Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomikrisen, Lånade pengar?
InläggPostat: fre 27 mar 2015, 17:21 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Gammal tråd men fortfarande lika aktuell.

Jag tror det kommer ta ett bra tag innan det blir så illa som upplopp på gatorna (om det någonsin blir så) men däremot kommer vi få en stigande arbetslöshet och det kommer inte finnas jobb för alla (automatisering + låglöneländer gör jobbet billigare/bättre).

Så jag har satsat på skuldfritt och sett till att allt i huset är i topptrim och minimerat driftskostnader så långt det går (solcelller + värmer delvis med egen ved).
Väldigt skönt att ingen bank kan komma och säga åt mig vad jag skall göra eller betala. Även om man skulle tappa inkomst ett tag så är man mycket mindre sårbar.

InläggPostat: fre 27 mar 2015, 21:19 
Kan man inte betala sitt bostadslån så går bostaden på exekutiv auktion, dvs kronofogden säljer den - om man inte lyckas sälja den själv - och den som tittat på kronofogdens annonser inser lätt att de priserna ligger under marknadspris. Dessutom säljer kronofogden alltid med förbehåll för dolda fel vilket sänker priset mer.

Med andra ord så blir man av med en (liten) del av sitt lån till banken om det går illa och eftersom vi i Sverige är personligt ansvariga för lånen (till skillnad mot många lån i USA där man kan knata iväg skuldfri för lånet är kopplat till fastigheten) så man blir aldrig av med dem.

Inflation - Bra om du har jobbet kvar eller någon form av tillgångar som står sig genom deflationen och fast ränta.

Deflation - Priserna sjunker, inte bra, lånen blir större än bostadens värde, du lämnar med skuld.

Kollaps - ???? Lånen packas om och säljs till Knutte Knogjärn och hans glada gossar. :( De nyttjar det finstilta och säger upp lånen (vilket alla banker kan göra, läs lånevillkoren).

/MD

InläggPostat: fre 27 mar 2015, 21:27 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Men om alla vill sälja samtidigt då? :surprised: Men inte har bommat ekonomiskt ännu?

Folk skulle kanske kunna betala ränta och amorteringar ett tag till, men finns det ingen mat i stan så måste man ju sticka, särskilt om man har barn. Men det finns ju inga köpare?
I den situationen tror jag att många försöker frysa sina räntor på något sätta, bommar igen sina kåkar och tar med sina miljonlån ut på landet. Vad ska man annars kunna ta sig till? :roll:

InläggPostat: fre 27 mar 2015, 21:38 
Jougda skrev:
Men om alla vill sälja samtidigt då? :surprised: Men inte har bommat ekonomiskt ännu?

Kraftigt prisfall. Kan ju nämna att jag själv tappade över 99% av värdet på min BR i slutet av 90-talet så jag vet av erfarenhet hur det funkar. 8)

Jougda skrev:
Folk skulle kanske kunna betala ränta och amorteringar ett tag till, men finns det ingen mat i stan så måste man ju sticka, särskilt om man har barn. Men det finns ju inga köpare?
I den situationen tror jag att många försöker frysa sina räntor på något sätta, bommar igen sina kåkar och tar med sina miljonlån ut på landet. Vad ska man annars kunna ta sig till? :roll:

Ok, så man måste betala RT och amortering (det ser fogden till genom direktavdrag på lönen) sen har man inte så mycket kvar. Sticker man från stan så tappar man antagligen jobbet = än mindre pengar. Var ska man bo på landet då? Hur betalar man för det? Det blir kaos. :-g Massa lösdrivare som far runt och försöker få jobb mot mat och husrum... Tuffa tider.

/MD

InläggPostat: sön 29 mar 2015, 10:53 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Och hushållens skuldsättning bara ökar... I februari var det tydligen rekord igen i mängden privata bostadslån.
:bam:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bos ... 440497.svd

Skulle räntorna gå upp bara några steg så skulle många få problem. :nono:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2