stopp för eländet som orsakar dessa flyktingströmmar. De jag känner som kommit från de nu aktuella områdena, vilket skall erkännas bara uppgår till ett antal motsvarande ena handens fingrar, skulle mycket hellre stannat kvar i sina hemländer om det över huvud taget varit möjligt.

Däremot är ju flyktingströmmarna ett symptom på en större problematik och om man inte åtgärdar denna kommer det långsiktig bli riktigt betungande.

@Martin Armstrongs profetior - Ger inte mycket för dem, även om han till synes varit pricksäker tidigare. Jag får väl äta upp min (:) om dryga månaden då... Eller inte. Trots att jag läst och försökt förstå så känns det mer som halvstrukturerade... gissningar? Den som lever får se.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 17:16 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Kan vi avfärda denna farbror när hans datum kommit, och passerat, utan jordens eller ekonomins undergång? Eller har han några ursäkter i beredskap också?

Att SHTF kommer tror nog vi alla här (det har dessutom bevisligen skett 5 gigantiska utdöenden i jordens historia som dödat mer än 90% av allt liv på jorden), men frågan är när.

Jag tror inte att någon självutnämnd spåman som vill sälja böcker sitter inne på svaret, och ekonomin kan inte gå under så lätt: det är bara ett överenskommet handelssystem mellan länder, mellan människor. Det kan rubbas, störas, svänga, falla, stiga, men gå under? Nä, inte så länge det finns människor som vill bedriva handel, som behöver importera, som vill exportera. Kanske den dag en stor sten från rymden slår ned i havet med kraften av 1.000 kärnvapen.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 21:37 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
Tja, då borde det i slutet av nästa månad vara i princip katastrofläge i hela världsekonomin, import/exporthandeln och bankvärlden.
Nog kan det blir problem framöver eftersom ekonomin är känslig nu, men jag är klart imponerad av den i tid exakta förutsägelsen.

Bäst att tanka upp bettan och köpa några extra jeepdunkar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 01:10 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Det handlar inte om spådomar, utan om flera faktorer. Dels handlar det om algoritmer som Martin Armstrong skapat genom att, som jag förstår det, trålat historisk data. Med dessa verkar Armstrong kunnat utläsa cykler i marknader men också i konflikter.
Därefter handlar det om att kontinuerligt läsa av marknaderna och flödens med pengar.

Ett exempel är att de "in the loop" vet när något händer i ett land och därför flyttar pengar ur landet.

Enligt Armstrong går vi mot en period av både konflikter och ekonomisk instabilitet.

Jag kommer INTE ha fonder eller aktier i oktober...

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 01:23 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Neeej, 1 oktober är datumet jag skall gå med i Föreningen Sesam, inget får gå fel :nono:

Hela septembergrejen är en dålig meme och inget annat, jag har följt den över tid, sett den växa sig starkare och sprida sig. Ingenting är annorlunda nu än tidigare, annat än att fler människor repeterar samma sak.

Om ni säljer era aktieinnehav så köper jag gärna till vrakpris!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 15:22 
Det är intressant att om tillräcklig många tror på han Armstrong så blir det så. Marknaden är inte längre baserad på reala tillgångar och real tillväxt, den är ett psykologiskt spel och det spelet kan växla väldigt snabbt. (Åsikt, inte fakta här.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 17:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Självuppfyllande profetior har historien sett förr, men detta är knappast en sådan, utifrån hur resten av världen reagerat på detta (d.v.s. knappt alls). Att det kommer perioder med osäkerhet och kriser är ju givet, det gör det alltid, men att det om drygt en och halv månad är så att vi står inför fullbordat faktum och alla fondinnehav är värdelösa etc. håller jag just nu för ytterst osannolikt.

Mina fonder får förbli orörda. Det har fungerat utmärkt att göra så hittills och det tror jag det gör ett tag framöver. Nu har jag ju inga enorma resurser undanstoppade i fonder så även en total förlust av alla mina fonder skulle knappast förstöra min framtid, även om det skulle kännas ruggigt surt.

Vore denne Armstrong så duktig på att förutspå saker skulle marknaden redan reagerat, är min bestämda överygelse.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 17:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dubbelpost. :oops:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den 1 oktober 2015 SHTF
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 21:29 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
Det är bara nån vecka kvar till vändpunkten då allt ska starta. Är det någon som i enkla ordalag kan förklara vilka signaler/tecken vi ska se efter framöver för att veta om Armstrongs prognos stämmer?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet