Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Earth Houses
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 22:10 
Hittade detta byggnadskoncept när jag i vanlig ordning försökte att göra något annat än gräva dränering (för hand) på bygget. :P
Bild
Det är hus med riktig betonggrund, sprayad betongkupoler som det sedan läggs 20cm isolerskum och sedan läggs det på mellan 80-300cm jord ovanpå. Solid byggnad med andra ord. Lite oklart hur dom gör med ventilationen, men i videoklippet syns ju två rör stickandes upp från jorden, varav ett borde vara skorstenen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Earth_house
Ett mer arkitektkonstruerat byggnadssätt än de lite väl flummiga jordskeppen. Synd det verkar vara krångligt att bygga på det sättet själv.

Skulle ju inte vara fel att ha en sådanhär betongbunker i dom Schweiziska alperna vid SHTF.
Gillar byggnader som inte ses ifrån vägen eller från luften eller knappt med värmekamera.

Inläggsrubrik: Re: Earth Houses
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 22:55 
Någonstans sitter en kommunal bygglovshandläggare och skrattar ihjäl sig. Fint hus dock, synd att vi inte får bygga som vi vill i Sverige.

InläggPostat: fre 18 aug 2017, 00:06 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Gargamek skrev:
Någonstans sitter en kommunal bygglovshandläggare och skrattar ihjäl sig.

:lol: ...och jag med åt din kommentar! ... det är ju Barbafamiljen som ritat och byggt! :up:

InläggPostat: fre 18 aug 2017, 07:57 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

InläggPostat: fre 18 aug 2017, 09:10 
@Gargamek: Ja, om det inte är ett rött trähus med vita knutar så får man nog inte bygglov. Men jag undrar om det inte skulle gå att få bygglov på ett sådant hus. Det enda som dom skulle kunna ha åsikter om är väl själva formen och mängden jord på taket. Det är ju ett "riktigt" hus som det går åt mängder med betong, stål och arbetskraft för.
Tror dom flesta bygglovshanterare drar öronen åt sig när den orakade hippien kommer och säger "Jag ska bygga mitt hus av gamla bildäck, jord och några fönster jag hittade på lo[url][/url]ppis, det kommer inte generera en enda krona i skatteintäckter ge mig bygglov! Förresten, är det hos dig jag kan få mitt socialbidrag och ansöka om bostadsbidrag?" :D
Det där jordskeppet i kollektivet i Skattungsbyn vart väl lite åt det hållet, men dom fick bygglov efter flera års byråkrati, fast med kravet dom behövde riva byggnaden dom börjat på och lägga en riktig dränerad grund.

Undrar vad som skulle hända om man byggde ett attefallshus efter dom principerna och lade på 3 meter jord runt om. Räknas jorden som del av bostaden? :hm:

@Omnivore: Har den boken som killen läste innan han byggde sitt hobbithus i länken, "Building a Low Impact Roundhouse".
Det är intressant och inspirerande läsning, men det är många udda och rätt okonventionella lösningar dom använder som inte borde vara så hälsosamma i långa loppet, t.ex att lägga en presenning på utsidan av väggen där det samlas vatten och bara hoppas på det bästa. Husen må se likadana ut på utsidan med runda jordnära former men sättet dom är byggda på är lika långt ifrån varandra som häst och vagn och en Porsche Cayenne.
Bild
http://www.thatroundhouse.info/how.htm
Inget fel med häst och vagn iofs, mycket miljövänligare än en SUV...
Bild
Jag gillar idén att bygga ett hus av det som finns till hands. Bygga ett ramverk av små träd och grenar från skogen medans man lämnar dom stora träden att växa vidare, stampat jordgolv, framruta från en buss som takfönster etc. Men hade jag pengar skulle jag hellre bygga ett earth house i betong som permanent boende. Att köpa en liten skogsplätt med några kompisar och bygga ett roundhouse att ha som BOL vore ju en kul idé. Kostnaden för ett Earth House som i videoklippet ligger i mångmiljonklassen medans ett roundhouse kan man bygga själv med en fogsvans, spik, en dammduk och kompisar för några tusenlappar.
Bild

InläggPostat: sön 20 aug 2017, 02:38 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Kul med ett Hobo-hus men rent säkerhetsmässigt verkar det tokigt. Du får ju bara koll på 180 grader. Resten då?

InläggPostat: sön 20 aug 2017, 02:42 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Å andra sidan. Ett vanligt torp är du tvungen att skydda 360 grader.

InläggPostat: sön 20 aug 2017, 10:18 
CPT Fantastic skrev:
Kul med ett Hobo-hus men rent säkerhetsmässigt verkar det tokigt. Du får ju bara koll på 180 grader. Resten då?

I hippie-rundhuset tror jag dom har utsikt åt alla håll, men inte i jordhuset. När jag byggde mitt lilla hus fann jag att det var billigare att köpa en stor HDTV och en övervakningskamera än ett 3-glasfönster. Så går alltså att ha 6st 48"-skärmar och 6 övervakningskameror för samma pris som 6 fönster. ;)

Hobo-hobbit, hehe. Vart mer intresserad av det lyxiga earth house i videolänken, speciellt badrummet var grymt snyggt. Och utsikten då.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]