Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EDC Qaz
InläggPostat: lör 05 dec 2009, 23:47 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Hej, jag tänkte att det skulle vararoligt att visa hur min EDC ser ut.
Bild
1-4 har jag alltid med mig då de ligger i byxfickorna.
1: Gerber Clutch, mitt favoritmultitool än så länge. Bra kvalitet till rimligt pris.
2: Hörselproppar, ett par musik och sim propp och ett par vanliga gula skumgummi proppar. Asken börjar bli lite sliten så den ska nog bytas ut.
3: En lite blyertspenna från ett varuhus. Alltid bra att ha så när jag är på IKEA, Clasohlsson eller liknande brukar det följa med några hem.
4: Mobiltelefon med ICE-nummer inprogrammerade. Gumman har en likadan så vi kan dela laddare och byta batteri om de skulle behövas.

5-7 ligger i jackan så de är ofta med. Det jag glömde ta med på bilden är en bic-tändare och min plånbok med kontanter och viktiga kort.

5: Hundbajspåse, mest som reserv om jag glömde att ta med en när jag rastar hunden men har även fungerat om jag vill plocka bär eller svamp. En påse har många användningsområden
6: Mina nycklar med en hittelönsbricka, en diodlampa från Clasohlsson samt en Victorynox SD
7: Diodcykellysen som även funkar som ficklampor om det skulle behövas.
Bild

Min EDC-ryggsäck är en Haglöfs Corker och den följer alltid med när jag ska på universitetet, jobba, handla eller liknande. EDC-prylarna har jag i toppfickan samt det lilla sidofacket. Huvudfacket packar jag om nästan varje dag beroende på vad jag ska göra.

1: Plastpåse som innehåller 2.
2: Plåster, 3st Ipren, 3st Panodil och 2st imodium. En Risenta Sesamkaka (nyss införskaffad och jag är osäker på om den ska få vara kvar då jag är rädd att den blir till smulor) 2st femkronor om jag måste gå på toa.
3: Näsdukar om jag måste snyta mig eller torka mig någon annan stans om så nöden kräver.
4: Mer hörselproppar
5: Försvarets snubbeltråd samt gummisnoddar runt omkring.
6: Gerber Suspension, Ett större verktyg när min clutch inte räcker till.
7: Bläckpenna
8: Asaklitt värmefolie, en så kallad nödfilt.
9: Tändare
10: Lim till limpistol
11: Ett kort plaströr med eltejp lindat runt om och ståltråd instoppat i mitten.
12: Tampong, mest tänkt som tände men har säkert andra användningsområden (kom gärna med förslag)
13: 2st Försvarets första förband, den andra kom inte med på bilden.
14: Tändstickor i en plastpåse.

Eventuella förändringar är att byta ut nödfilten mot en engångs regnponcho. Att linda upp en del av snubbeltråden på en mindre spole, att släpa runt på 50m känns lite för mycket. Jag ska nog göra ett litet sykitt med nål tråd och säkerhetsnålar.

Kom gärna med frågor och kommentarer.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 00:31 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Kalasbra ju! Inser samtidigt att det är skrämmande likt mina saker jag bär med mig så fort jag skall lite längre. Tampongen är bra som blodstopp, öronpropp, vattenrening.
Har tejpat upp nån meter "duct tape" på en bictändare istället för eltejp som gärna blir kladdig /iaf i min ficka/
La märke till avsaknad av vattenflaskan eller du kanske har en annan lösning/tanke kring den?
Jag har även med mig några tabletter mot lös mage. Jobbigt att få det på ställen som man inte vill ha det =)
Bra med bilder!

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 00:39 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Kul att se en blandning av praktiska vardagslösningar och en del överlevnadstänk!
Det ser billigt och praktiskt ut, och du ses antagligen mer som Skalman än som foliehatten.
Det jag skulle kompletera med är en kompass för att kunna gå rakt om man är vilse, samt en visselpipa att larma med i samma situation. Personligen har jag även kondomer i min EDC, av olika skäl :mrgreen:

Funderar på handvevad batteriradio, men då börjar det ta för mycket plats, ser bra ut som det gör idag.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 00:42 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
jojjenda skrev:
Kul att se en blandning av praktiska vardagslösningar och en del överlevnadstänk!
Det ser billigt och praktiskt ut, och du ses antagligen mer som Skalman än som foliehatten.
Det jag skulle kompletera med är en kompass för att kunna gå rakt om man är vilse, samt en visselpipa att larma med i samma situation. Personligen har jag även kondomer i min EDC, av olika skäl :mrgreen:

Funderar på handvevad batteriradio, men då börjar det ta för mycket plats, ser bra ut som det gör idag.

Många om inte det flesta mobiltelefoner nu för tiden har ju radio annars. Ett par hörlurar extra i packningen tar inte stor plats alls eller en batteridriven nödladdare till mobilen. Drivs av AA batterier som kan passa med ficklampan tex.
Vad har du kondomerna till? ;)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 01:38 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
När jag är i behov av vattenflaska tar jag med en sådan i stora facket på väskan. Jag har tänkt att inte ta med mer prylar än vad som rymms i de små facken. Kompass och visselpipa ska jag nog skaffa, synd bara att minikompasser är så dyra.
Ett problem är min telefon som är en LG och den går inte att ladda med nödladdare, kontakterna passar inte. Nästa telefon blir en som laddas med universalkontakt och har radio.

Kondomer ska nog få följa med. Nöden har ingen lag och inte lusten heller :lol:

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 06:39 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Finfint!

Kanske lägga till Försvarets Hudsalva?
(Bra mot självsprickor, lokala köldbesvär, går att äta, eller använda för som matlagningsfett, plus tusen användningsområden till. Gott om kalorier om du bara äter upp den som den är. Och så är den KOMPAKT.)

Och en bandana/snusnäsduk/vanlignäsduk/tygbit?
(Återigen tusen användningsområden, från vardagspraktiskt till avgörande i en överlevnadssituation, samtidigt som den är lätt och kompakt...)

Såklart är det alltid lättare att komma på saker man kan lägga till är vad man kan dra ifrån, jag vet, men det här var mina två ören.

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 11:54 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Fickorna börjar bli fulla så jag tror inte att en snusnäsduk får plats. De skulle gå om jag tar bort ett första förband men det vill jag inte. Kanske kan jag ha den i en jackficka om det inte blir i vägen.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 13:08 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 06 okt 2009, 22:50
Inlägg: 148
qazwsxedcrf skrev:
Hej, jag tänkte att det skulle vararoligt att visa hur min EDC ser ut.

1-4 har jag alltid med mig då de ligger i byxfickorna.
1: Gerber Clutch, mitt favoritmultitool än så länge. Bra kvalitet till rimligt pris.
2: Hörselproppar, ett par musik och sim propp och ett par vanliga gula skumgummi proppar. Asken börjar bli lite sliten så den ska nog bytas ut.
3: En lite blyertspenna från ett varuhus. Alltid bra att ha så när jag är på IKEA, Clasohlsson eller liknande brukar det följa med några hem.
4: Mobiltelefon med ICE-nummer inprogrammerade. Gumman har en likadan så vi kan dela laddare och byta batteri om de skulle behövas.

5-7 ligger i jackan så de är ofta med. Det jag glömde ta med på bilden är en bic-tändare och min plånbok med kontanter och viktiga kort.

5: Hundbajspåse, mest som reserv om jag glömde att ta med en när jag rastar hunden men har även fungerat om jag vill plocka bär eller svamp. En påse har många användningsområden
6: Mina nycklar med en hittelönsbricka, en diodlampa från Clasohlsson samt en Victorynox SD
7: Diodcykellysen som även funkar som ficklampor om det skulle behövas.

11: Ett kort plaströr med eltejp lindat runt om och ståltråd instoppat i mitten.
Kom gärna med frågor och kommentarer.


1-7 Är i stort sett likadant som det jag bär på dagligdags, men jag bär alltid en kniv också.
Victorinox minsting är helt suverän att hänga på bilnycklarna, jag har t.o.m. fått frugan att använda en sådan och hon är ändå min totala motsats när det gäller prylar.

Tips: Våtservetter är rätt bra att ha med sig, de tar lite plats och kan hjälpa en känna sig betydligt fräshare ibland.

11? Har du också en Ford? :mrgreen:

_________________
Jag äger inget guld, men bly har jag gott om och det väger nästan lika tungt..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 20:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
qazwsxedcrf skrev:
Fickorna börjar bli fulla så jag tror inte att en snusnäsduk får plats. De skulle gå om jag tar bort ett första förband men det vill jag inte. Kanske kan jag ha den i en jackficka om det inte blir i vägen.


En buff kanske?
Du kan ha den kring halsen, på handleden eller huvudet. Eller knyten kring handtaget/axelremmen på ryggsäcken.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: sön 06 dec 2009, 21:19 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
R_Hatt skrev:
qazwsxedcrf skrev:
Fickorna börjar bli fulla så jag tror inte att en snusnäsduk får plats. De skulle gå om jag tar bort ett första förband men det vill jag inte. Kanske kan jag ha den i en jackficka om det inte blir i vägen.


En buff kanske?
Du kan ha den kring halsen, på handleden eller huvudet. Eller knyten kring handtaget/axelremmen på ryggsäcken.


Jag har funderat på det men den är lite för dyr fara att ha i ryggsäcken i väntan på att användas.
Kanske kan jag ha en snusnäsduk i det smala facket som är gjort för papper och är närmast ryggen.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EDC Qaz
InläggPostat: mån 07 dec 2009, 21:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag tyckte också att de var dyra. Tills jag köpte en åt min fästmö på en fjällstation.
Nu har jag två stycken själv som jag använder nästan dagligen.

På samma fjälltripp böt jag också bomulls t-tröjorna mot funktionsmaterial. Och jag kommer aldrig att byta tillbaka frivilligt.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet