Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 20:48 
-15 är inget att skoja med, värsta jag vet är att behöva värma kängorna en stund på morgonen för att få in fötterna! Men så härligt ändå, personliga rekordet är -27 med försvarets sovsäckssystem.

Den ovannämnda underlaget är något fel i texten på första sidan där det står R värde 0.4 men läser man vidare under specifikationen så står det att den är gjord för -15 och fyra årstider (förmodligen UK ;-) ).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 23:35 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
öTzi skrev:
...tillbaka till Druid; jag har testat och klarar mig väldigt bra med den här:
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk ... g-mat-p661
Priset är helt OK och frakten ingår, iom den är inte tillräckligt lång så använder jag av mig min ryggsäck under benen. Den har Tog value på 4,02 vilket kan sägas motsvara R värdet 2,3.


Man får börja med att konstatera att hur man anger isoleringsförmågan på liggunderlag är en soppa.
Vissa anger ett uppskattat värde och vissa ett uppmätt värde men det finns ingen överenskommen standard för hur mätningen skall göras.
Tog värdet är som du säger en brittisk grej men egentligen stammar den från ISO systemet men 1,0 Tog = 0,1R.
Tog är något britterna/US använder för klassificering av täcken och har multiplicerat med 10 för det skall bli ett större och förståeligt värde (?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tog_(unit)

Thermarest anger uppmätta värden med deras mätmetod som om man läser om den verkar vettig.
https://thermarestblog.com/r-value-meaning/
https://thermarestblog.com/how-warm-is-a-sleeping-pad-r-value-vs-degree-ratings/

Dock kan man inte säga att ett Thermarest liggunderlag med R3,0 har samma isoleringsförmåga som ett R3,0 av annat fabrikat. Tyvärr...
Att ett självuppblåsande liggunderlag med tjocklek 25mm skulle kunna ha ett R-värde på 2,3 är tyvärr inte möjligt.
Edit: Vore intressant vart dom fått sina R-värden från på sidan du länkar. Stämmer dåligt med det tillverkarna anger. Eller har dessa gjort mätning med egen metod?
Thermarest NeoAir All Season som jag normalt använder anges till R0,86 och Klymiten jag tittat anges till 0,77. Inbördes verkar det stämma någorlunda och man kan dra slutsatsen att ja ett Adventure borde ligga en bit under hälften av All-seasons isoleringsförmåga

Sen finns det ytterligare saker som komplicerar om man vill grotta ner sig. Värmen överförs inte bara genom ledning utan även strålning och i luftfyllda celler måste man även ta hänsyn till hur luften rör sig. Termodynamik är inte enkelt.
Tex Thermarest All-season (och andra) har ingen isolering i cellerna men ytor som är belagda med material som reflekterar värmestrålningen. Att uppskatta det utan mätning är svårt
Dom med högsta R-värden generellt är uppblåsbara och med dunfyllning men då måste man vara försiktig eftersom
dunets isoleringsförmåga sjunker drastiskt med fuktigheten och också frågan hur fluffat dunet är efter en tid i madrassen.

Även luftfuktigheten påverkar ledningsförmågan.
Tittar man på tex på Klymek underlag så bygger dom ganska mycket på att bilda stödpunkter med mellanrum som är tänkta
att fyllas upp med sovsäckens isolering vilket påverkar värmeledningen totalt men beror då på vilken sovsäck man använder

I slutänden så beror bekvämlighetsfaktorn på många faktorer och R/Tog täcker bara en liten del men man kunde önska att
det fanns en gemensam mätmetod mellan tillverkarna. Jämför man inom samma tillverkares utbud är det rimligt att säga
att det underlag mer R5 har 25% bättre isoleringsförmåga än ett med R4.

Sen är det ingen mening med att ha liggunderlag med R10 om man har en sovsäck med R1 eller tvärt om.
Man måste titta på vart värmen tar vägen

Tittar man slutligen på temperaturområden som tillverkarna anger för olika madrasser så finns det ingen standard alls.

Eget test på komplett system är det enda som fungerar tyvärr. Och inte jämförbart mellan olika personer.
En persons vikt påverkar även den mycket eftersom madrassen komprimeras olika mycket.

Sorry jag varnade för att jag gärna nördar ner mig i såna här saker. Tips på grejor som fungerar bra för andra är alltid en bra bas :up:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: fre 04 jan 2019, 00:42 
Hahahaha, du förlorade mig någonstans vid fjärde raden . :lol: :lol: :lol:
Ser fram emot slutliga resultatet :up:

Men eftersom du är redan inne på termodynamiken och gillar att nörda dig så du bör beakta inte enbart vikten som liggunderlaget trycks ner mot marken med men även att den till viss del kompenseras också av den större termiska massan hos en människa som väger mer. Sen är frågan också om individens fettprocent iom muskler har lägre isoleringsförmåga så två individer med samma kroppsvikt och jämförbar tryck mot liggunderlaget kommer inte ha samma kroppstemperatur allt annat lika.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 16:33 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Fick hem ryggsäcken som har varit tänkt för SUL-BOB:en och insåg innan jag hämtade den att jag tänkt rejält fel
vad 18l volym innebär.. :oops: Hur som helst hämtades säcken och omedelbart gillar jag den och även om den nu eventuellt
blir för liten för detta syftet så kommer den behållas som en bra dagturssäck.

Jag vill ju i denna Superduperultrahelium BOB ändå få in utrustning som innebär att jag kan sova väderskyddat några dagar.
Innebär jag vill ha Sovsäck-Liggunderlag-Tält/Bivy och jag vill helst klara mig hyggligt nedåt nollan i vart fall

Vänder lite på tankegångarna nu. Hade ju tidigare tänkt att - Jag skaffar en rygga och så klämmer jag in det som får plats :sneaky:
men får vända lite och ta det mer systematiskt för att få ner volym/vikt och väga saker mot varandra.
Volymmässigt är sovsäcken den som tar mest plats och svårt pruta för mycket här.

Har provpackat lite med prylar jag har hemma och sen jämfört med andra UL-prylar för att se vad jag kan göra på det
Provpackade 18l ryggan med:
Liggunderlag Thermarest Neoair Allseason Large diam 12x28cm =3,2l - 880g (196x63x6,3cm)
Sovsäck Carinthia Troopen Medium 18x30cm = 7,6l - 1100g (Comf limit +5)
Tält Vaude Power Lizard 1-2p 14x35cm =5,4l - 1160g
Grejorna får plats men för lite kvar till övrigt jag vill få plats med. Uppgiven sammanlagd volym 16,2l och det verkar stämma
Alla packmått ovan och nedan enligt tillverkarnas uppgifter.

Vad finns det för exempel på utrustning på framförallt mindre packvolym då?

Liggunderlag Klymit insulated V Lite diam 12,7x20,3cm =2,5l - 564g (183x58,5x6,4cm) Mitt 1a val här. Bekvämlighet före mer UL
Liggunderlag Klymit insulated V Ultralight diam 11,4x17,8cm =1,8l - 430g (183x51x6,4cm)

Sovsäck Carintihia G180 Medium 18x23cm =5,9l - 910g (Comf limit -2,5)
Sovsäck Carintihia G145 Medium 16x20cm =4,0l - 820g (Comf limit +0,9) Mitt 1a val här. Kompromiss men klarar lägre komf temp än Troopen säcken
Sovsäck Carintihia G90 Medium 12x20cm =2,3l - 610g (Comf limit +5,7)

Bivy Outdoor Research Helium Bivy diam 8x30cm =1,5l - 504g Laminat Mitt troliga 1a val här. UL som avgör men öppen för båda
Bivy Outdoor Research Alpine Bivy 10.2x39,4cm =3,2l - 904g Goretex

Tarp DD Superlight S 17x12x4 =0,8l - 260g (2,8x1,5m) En tarp är guld om jag väljer Bivy men man får titta på totalvolym


Skulle jag packa en kombo enligt nedan kan jag reducera volymen från 16,2l/3,14kg till 8,8l/2,15kg för sovsystemet och har plats till annat och har ändå inte valt det mest SUL-iga
*Liggunderlag Klymit insulated V Lite
*Sovsäck Carintihia G145 Medium
*Outdoor Research Helium Bivy
*Tarp DD Superlight S

Kanske är det möjligt att packa en BOB i en 18l rygga trots allt :hm: :hm:
Får prova och fundera vidare. Fortsättning följer

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 16:51 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
en av de bästa trådarna hittills i år :D
nerds love nerds

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 17:58 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Nice! :up:

Och vad uppskattar du att kostnaden för en sådan UL-bob blir totalt? :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 18:21 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:
Nice! :up:

Och vad uppskattar du att kostnaden för en sådan UL-bob blir totalt? :hm:

//Tank


Nu förstår jag inte alls frågan.. :roll: :surprised: :cry: Är som att fråga en renskötare hur många renar han har :-g
Listpriser runt 10 lax. Men jag är en snål jävel som letar och letar. Min budget är lägre än det (Skall flyga under WAF radarn)

Rygga med vätskesystem och drysack 1194kr
Liggunderlag 11-1200kr
Sovsäck ca 1600kr
Bivy ca 1800kr
Tarp 6-700kr
Kök ca 1000
Mat 250kr
Kläder o övrigt 2000kr

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: mån 07 jan 2019, 14:40 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Ett par steg tagna för att bygga upp innehållet i SUL-BOB
Blev kanske inte riktigt så mycket SUL av det som man kunnat men alltid ett avvägande mellan trivsel och volym/vikt​​

Väderskydd skaffat. ​​
Blev en Outdoor Research Alpine Bivy​​
Tar upp 3,2l av volymen och väger 904g enligt tillverkaren.​ ​
PU-belagd vattentät botten och Goretex översida och är tänkt användas direkt på marken​​
Var inne på Heliumvarianten i deras Bivy-serie (med mindre volym/vikt) men priset var rätt för denna och generellt en bra produkt enligt alla dom tester jag läst
även om det ger mig lite bekymmer​​ med volym/vikt i superdupersuperultralight BOB
Detta blir den prylen med näst störst volym i SUL-BOL efter sovsäcken. ​​

Liggunderlag skaffat.​​
Blev ett Exped SynMat Winterlite M 4-säsongs och isolerat med syntetmaterial med R-värde på 4,9. Storlek 183 x 52 cm med 9cm tjocklek​​
Tar upp 2,0l av volymen och väger 418g enligt tillverkaren.​ Här blev det bra R-värde men minskad storlek. Stor nog återstår att se efter att den testats.​

Sovsäck ligger på spaningsradarn nu så man kan köra ett litet test på systemet hemma vid huset och se om det blir tillräckligt varmt eller om jag drivit det för långt och får frysa a****t av mig. :rambo:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: mån 07 jan 2019, 18:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Farlig tråd för min del :hm:
Börjar nästan tycka att det är värt med 2K för ett liggunderlag..

Fin sammanställning så här långt på vettiga lätta saker utan att det blir superlöjligt dyrt. :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 13:34 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Hmm. Har insett att jag måste krympa volymen på sovsäcken för detta skall ha en chans att få plats.
Skall göra ett försök med en sommarsovsäck som kan komprimeras till liten volym.
Förhoppningen är att Goretex bivyn kommer ge lite varmare mikroklimat och tänkte ta med någon handvärmare att aktivera vid behov
för att ge lite mer värme en riktigt kall natt samt att naturligtvis kommer få sova i helt underställ och ev tröja man haft på sig

Sovsäcken blir en Snugpak Travelpak 1
I kompressionspåsen tar den upp 3,2l av volymen och väger 850g enligt tillverkaren.​ (Blev samma volym som bivyn)

Skulle det finnas plats över i ryggsäcken lägger jag i en Thermolite liner att använda vid behov. Har en liggande hemma (0,6l volym / 248g)
Vore det inte bättre då med en lite större volym sovsäck och skippa linern? Nja kanske ger bättre isolering men lättare packa med
liten extrapåse på sidan. Sovsäck i en 18l rygga är trångt hur man än vänder på det...

Om det blir vettigt eller ej får provas i praktiken och skall göras inom en vecka ca
Känner ju pressen nu när Tank fått ihop sin lättviktare :oops:

Rent teoretiskt är jag uppe i en packvolym nu på:
Bivy 3,2l
Sovsäck 3,2l
Liner 0,6l
Liggunderlag 2l
Vattensäck 2l

Ger totalt 11l än så länge teoretiskt men teori och verklighet har en tendens att krocka ibland :smack:
Fortfarande skall jag ha i liten tarp, kök, mat, lätt ombyte, 1a hjälpen osv. ​

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 14:08 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Intressant med volymen totalt. :hm: Jag klarar mig som sagt inte med mindre än 30 liter, kul att se vad din slutar på. :up:

Den där Thermolinern verkar fin. Jag funderade länge på en sådan, men efter test med vanlig liner (som jag bara snurrade in mig i när jag skulle sova) så fick det för min del bli en sån där kineskisk liten sommarsäck som extra med i packningen: https://www.aliexpress.com/item/New-Arr ... 10127.html
Tyngre, japp, men kan användas som förstärkning eller som enda säck om det är riktigt varmt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 14:36 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Tank skrev:

Den där Thermolinern verkar fin. Jag funderade länge på en sådan, men efter test med vanlig liner (som jag bara snurrade in mig i när jag skulle sova) så fick det för min del bli en sån där kineskisk liten sommarsäck som extra med i packningen: https://www.aliexpress.com/item/New-Arr ... 10127.html
Tyngre, japp, men kan användas som förstärkning eller som enda säck om det är riktigt varmt.

//Tank


Väck nu inte upp min grava Aliexpressabsitnens igen. Inte en pryl senaste halvåret (?) Minns knappt hur man gör.
Japp en sån liner sitter som ett skruvat kroppsfodral men värmer en del om man orkar fajtas med den. Därför den åkt ur ordinarie BOB.
Misstänker jag får svårt klara köra med 2l vatten i vattensäcken. Kanske halvfull plus en 0,5l flaska i stretchfickan på sidan. Vi får se

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 19:13 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Bivyl, liggunderlag och sovsäck nu hemma.
Provpackat tillsammans med med kök/gas lite ombyte osv.
Väntar egentligen bara på UL-Tarp som beställts.
Fick även hem ett regnskydd till ryggan idag.

Domen blir att... det kommer nog få plats i 18l säcken men utrustningsbild och totalvikt tar mist en vecka till.
Finns utrymme kvar ännu och behöver fundera lite på hur olika saker skall vara packade för det skall bli optimalt
Totalvikt inklusive rygga just nu (utan vatten i vattensäcken) ligger på 4,0kg
Färdigpackat med allt och inklusive vatten är målvikt är nu 7kg så ligger skapligt enligt ursprungsmål.

Jämförelsebild mellan INCH-bagen och SULBOB. Lite skillnad är det på ytterligheterna :hm:
SULBOB bara några liter större än ena sidoväskan på INCH

Bild

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 21:40 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Oj! :surprised: ja, verkligen stor skillnad! :lol:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Druids SUL BOB / Grab bag
InläggPostat: lör 12 jan 2019, 04:19 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Imponerande! :up: :D

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet