Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Den stora tråden om billig prepping på Aliexpress.com
InläggPostat: tor 07 aug 2014, 21:39 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Skulle inte säga att jag blivit blåst men kommunikationen är ofta ett stort problem vilket är frustrerande.

InläggPostat: tor 07 aug 2014, 23:21 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Derzu Usala skrev:
Är lite sugen på en sån här, skulle ersätta en mycket krångligare solcellslösning jag har idag för att kunna köra frysen och ladda batterier.
http://www.aliexpress.com/item/Eu-stock ... 24243.html

Frågan är om man vågar beställa.

Skulle ta härifrån istället om jag var du. Lättare med garantiproblem på en så dyr grej.
För övrigt så har mycket försvunnit på senare tid, utbudet av tex machetes har minskat drastiskt. Vad kan det bero på?

InläggPostat: tor 07 aug 2014, 23:28 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

MacGyver skrev:
Derzu Usala skrev:
Är lite sugen på en sån här, skulle ersätta en mycket krångligare solcellslösning jag har idag för att kunna köra frysen och ladda batterier.

Skulle ta härifrån istället om jag var du. Lättare med garantiproblem på en så dyr grej.
För övrigt så har mycket försvunnit på senare tid, utbudet av tex machetes har minskat drastiskt. Vad kan det bero på?

Varifrån? om du länkade så verkar det ha försvunnit?

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 06:58 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Jag köpte en solcell på Aliexpress 2011 och det var den enda gång saker fastnat i svenska tullen tills jag betalat statsmaffian sina extraktionspengar. Det var även den enda gången jag handlat för över 1000kr, misstänker att det har med det att göra.
Den solcellen tillsammans med en laddare för alkaliska batterier (identisk med något som såldes på Amazon) är nog mina bästa köp då jag sparat väldigt mycket pengar, och i fallet med laddaren dessutom hittat något som är svårt att få tag i här hemma.
Enda gångerna jag blivit missnöjd är när jag handlat kläder som verkar bli för små. Har handlat 17 gånger, allt ifrån 2 till 340 dollar.

Tror det hjälper om man har en förståelse att säljaren kan ha andra kulturella värderingar än dig och inte pratar lika bra engelska. Speciellt bör man inte ställa en ledande fråga till en asiat, om han inte förstår är risken överhängande att du får ett "yes" :)

Vad gäller kvalité har jag ibland blivit positivt överraskad, senast med en DC step up konverter som det kanske kommer en post om senare. Man för ju göra en bedömning, t.ex postades det om en rejäl rea på vacuum förpackare på jula, men här såldes exakt samma för kanske halva rea priset men då kan man ju inte jämföra kvalité med en obh nordica. Då jag sällan behöver reklamera något så vinner jag stort på att handla här. Tror inte på garantiåttaganden post SHTF :)

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 12:45 
Är det en Twinkie?

Xamda skrev:
saker jag vet är oändligt mycket billigare där än här (och i de flesta fallen kommer allt från samma fabrik) och det är värt risken

Hur kan du veta att kopiorna kommer från samma fabrik som orginalen? I de flesta fallen dessutom, påstår du.

Det är ett rätt häpnadsväckande påstående. Som därför måste styrkas.

Inte ens wikipedia har någon källa till påståendet:

Citera:
" Some counterfeits are produced in the same factory that produces the original, authentic product, using inferior materials.[citation needed] "
http://en.wikipedia.org/wiki/Counterfeit

Att påståendet får stå kvar på wikipedia, trots avsaknad av källa, är häpnadsväckande. Utan en god källa är det ju helt enkelt inte sant.

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 17:58 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Jag har varit i Indien och Bangladesh. Där säljer fabrikerna som tillverkar kläder åt tex Nike ut mer kläder, de har lite mer produktionsmöjlighet än vad Nike beställer så säljer de överproduktionen på "svarta marknaden".

Kan säkert vara liknande i Kina då? Håller det inte för omöjligt.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 19:47 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Jag har varit i Indien och Bangladesh. Där säljer fabrikerna som tillverkar kläder åt tex Nike ut mer kläder, de har lite mer produktionsmöjlighet än vad Nike beställer så säljer de överproduktionen på "svarta marknaden".

Kan säkert vara liknande i Kina då? Håller det inte för omöjligt.

Detta förekommer i Kina med, var nog vanligare förr, men man gav arbetarna varor som de sedan sålde, först till besökande turister, men sedan även över internet, för att dryga ut deras löner. Detta har jag hört direkt på besök i fabriker i Kina och fått berättat för mig av bekanta som arbetar för företaf som äger fabriker i Kina.

Så allt är inte skräp eller billiga kopior, långt därifrån. Man bör dock vara medveten om att dessa billiga kopior förekommer.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 20:52 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Derzu Usala skrev:
MacGyver skrev:
Derzu Usala skrev:

Varifrån? om du länkade så verkar det ha försvunnit?

Ursäkta den föll bort:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=337

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 02:20 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Så är det idag, ingen större skillnad faktiskt. Möjligen att man får B-stock eller lite sämre kvalitetskontroll. Men produkterna tenderar att vara de samma.

Ofta är det så att man producerar i smyg eller kör en överproduktion som ulven sa.

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 13:51 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Gnaug skrev:
Xamda skrev:
saker jag vet är oändligt mycket billigare där än här (och i de flesta fallen kommer allt från samma fabrik) och det är värt risken

Hur kan du veta att kopiorna kommer från samma fabrik som orginalen? I de flesta fallen dessutom, påstår du.

Det är ett rätt häpnadsväckande påstående. Som därför måste styrkas.

Missade ditt inlägg tidigare. Du citerade endast en del av det jag skrev. Jag skrev:

Citera:
Nu är det, i mitt fall, inte så mycket preppergrejer jag köper utan saker jag vet är oändligt mycket billigare där än här (och i de flesta fallen kommer allt från samma fabrik) och det är värt risken.

Självklart förekommer billigare kopior, men det jag tar hem har jag oftast undersökt noga och läst på om och då jag kontinuerligt handlar med fabrikerna direkt så vet jag vad jag köper, var det är tillverkat och av vem. Jag har dessutom en kontakt i Shenzhen som jobbat på ett av de företagen jag tar in mycket ifrån och som jag använder som kontrollant av produkter och tillverkare innan jag tar hem större partier.

Ett exempel är batterier till och kretsar till viss elektronik som jag tidigare köpte från nämnda kontakts företag, men som jag nu köper från ett annat företag då komponenterna är tillverkade på en annan fabrik och enda skillnaden är var och av vem de monteras. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad alls, inte heller utseendemässigt, men bara det bytet av leverantör sparade närmare 50% i pris.

De saker som ofta är sämre kopior är de som är väldigt populära i väst och som är mycket billiga att tillverka och fuska med (byta ut metaller och tillverkningsteknik i en kniv till exempel) och inte mer avancerade tekniska prylar (även om också det förekommer).

Anledningen till de höga priserna i Sverige på samma produkt är naturligtvis, i de flesta fall, alla mellanhänder innan produkten hamnar i din ägo. Köper man direkt från tillverkaren eller en "agent" i Kina så slipper du oftast en rad mellanhänder och dessutom sannolikt tullar och moms.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 14 sep 2014, 08:10 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Bumpar liv i denna i tråd.

Har ni beställt något nyligen ? blev det bra ? några fler rekommendationer?

Drog iväg en beställning idag på en av ryggsäckarna. Rapporterar vid leverans.

InläggPostat: tor 27 nov 2014, 20:23 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

InläggPostat: tor 27 nov 2014, 20:50 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

60061 kreditkortet har jag köpt hos Ali. Det funkar men är inget jag skulle lita på.

Radion kan vara ett bra köp. Jag är sjäv ute efter en vettig radio.

InläggPostat: lör 10 okt 2015, 20:00 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Några bra fynd på senaste?

InläggPostat: mån 09 nov 2015, 23:08 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Aliexpress har rea 11 november, redan nu kan man se priserna som kommer. Bara börja skapa önskelistor :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa