Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Doomer eller Grön tech optimist
Doomer, mänskligheten är inte mer medveten än bakterier och förbrukar och förgiftar sin miljö till dess vi är på gränsen till utrotning 73%  73%  [ 22 ]
Grön tech människan fixar problemen med ny grön teknologi 10%  10%  [ 3 ]
Mänskligheten blir medveten och ställer om på ett kraftfullt sätt 3%  3%  [ 1 ]
Eeeh, vad handlar detta om? 13%  13%  [ 4 ]
Antal röster : 30
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: lör 29 mar 2014, 22:32 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 26 mar 2014, 11:02
Inlägg: 83
Ulv i fårakläder skrev:

Nja... hur menar du att vi skulle kunna bli ordentligt fler?

Mattematiskt skulle vi kunna det om man exkluderar en massa faktorer, praktiskt inte så mycket.
Ytan som man håller mycket boskap på är inte odlingsbar, utan kreatur där är det alltså ett "dött" område för vår näringskedja. Dock skulle endel av den maten som de stödutfordras med kunna gå till att odla människomat.



Runt 10 miljarder har jag läst siffror på om vi övergår till vegetabilisk kost (sen kan vi också räkna på att det finns ungefär lika många överviktiga som svältande på jorden idag) så en jämnare distribution av kalorier vore ju också bra. 72kg mat slängs också per person och år i Sverige. Den siffran borde kunna minska ordentligt. Men det handlar om politiska beslut som skulle gå emot en stark jordbrukslobby så det är inte sannolikt att det händer som världen ser ut just nu - men teoretiskt är det absolut möjligt.

Jag ser dock inget egenvärde i att vara många, jag ser ett värde i att folk har det bra. Och som det ser ut nu så skaffar folk i fattigare länder för att trygga ålderdomen. Utbildning för kvinnor och välfärdssystem skulle lätt kunna minska befolkningsökningen. Men sedan 1990 har inte antalet barn på jorden ökat, det har varit ca 130-140 miljoner/år vilket leder till att ökningen håller på att planas ut (även om det kommer ta ett tag för det att ge effekt).

Angående djurhållning.
I Sverige t ex så är naturbetande djur under 10% av den totala köttproduktionen (jag är inte helt säker på den här siffran men kan kolla upp till senare). Ungefär 90 % av sojan odlas för att bli djurfoder för att ta ett exempel (en synnerligen dålig omväg energimässigt). Vill vi ha ett mindre industriellt jordbruk måste vi minska mängden mat som odlas, och eftersom det mesta som vi odlar går till djurfoder vore det resursmässigt bättre att äta vegetabilierna direkt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: lör 29 mar 2014, 22:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Angående djurfodret så tror jag du har missat lite .
Mjölkbesättningarna har minskat och där försöker man att hålla en hög produktion med högre andel av tidigt skördat ensilage som ger högt energiinnehåll . Sedan spannmål . Ytterst lite soja används i mjölkbesättningarna .
Köttdjursbesättningarna klarar sig på enbart bra tidigt skördat ensilage .

De djurslag som äter soja här idag är höns och grisar inom lantbruket samt hundar och katter som äter torrfoder .

Kalvar får lite just i början för att övergången från mjölk till ensilage ska gå bra . Får klarar sig utan soja i sina foder .

Grisbesättningarna har nästan försvunnit så det fodret tar inte så stor plats .

Det såg helt annorlunda ut på sjuttiotalet än idag med mycket mer kraftfoder till djuren .
Genom att vi idag har effektivare maskiner och bättre kontroll så går det att fylla upp näringsbehovet till över 90% bara på ensilage .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: lör 29 mar 2014, 22:49 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jo visst skulle man kunna göra det bättre!

Själv skulle jag vilja att man använde alla resurser bättre, handlar inte bara om mat utan bidrag och arbetskraft med.

Vi har ju gjort idiotiska saker som att bygga städer och asfaltera de bästa delarna av jordbruksmarken i nära nog hela världen. Det går aldrig att återställa.

Men man måste se att det fortfarande finns en plats för just nöt och kött djur genom att de kan leva på mark där odling inte är möjlig.
Men som sas innan så är det med minskad djurhållning även en minskning i gödsel till växter, denna minskning på både gödning och fosfater missas i uträkningarna. Så utan hållna djur så finns inte möjligheten att odla lika mycket.

Min egna förhoppning vore att människan kunde sluta ha ett pyramidspel av evig tillväxt som lösning och istället titta på att ha en hållbar utveckling och relativt långsamt återgå till att vara runt 1 miljard människor på jorden.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: lör 29 mar 2014, 23:06 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
zombieöverlevnad skrev:
Runt 10 miljarder har jag läst siffror på om vi övergår till vegetabilisk kost (sen kan vi också räkna på att det finns ungefär lika många överviktiga som svältande på jorden idag) så en jämnare distribution av kalorier vore ju också bra. 72kg mat slängs också per person och år i Sverige. Den siffran borde kunna minska ordentligt. Men det handlar om politiska beslut som skulle gå emot en stark jordbrukslobby så det är inte sannolikt att det händer som världen ser ut just nu - men teoretiskt är det absolut möjligt.

Jag ser dock inget egenvärde i att vara många, jag ser ett värde i att folk har det bra. Och som det ser ut nu så skaffar folk i fattigare länder för att trygga ålderdomen. Utbildning för kvinnor och välfärdssystem skulle lätt kunna minska befolkningsökningen. Men sedan 1990 har inte antalet barn på jorden ökat, det har varit ca 130-140 miljoner/år vilket leder till att ökningen håller på att planas ut (även om det kommer ta ett tag för det att ge effekt).



Nej, något egenvärde finns det ju absolut inte i att bli flera, tvärtom. Vi är redan idag alldeles för många enligt min mening. Tänk bara vad bra det skulle vara på den här planeten om det bara fanns säg 1 miljon människor som levde i harmoni med naturen och samtidigt kunde åtnjuta ett fantastiskt välstånd helt utan att göra våld på naturen och förstöra allting för framtida generationer - men det är förståss en utopi som aldrig lär hända. Istället så blir det hela tiden bara fler och fler som skall dela på allt mindre, intill dess att någonting händer.

Bara under min livstid så har folkmängden fördubblats i världen och det tycker jag är alldeles åt helvete, men det går ju tyvärr inte att göra någonting åt. Istället så får man snällt invänta naturens eget reglersystem som förr eller senare kommer att slå till och återställa balansen för arten till en mera lämplig nivå, och då blir det knappast särskilt roligt, och ju fler vi hinner bli innan dess desto mindre roligt blir det säkert. Bara för något år sedan (känns det som) så passerades 7 miljardersgränsen och snart är vi uppe i 7.2 miljarder. :(

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: lör 29 mar 2014, 23:33 
Jag tror varken att vi kommer att räddas av miljövänlig högteknologi eller att vi kommer "simma in i kaklet" och massdö. Jag tänker att vi kommer tvingas till någon slags "dirty sustainability".

Ett grovt återvinnande och nedgång till seriös sparlåga på all konsumtion och produktion. Just därför anser jag att förkortad arbetstid är en av de viktigaste politiska frågorna idag.

Jag tror rentav att "kollapsen" kan bli lite mysig. En åtstramning materiellt men ett lyft socialt med mer tid för samvaro och icke-alienerat arbete.

Det kommer att ta tid, människor kommer att ha svårt att släppa sina bekvämligheter och det kommer inte att gå friktionsfritt.

Trots det tror jag att stora förändringar kommer att ske, men inte för miljöns skull. Vi kommer att tvingas till förändringar på grund av global ekonomisk nedgång i samband med sinande tillgång på ändliga resurser.

Sanslöst höga bensinpriser kommer nog att bli ett av de första stegen. Tills vi ger upp privatbilism och flygresor.

Snart nog inser också fler och fler människor att insektsgifter och konserveringsmedel som gjort maten så billig sedan andra världskriget inte var nån succé, när en tredjedel av ens släkt och vänner dött förtidigt i cancer.

Miljöns återhämtning kommer som en bonus i efterhand, inte som ett medvetet beslut.

Mina tankar bara, den som lever får se.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Doomer eller vad
InläggPostat: sön 30 mar 2014, 18:10 
Doomer, fast inte fullt ut.

Tror inte att människan kommer att utplånas etc., men att vi däremot kommer att tvingas in i en ny era av primitiv levnad efter att bajan gör fysisk kontakt med rotorbladen. Folk kommer inte att hinna lära sig konsekvenserna av deras agerande förrän det är försent, och är det egentligen förvånande? Då Instragram och Iphones och att lägga upp bilder på ens mat på facebook tar prioritet före allt annat?

Till slut kommer allt rinna över en kant där resurserna tar slut och halva jordklotet blir obeboeligt p.g.a. gifter och skit. Vi i Sverige kan nog andas lungt med tanke på vår relativt oförstörda miljö, men då flyktingströmmarna börjar komma finns inget att göra förutom att höja murarna. Om inte PK-gänget sitter kvar i styrandet det vill säga, för då är det ju Sverige som bör lösa alla världens problem... :wall:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet