Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elverk BD1000i 900 W (black & decker)
InläggPostat: mån 11 aug 2014, 21:18 
Nykomling

Hej!
(bakgrund: sen jag flyttade till hus för några månader sedan har jag redan upplevt några strömavbrott, om än under bara några timmar. Det kan ju bli längre)

Fick ett reklamblad från Jula idag, där dom annonserar ett black & decker elverk BD1000i 900 W för 1299 kr.
Enligt produktbeskrivningen http://www.jula.se/elverk-bd1000i-900w-740061 så ska det vara extra bra för tex datorer som kräver jämn spänning.

Någon som har erfarenhet av just detta elverk? Är det prisvärt? Black & decker är ju ett känt märke om man tex jämför med biltemas elverk i samma prisklass.

All kommentarer uppskattas.

Inläggsrubrik: Re: Elverk BD1000i 900 W (black & decker)
InläggPostat: mån 11 aug 2014, 21:41 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Hej & välkommen till forumet!

Är ingen expert själv och precis i görningen att sätta mig in i elverkens värld för ett eget köp, ungefär i samma sits som dig. Så du lär få fler och bättre svar, men här kommer ändå en kommentar:

Black & Decker, som du säger ett känt märke. Har ingen erfarenhet av deras elverk men är säkert helt ok. 900w är dock inte särskilt mycket. Tänk igenom vad du ska ha elverket till, bara driva lampor för "nödbelysning" och ladda batterierna på mobilen/datorn så är det ju absolut tillräckligt. Ska du även driva kyl/frys och samtidigt ett par element för uppvärmning, vattenpump (om du har egen brunn) så behöver du verkligen mer kraft.

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 21:45 
Hej och välkommen! :-D

Jag tror det är en god idé att du beskriver lite mer vad du vill använda ditt elverk till för att vi ska kunna ge några tips, de av oss som inte testat just det verk du länkar till.

Trots det... För annat än låga belastningar under korta stunder tror jag inte på det. Till en början skulle jag nog titta på fyrtaktsmotordrivna verk och vill du ha lite högre säkerhet och kvalité skulle jag nog skutta upp ett antal tusenlappar. Men jag vet, det är inte alltid man har budget till det man vill ha eller borde skaffa. Jag tror ändå att du ska begränsa dig till fyrtaktsverk.

Här kan du läsa lite om min resa i elverkens värld och vad det blev för mig tillslut, kanske kan du få någon inspiration där - även om jag ligger några snäpp upp i behov och resurser för elverk: om-det-inte-blir-som-det-varit-nan-slags-blogg-kanske-t4139-45.html

/MulenDag

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 22:12 
Nykomling

Tack för svaren.

När jag hade strömavbrott sist så märkte jag det genom att det blev knäpptyst, dvs ventilationssystemet stannade. Så egentligen så är det mest det som är mitt behov. Åtminstone kunna köra ventilationen några timmar om dagen, vid lång varigt strömavbrott, då huset är välisolerat och jag är rädd för kondens/fukt-bildning

Sen behöver jag kunna ladda batterier och lite reservbelysning.

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 22:15 
det är med stor sannolikhet ett kinaelverk, så jag hadde funderat tre gånger om det är ett sådant jag vill ha om jag verkligen behöver ha ström när elnätet är nere

kolla efter ett med hondamotor om det är ett mindre bensinelverk du är ute efter
dom är så bra man får det med rimlig kostnad

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 23:23 
-
Användarvisningsbild

Hej och välkommen :)

Jag har biltemas variant av denna och skaffade den som mitt första lilla elverk för ungefär samma peng.
Fördelar är liten och lätt, någon form av inverter (?) samt billig.
Nackdelar är bullrig, inte så mycket effekt, samt tvåttakt.

Mitt nästa kommer nog att bli en mellanklass Kipor eller Honda med just fyrtakt och ca 2kw effekt om jag har råd.

InläggPostat: tis 12 aug 2014, 19:12 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Första inlägget för mig.. :-)

Om man är osäker på elverk, men har tanken på att kunna driva TV, dator, moderna laddare osv,
så är Inverterelverk det enda alternativet.

Jag satsade själv på ett Kipor IG2600P efter lite undersökande..
Kipor tillverkade förut Hondas elverk, men de började sälja samma produkter under eget namn,
det gillade inte Honda (inte så konstigt..).
Frågan är ju sen om de har haft samma kvalité på sin egen flora av elverk.

Kipor kan som Honda, kopplas samman för att öka kapaciteten.

Sådana elverk tillverkas för att kunna ha gående och ej störa så mycket, vilket kan vara trevligt.
Dvs ljudnivån brukar vara rätt OK.
En del modeller kan vara lite högvarviga, de kan man se upp med (livslängden är väl inte super då heller).

Men som lite paranoid som man är ibland, så tänker jag köpa ett till av annat märke (jakt på eventuella reservdelar får inte låsas på ett märke).
Ett Honda är väl en önskedröm då, om prislappen blir rätt.

Detta elverk motsvarar ungefär ett 10A uttag, dvs 2300W kontinuerlig och 230Volt.
http://www.rcholmshop.se/elverk/inverte ... frakt.html
(de har sänkt en tusenlapp mot i vintras de bävrarna, då alla ville ha ett, inkl lilla jag....)

Tiden får avgöra om det var dåligt köp eller ej.

Har även fått information om att detta elverk (och säkert många andra) går billigare på 99 Oktan mot vanlig 95 Oktan.

Jag säkrar främst för kortare scenarion, då de faktiskt händer, tex stormarna Dagmar (7 dagar utan el) och Ivar (5 dagar utan el).
Bor på landet, och alla vägar blir alltid blockerade av träd, kan inte nå till affärer eller bensinstationer vid sådana tillfällen.

Tänker komplettera med solpaneler och en bunt "fritidsbatterier" så småningom.

InläggPostat: tis 12 aug 2014, 19:49 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Välkommen hit Faidros!

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 12 aug 2014, 20:11 
-
Användarvisningsbild

Välkommen Faidros, och bra tips! Nu blev jag grymt sugen! :D
Får fundera på vad som får hamna längre ner på prolistan ett tag...

InläggPostat: tis 12 aug 2014, 21:51 
The grey man
Användarvisningsbild

Jag hade nog satsat på ett elverk med en bättre maskin i, själv fick jag tag på ett beggat gammalt Luna leverk med Kubotamotor i som ger hyggligt ren spänning på 800w för 600 kronor
Utan att vara säker på vad för maskin det är i B&D verket så kan jag tänka mig att det är kinesdynga, tyvärr..

InläggPostat: tis 12 aug 2014, 23:08 
inverterelverk är inte det ända som fungerar för att driva elektronik, ibland funkar inte ens dom som det skall göra
beror på hur dom är uppbyggda

ett inverterelverk är i praktiken en bilgenerator men som ger ca 300-320v likström
som sedan körs i en växelriktare (inverter) och blir 230v växelspänning
dock kan detta göra på lite olika sätt
bra sådanna gör sinusformad likström, dyrare mera komplicerat men bra för eletronik
några kör "modiferad" sinus, läs fyrkantsvåg som har medelspänningen 230v
(exempel, en glödlampa för 230v ska lysa lika starkt på 230v likspänning, 230v sinusväxelspänning, eller 230v fyrkantsvåg där medlet är 230v)
men med modiferad sinus så får man skarpa flanker som ställer till det på en del saker, störningsfilter och ex drivning av digitala väggvårtetimrar som har kapacitiv spänningsdelning, dom kan bokstavligen brinna upp

vanliga asynkrongeneratorer är inte så dumma, men, man mår inte ha ren elektroniklast på dom och man måste ha en del grundlast för att inte spänningen ska bli för hög när man stänger av en stor last
exempel, har man ett elverk på 2kw, har en 500w halogenlampa inkopplad och kör med den stora vinkelslipen så är det ok för elektronik, men inte om man inte har lampan inkopllad

man kan avhjälpa direkta fel med att elektronik ska gå via ett ordentligt avstörningsfilter (inte skiten som säljs i butik) och som har både varistor och comgap överspänningsskydd

synkronelverk med strömtransformatorreglering är det bästa, men det är extremt sällan man hittar sådanna idag, tyvärr

InläggPostat: ons 13 aug 2014, 17:15 
Nykomling

Hej!
Jag hoppar på denna tråd då jag också har en fundering kring elverk. Jag har dock i första hand tänkt att använda den när jag och några till ska ut till en stuga och fiska en vecka. Ladda telefoner, ficklampor, och en laptop.

Det jag funderar över är ungefär hur lång tid man kan köra elverket som OP länkade på full effekt (850 W) innan tanken (2 l) är tom?
Om man kör på halv effekt, kan man köra dubbelt så länge då?

Tacksam för svar :)

InläggPostat: ons 13 aug 2014, 18:28 
där är det en större skillnad mellan iverterelverk och vanliga

ett vanligt måste ändå gå på det varvtalet som ger 50 hz ut, och då sjunker verkningsgraden ännu mera
(små bensinmotorer har dålig verkningsgrad)

med ett inverterelverk kan den gå ner i varvtal (om den är bra konstruerad) som passar effektkurvan för motorn i förhållande till den uteffekt man har

ett vanligt elverk är dumt att köra med låg last, det är lika bra att annvända effekten till något
ett bra inverterelverk kan man köra på lägre last och få längre drifttid per liter soppa

InläggPostat: ons 13 aug 2014, 18:31 
står inget om förbrukning, men mellan tummen och pekfingret 2 timmars drifttid på 2 liter

InläggPostat: mån 18 aug 2014, 13:30 
Nykomling

Hej, en till nykomling här :)

Jag köpte precis BD-verket på Jula. Har inte hunnit testa ännu dock.

Allra helst skulle jag nog också vilja ha ett bättre märke och kraftigare, men ett större inverterverk kostar ändå rätt mycket och är nog inte aktuellt för mig det närmsta åren. Som sagt det beror på vad man ska ha det till, men att kunna ladda telefoner och ha lite lampor igång vid ett längre strömavbrott är ju en klar förbättring så jag är för tillfället nöjd med att täcka upp det. Dessutom är det ett väldigt litet verk så det går lätt att ta med om man behöver portabel ström någon gång.

Sen har jag en annan otestad plan. Jag har sedan ett par år haft ett fritidsbatteri och en inverter på 1000W (peak 2000W) som reserv vid eventuella strömavbrott. Jag tror att kyl/frysen går driva med detta. I så fall skulle jag kunna använda verket till att ladda batteriet. Medelförbrukning på en frys är ju inte speciellt hög. det är bara peak som är problemet. Tror ni det kan fungera?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa