Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 14:26 
Min ryggsäck är nog för liten...

En intressant tråd.
Jag har en kompis som man alltid säger, det är en släkting som är sjukpensionär, hon är en riktig paragrafryttare.
Hon har rest en rad drömresor som är på ett par månader som vi andra får fortsätta drömma om, renoverat köket för över 300000 kr.

Hennes gubbe tjänar ganska lite och hon sjukpensionär, hur fasiken har dom råd frågade jag hennes bror som också är min kusin.
Han sa att hon har plockat ut sin framtida pension, varpå jag frågar hur ska hon klara sig i framtiden, han svarar lugnt med att hon har inte räknat med att leva så länge, det är av den orsaken hon plockat ut pensionen i förtid. Precis nu har hon köpt en nybyggd bostadsrätt, ska fortsätta ha kvar villan till sin dotter, när hon går i pension ska hon sälja lägenheten och flytta tillbaka till villan. På så sätt har hon förmodligen klippt in rejält med pengar igen.

Några andra konstiga pengar finns det inte så jag tror honom.

Jag är övertygad om att hon lyft ut sin framtida pension, men om det fungerar för att hon är sjukpensionär eller av en annan orsak vet jag inte.

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 16:50 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Att renovera köket om man inte räknar med att leva så länge är dumt. Renoveringar innebär lidande om man bor kvar under tiden.

Pensionspengar är hårt inlåsta. Jag tror att det är mycket svårt att få ut pengar bara för att man är sjuk. Då ska man nog ha flera papper på att man ligger på dödsbädden. Däremot kan man ta ut privat pension och antagligen även en del tjänstepension ganska tidigt och på relativt kort sikt, kanske fem år. Men det förutsätter att man har en rejäl privat pension och/eller tjänstepension om det ska bli några pengar.

Är man sjuk vill man nog inte flytta till en villa, det är mer arbete. Spekulation i bostadsrätter kan gå lysande (bortsett från skatten) eller också kan bubblan spricka och då blir man ruinerad om man har tagit lån.

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 17:15 
Var i hela friden är stormköket?

MulenDag skrev:
Hurså? :?

/MD

Jo, vi diskuterade guldfonderna och dom går uppåt nu igen.
Guldet går upp igen efter en ny cyklisk svacka.
Då brukar det bli hävstång på guldfonderna då all ökning går till ökade marginaler till företagen.

Dock ska man komma ihåg att det är en aktiefond, så det kan ju gå ned ändå av bara farten då börsen går ner.
Och så motverkas det också av att dollarn tappar.

Jag tror på 15-20% upp innan mars. Kan bli mer.
Eller så rasar det igen. :)

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 19:36 
Hacke skrev:
MulenDag skrev:
Hurså? :?

/MD

Då brukar det bli hävstång på guldfonderna då all ökning går till ökade marginaler till företagen.

Dock ska man komma ihåg att det är en aktiefond, så det kan ju gå ned ändå av bara farten då börsen går ner.

Stannade inte så länge i guld efter vår förra diskussion. Kändes skakigt
Hälften legat kvar i Handelsbanken Östeuropa vilket gett 53% på ett år. Behåller dom ett tag till
Resten riskspriding. Sverigefond, Småbolag Sverige,Teknologi och förra veckan drog jag 10% till Asien som gått trögt ett tag.
Ingen vet var det tar vägen som vanligt..
Hoppas fortfarande det skall vara några kronor kvar när man går i pension

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 21:52 
Borgmästare i Jericho

Pensionssystemet kommer inte att rasa per se, vad som händer över tiden är att köpkraften minskar. Ryssland hade pension även när systemet kollapsade men de hade bara råd till rovor då pensionen motsvarade ca 600 kr. Samma sak händer i Venesuela...du får pension i inhemsk valuta men om du omvandlar de till utlänsk valuta är det inte värt mycket.

Så ni kommer säker få 20 000 kr i pension frågan är vad ni kan köpa för dessa pengar ?

Sen har många det bra i Sverige då tjänstepensionen är större än det statliga. Men politikerna har ju tagit av de avsättningarna tidigare så kanske tjänstepensionerna bekostar ett misslyckat Samhällsexpriment.

Jag tror fortfarande att vi kokas långsamt där rovor blir normalt att äta. Kyla i lägenhet i min etta är normalt :-g

InläggPostat: ons 18 jan 2017, 22:54 
I used to work for the Umbrella Corporation.

krippaz skrev:
Pensionssystemet kommer inte att rasa per se, vad som händer över tiden är att köpkraften minskar. Ryssland hade pension även när systemet kollapsade men de hade bara råd till rovor då pensionen motsvarade ca 600 kr. Samma sak händer i Venesuela...du får pension i inhemsk valuta men om du omvandlar de till utlänsk valuta är det inte värt mycket.

Så ni kommer säker få 20 000 kr i pension frågan är vad ni kan köpa för dessa pengar ?

Sen har många det bra i Sverige då tjänstepensionen är större än det statliga. Men politikerna har ju tagit av de avsättningarna tidigare så kanske tjänstepensionerna bekostar ett misslyckat Samhällsexpriment.

Jag tror fortfarande att vi kokas långsamt där rovor blir normalt att äta. Kyla i lägenhet i min etta är normalt :-g

Bra tankar! Kanske inte positiva. :mrgreen: ... Men någonstans där kommer Vi hamna tror jag.

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 04:49 

Exodus skrev:
Hacke skrev:
[quote="MulenDag"]Hurså? :?

/MD

Stannade inte så länge i guld efter vår förra diskussion. Kändes skakigt
Hälften legat kvar i Handelsbanken Östeuropa vilket gett 53% på ett år. Behåller dom ett tag till
Resten riskspriding. Sverigefond, Småbolag Sverige,Teknologi och förra veckan drog jag 10% till Asien som gått trögt ett tag.
Ingen vet var det tar vägen som vanligt..
Hoppas fortfarande det skall vara några kronor kvar när man går i pension[/quote]
Och så var det dags att kliva av igen.
+14-15% bör det bli denna gång ungefär.
Möjligheten är ju att det fortsätter upp ännu mer som förra året men jag fegar ur nu och nöjer mig så här.
Det är i vilket fall över mitt mål på avkastning för hela året ändå.

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 19:16 
Hacke skrev:
Och så var det dags att kliva av igen.

Får man fråga vad du kliver av till. Vad finns det att safea i?

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:05 

Jag säkrar bara upp pengarna i en stabil och tråkig räntefond i väntan på nästa hiss uppåt. Det brukar bli KPA räntefond där det går.
Ingen utveckling, bara säkra upp.

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 23:20 
Borgmästare i Jericho

Jag är en av de tråkiga i PPM som alltid haft sjusoffan fonden, den har varit bra och är bra långsiktigt. Givetvis om man har intresse och kunskap kan man få bättre avkastning. Men tittar man på fakta har soffan fonden slagit de flesta fonderna ....

Ett exempel.

http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/02/10/monyx-minskar-din-pension/

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 21:01 
Nykomling
Användarvisningsbild

Här läst igenom tråden och ser att det är många som precis som jag inte förlitar sig på PPM. Många har bra idéer, vilket är ett gott tecken, men att många som rör finans tyvärr ofta faller platt när man tar dem vidare ett eller två steg. Även om jag delvis håller med det gamla Göran P. citat "den som är satt i skuld är icke fri" så vet jag inte hur mycket det kommer vara värt att betala av skulder etc. inför en ev. kommande finanskollaps. Sker en total finansiell kollaps kommer system och sedan samhället inte vara långt ifrån. Att då lagligt äga marken kommer inte vara värt mycket om man inte samtidigt kan försvara den.

Men om vi tror på en finansiell kvasi-kollaps, dvs att vi inte får ut de PPM som vi har hoppats på så tänkte jag komma med konkreta förslag på några grunder i sparande som alla, oavsett inkomst, borde klara av.

Inlägget skulle utan tvekan kunna bli lång som bibeln men jag försöker fatta mig kort:

Sätt av MINST 10% av din inkomst direkt till sparande:
10%av din totala nettolön ska direkt vid lönen sättas över till avskilt sparande. Sparande till familjens resa eller andra inköp räknas inte in i dessa 10% utan ska istället tas ifrån de 90 % som blir över efter att du har betalat räkningar, handlat mat, köpt MRE:s till BOB:en etc.

Vad göra med dessa 10%?
90% av beloppet rekommenderar jag att man månadssparar i en gratis indexfond (Ex. AvanzaZero) samt en billig globalfond (Jag skulle inte investera i räntepapper som det ser ut idag och jag ser faktiskt en stor risk i AP-fondernas räntepappersinnehav). Då får man både en diversifiering för tid och region. Då finns det både fördelar när marknaden går upp (värdet av sparandet ökar) och när marknaden går ner (du får mer fondandelar för samma belopp). Så länge inte världens börser totalkollapsar eller hackas och raderas så behöver du egentligen bara bekymra dig NÄR du ska ta ut pengarna, dvs. dumt att plocka ut pengarna mitt i en 2007-kris. Det finns såklart en risk att alla ettor och nollor på börsen raderas av en eller annan anledning och det är då vi kommer in på de resterande 10% av det du sätter av.

10% av det du direkt sparar undan är också det som kommer fungera som din hedge mot resten av finansmarknaderna, detta ska gå till guld och silver. När jag skriver silver och guld så menar jag fysiska metaller och inte papper eller certifikat. Guldcert (ex. GLD)som köps över börsen kommer inte att ha något värde om börsen släcks ner samt att det ges ut över hundra gånger så mycket papper än vad det finns fysiskt guld som backar. När det gäller inköp av silver och guld är det klokast att spara på dig till ett större belopp innan du köper på dig ädelmetallerna då du ofta får en lägre avgift vid större köp. Kom också ihåg att köpa ädelmetallerna i olika storlekar för den dagen guld/silver kommer att behövas så är det få som kan växla en 1 kg guldtacka. Vart och hur du förvarar detta är upp till dig men se till att du alltid kommer kunna komma åt det, jag skulle INTE välja att ha det i bankfack. Jag vet inte om någon på forumet redan har tipsat om det men om man är intresserad av ekonomi och guld så är boken "The New Case for Gold" (http://www.adlibris.com/se/bok/the-new-case-for-gold-9781101980767)en stark rekommendation (den är kort!)!

Eftersom vi talar om framtiden så kan vi, oavsett åskter om sparande, enas om att det inte är något vi med säkerhet vet något om. Jag tycker detta är enkla minimum-grunder som vem som helst kan klara av att följa. Jag själv följer detta med några få små ändringar, ex. så sätter av betydligt mer än 10% av min nettolön, har lite fler fonder som jag månadssparar i och mitt sparande i ädelmetaller är mer än 10% av direktsparandet.

OBS! Utöver eget sparande så är det viktigt att varje person försöker få en tjänstepension via arbetsgivaren om det är möjligt.

//Theta

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 21:30 
Theta skrev:
Även om jag delvis håller med det gamla Göran P. citat "den som är satt i skuld är icke fri" så vet jag inte hur mycket det kommer vara värt att betala av skulder etc. inför en ev. kommande finanskollaps. //Theta

Inte Görans eget citat.. Han stal det från en annan sossepolitiker från trettiotalet Ernst Wigforss
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss

InläggPostat: mån 17 apr 2017, 22:07 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Medvetaren skrev:
Theta skrev:
Även om jag delvis håller med det gamla Göran P. citat "den som är satt i skuld är icke fri" så vet jag inte hur mycket det kommer vara värt att betala av skulder etc. inför en ev. kommande finanskollaps. //Theta

Inte Görans eget citat.. Han stal det från en annan sossepolitiker från trettiotalet Ernst Wigforss
https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss

Tack för info! Trott att HSB /semlan kommit med detta!

Ps Gillar Wigforss kommentar angående HaiJbyaffären"Kungen?Så vital vid hand ålder? Beundransvärt!"

InläggPostat: tis 18 apr 2017, 08:36 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jag har satt i system att inte engagera mig i pensionsbesparingarna, för några år sedan så läste jag att dom som slängde sina pensionskuvert var vinnarna, eftersom dessa fick sin pension sparad i lågrisk alternativ. Jag slänger alla pensionskuvert som kommer utan att öppna dom, nu tjänar jag förvisso tillräckligt mycket pengar för att få en rimligt stor tjänstepension vilket gör att jag förmodligen skulle leva i Spanien eller Portugal som pensionär utan några större problem med pengar.

För en person som tjänar 45.000kr/mån så blir tjänstepensionen runt 13.000kr/mån i 10år eller 23.000kr/mån i 5år. Till det kommer allmän pension på runt 14.000kr/mån. Jag försöker istället att se det som en ren bonus om jag lever vid 65år, allt för många går bort innan dess.

Sedan en lång tid sparar jag 10% av min inkomst på ett sparkonto, helt utan ränta. Frågan är vad man ska med dom pengarna till? Jag har inte några släktingar som kommer att ärva något(har testamenterat allt till en välgörenhet), saknar familj och bor billigt.

InläggPostat: tis 18 apr 2017, 13:52 
Nykomling
Användarvisningsbild

Fyrop:
Jag tycker att du har en sund syn på den allmänna pensionen, dvs. att se det som betalas ut som en ren bonus utöver det du sparar undan vid sidan av.
Du berör också en viktig aspekt av långtidssparande, dvs. det är inte ens säkert att man kommer hinna kunna ta del av de pengarna du sparar (oavsett om du sparar till pension eller annat). För man kan vara duktig och sätta av 50% av sin månadslön i sparande och hoppas leva som en kung 30 år senare, men det räcker egentligen med att du är oförsiktig en enda gång när du går över gatan för att dö/ hamna i koma/bli förlamad och aldrig kunna nyttja de pengar du har sparat undan. Var det då värt att aldrig unna sig något till förmån för att leva väl 20-30 år senare? Jag förespråkar en balans mellan att leva (utan att slösa) och spara för framtiden, precis som det är viktigt att ha balansera mellan värdepapper och fysiska tillgångar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa