Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Du är på semester långt bort när serious SHTF inträffar
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 18:47 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Har någon planerat för detta scenario?

Långt bort från BOL, BOV & BOB mm.
Strömmen går och ingen vet nånting, men du inser att det är en katastrof typ NEMP...Nuclear war...Solar flare.....eller revolution.....

Har nyss själv varit i Asien ett par månader, men är hemma nu och förenad med alla mina trygga prepp-grejor.

Hade där som EDC bara tillgång till en ordentlig bunt kontanter och en stark 18650- ficklampa. På hotellet en kalibrerad GM-räknare och en kortvågsradio samt en stark grön laser.
Försökte att tänka ut olika vägar och planer för att komma tillbaka till Sverige och mina resurser via Burma-Indien, eller att bugga in i Asien.
Troligen lätt att med kontanter i lokala valutor att köpa ett ton ris eller muta en gränsvakt.....ööööö... men sen då?

Några reflektioner??

//reboot

Inläggsrubrik: Re: Du är på semester långt bort när serious SHTF inträffar
InläggPostat: fre 17 feb 2017, 22:50 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Några reflektioner från askmolnet som drabbade Europa för 7 år sen.
Vissa köpte bilar för att köra hem från sydeuropa, en del flög jorden runt för att komma närmare.
Jag hade turen och fick bo kvar och tog några extra dagar semester.

Med pengar kommer man långt, speciellt i fattigare länder.

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 02:41 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

solsken skrev:
Några reflektioner från askmolnet som drabbade Europa för 7 år sen.
Vissa köpte bilar för att köra hem från sydeuropa, en del flög jorden runt för att komma närmare.
Jag hade turen och fick bo kvar och tog några extra dagar semester.

Med pengar kommer man långt, speciellt i fattigare länder.

Var strandsatt i ett land, men inte av nån olycka eller nåt, flygbolaget kunde bara inte ge besked om vi skulle komma hem eller ej, så några började seriöst diskutera om de skulle hyra en bil för att köra hem genom Europa.

Kontinenten är mindre än vad de flesta tror, vissa länder kan du köra genom på några få timmar.

Andra sätt att ta sig hem är tåg och om nödvändigt båt. Att gå från t.ex. Norge är inte en omöjlig ide. Köpa en billig cykel är också en ide, 1500 spänn, det som kostar kan vara slang och mat (det blir en del kalorier på långa distanser), förutsätt att du har karta eller kunskaper och kan hitta lämpliga vägar - jag gissar att det även är otillåtet med cykel på motorväg i andra länder också.

Prylar kan du skicka hem, eller slänga. Bara att prioritera med hänsyn till situationen.

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 08:47 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Svårt... riktigt svårt...

Självklart blir man betydligt mer sårbar långt hemifrån med begränsad packning, inget socialt nätverk och kanske begränsade möjligheter att göra sig förstådd. Som prepper kan man ju välja att packa ner lite extra "bra att ha" - saker innan man åker och tänka igenom vad i packningen man ska dumpa ifall läget blir brunt.

Jag tror information blir betydligt mer avgörande i detta scenario än det är normalt sett... hur stort område som är drabbat av katastrofen, om det finns någon prognos för när saker kan ha ordnat sig, vilka politiska och sociala konsekvenser katastrofen fått i regionen (oroligheter, kravaller, laglöshet mm) avgör i vilken riktning man vill röra sig, eller om det är bäst att gömma sig på sitt hotellrum.

I många områden kommer det märkas omedelbart att man är utlänning... det är en faktor att ta med i beräkningen.

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 10:31 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

reboot skrev:
Har någon planerat för detta scenario?

Långt bort från BOL, BOV & BOB mm.
Strömmen går och ingen vet nånting, men du inser att det är en katastrof typ NEMP...Nuclear war...Solar flare.....eller revolution.....

Har nyss själv varit i Asien ett par månader, men är hemma nu och förenad med alla mina trygga prepp-grejor.

Hade där som EDC bara tillgång till en ordentlig bunt kontanter och en stark 18650- ficklampa. På hotellet en kalibrerad GM-räknare och en kortvågsradio samt en stark grön laser.
Försökte att tänka ut olika vägar och planer för att komma tillbaka till Sverige och mina resurser via Burma-Indien, eller att bugga in i Asien.
Troligen lätt att med kontanter i lokala valutor att köpa ett ton ris eller muta en gränsvakt.....ööööö... men sen då?

Några reflektioner??

//reboot

Bara att befinna sig i Asien kan vara ett problem... en del länder kan läget vända oerhört snabbt, från lugn till kaos... Har jag varit med om..
Cash is king där...
Att ta sig hem... det kan vara olika beroende var man är där....
Men en viss frustration skulle uppstå om man fick veta att det var shtf hemma..
När jag reser i Europa använder jag bilen till 95 %
Då är det lättare med allt...
Problemet om man behöver ta sig hem då , är väl hur man ska komma över vattnet
till Sverige... har ingen lust att åka över Haparanda direkt...

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 12:48 
Jag för min del åker inte på långa resor. Säkert inte med flygplan. Själv har jag ingen behov av det och inget jobb som skulle skicka mig vart som helst heller.
Det finns gott om möjligheter att koppla av och destinationer man kan nå med bil. Och tanken är alltid fylld, så att jag kan ta mig hem.

InläggPostat: lör 18 feb 2017, 12:50 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Den där askhistorien är intressant. Flygen inställda, men ingen skada på någonting annat. Bara en massa folk som inte kom iväg som de hade tänkt sig.

Det tycks ju finnas några som har personlig erfarenhet. Vad blev det för konsekvenser rent praktiskt? Några intressanta erfarenheter? (Kanske värt en egen tråd.)

Inläggsrubrik: Re: Du är på semester långt bort när serious SHTF intr för
InläggPostat: sön 19 feb 2017, 00:31 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

DrJekyll skrev:
Svårt... riktigt svårt...

Självklart blir man betydligt mer sårbar långt hemifrån med begränsad packning, inget socialt nätverk och kanske begränsade möjligheter att göra sig förstådd. Som prepper kan man ju välja att packa ner lite extra "bra att ha" - saker innan man åker och tänka igenom vad i packningen man ska dumpa ifall läget blir brunt.

Jag tror information blir betydligt mer avgörande i detta scenario än det är normalt sett... hur stort område som är drabbat av katastrofen, om det finns någon prognos för när saker kan ha ordnat sig, vilka politiska och sociala konsekvenser katastrofen fått i regionen (oroligheter, kravaller, laglöshet mm) avgör i vilken riktning man vill röra sig, eller om det är bäst att gömma sig på sitt hotellrum.

I många områden kommer det märkas omedelbart att man är utlänning... det är en faktor att ta med i beräkningen.

Känns som du har rätt vibbar! Min tanke är att bugga in med några ur loalbefolkningen jag lärt känna och köpa några ton ris.....
Att dra via Burma-Indien kan sätta dig i en ännuj svårare situation, då du inte kommer förbi Pakistan-Afganista-Iran. med bil eller motorcykel och kan bli av med allt du har.

Att hela tiden kolla BBC utlandssändningar på kortvåg nät det krisar är en bra ide,så länge det funkar......

//reboot

InläggPostat: sön 19 feb 2017, 20:09 
Funderade faktiskt på detta på senaste semestern. På en ö mitt i atlanten som importerar 80% av sin mat skulle jag behöva råna en livsmedelsbutik och stjäla en hygglig segelbåt och på synnerligen knapphändiga seglarkunskaper segla hem.
Jag hade iaf med mig min multitång och första förband så läget var under kontroll :roll:

InläggPostat: sön 19 feb 2017, 20:18 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Att ge sig hemifrån är att ta en kalkylerad risk. Oavsett om det är en semesterresa eller om man far iväg för att arbeta. Man är sårbar på bortaplan och det finns inte så mycket annat att göra än att hoppas på det bästa.

I see bad times today

InläggPostat: sön 19 feb 2017, 21:46 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Mjo, men de flesta olyckor inträffar i hemmet. Det är en risk att stanna hemma också, en del saker kan det ju vara större risk för där man råkar bo.

(Kommer förresten att tänka på när mumintrollen gömde sig hemma för några skurkar och räknade sig säkra. Skurkarna kunde inte komma in om de inte slog sönder fönstren. Och DET skulle de väl ändå inte göra.)

InläggPostat: sön 19 feb 2017, 22:47 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Jag släpar med mig min GHB när jag är ute och reser + Pengar, pass och biljett + Extra mobil med två lokala kontantkort.

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 15:03 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Punkt ett; välj om möjligt ett land som är resilient samt inte brister ut i anarki om SHTF. Turkiet och Egypten är kanske inte nummer 1 när det gäller charterdestinationer...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]